„Csak egy magyar lány vagyok, aki szeret rajzolni és őrült animációkat készíteni a kedvenc youtubeosairól.”
Így mutatkozik be Scribble Netty, Magyarország teljesen ismeretlen és mégis legnépszerűbb videósa. 2012-ben indított csatornáját, amit több, mint 523000-en követnek, videói pedig már átlépték az 52 milliós megtekintést.
Hogy kik a legnépszerűbb videósok a Youtube-on, azon napestig el lehetne vitatkozni. Számtalan szempont szerint mérhető a hírnév. Van aki a nézettséget van, aki bevételt, van, aki lájkokat számolja. De amire mindenki figyel, és, ami a legpontosabban mutatja egy csatorna egyenletes teljesítményét, az a feliratkozók, a műsort folyamatosan követők száma.
A Youtube magyar szegletében évekig a videójátékokkal, és sokkal kisebb mértékben a sminkeléssel foglalkozó csatornák voltak többségben, aztán a gameplayeket készítő kockák ügyesen átképezték magukat vloggerekké, és elkezdték beszélő fejekként megfejteni a világot, magukat, egymást és az internetet.
Kinőttek-e az ismeretlenségből remek videónaplók vagy amatőr barkácsolással, gazdasággal, gasztronómiával, zenével, politikával, kertészkedéssel, utazással, járművekkel vagy magával a videózással foglalkozó műsorok és csatornák? Még nem annyira.
A viccelődés és a videójátékok nagy általánosságban verhetetlenek, de pont a lista első és második helyét érdekes módon két olyan csatorna foglalja el, amik művészettel foglalkoznak, és nemzetközi szinten is ismertté tudtak válni.
Ezek a legsikeresebb magyar videósok!
Egy titokzatos magyar lány áll a videósok dobogójának tetején, aki rajzol és angol nyelvű animációs filmeket készít kedvenc videósairól, viszont ő maga még nem nagyon állt a nyilvánosság elé. Mindenkit felülmúló ismertségét annak is köszönheti, hogy rajzfilmeket készített a világ leghíresebb és leggazdagabb videósáról, PewDiePie-ról, majd a svéd vlogger kvázi alkalmazta a magyar lányt, aki animált a csatornájára, amit több, mint 38 millióan követnek szerte a világon.
A második legtöbb, 434000 feliratkozója, Vámos Sándor grafikus csatornájának van.
„Anamorfózisok, optikai csalódások rajzolása bemutatása. A rajzolás tanulásának segítése. Portré és szituációs karikatúrák. Ábrázoló technikák, anyagok eszközök bemutatása.”
Az ő műve a hatalmas sikerrel futó, szanaszét osztott lebegő Rubik-kockás videó is:
Dancsó Pétert senkinek nem kell bemutatni. A magyar videózás dilibogyójának paródiáit, bohóckodásait, gúnyolódásait lassan 400 ezren követik.
Szirmai Gergő szórakoztató és őszinte filmkritikákat készít. Mára több, mint 270000-en követik rendszeresen. A Hollywood Ügynökség gazdája a filmek apropóján odáig merészkedik, hogy megpróbálja nevelni is a Youtube nagyon fiatal nézőközönségét.
„Egy hétrekész VideoBlog az álomgyár legújabb szörnyszülötteiről. Új rész minden szombaton!”
A csatorna egyenletes fejlődését jól mutatja, hogy, amikor 2013-ban interjút készítettünk vele, még százezer körül járt a mérő. És akkor még nem is mert magyar filmekkel foglalkozni.
Nézzétek meg, mire okítja az internet népét a cannes-i díjas Saul fia kapcsán!
A Pamkutya duó videóklipeket parodizál. Kétszázötvennyolcezren követik őket. A két srác mindig ugyanabban az álruhában, amatőr eszközökkel rak össze sokmilliós nézettségű videókat. A Wellhello Rakpart-paródiájukat már közel 3,5 millióan látták. De van olyan munkájuk, ami ennek a dupláját hozta. Ketten egy minikamerával simán leverik az egész Irigy Hónaljmirigyes bagázst.
„Üdv a csatornámon! Ezen a Youtube oldalon nagyrészt játékokról szóló videókat fogok feltölteni, de megeshet egy-két kivétel is, melyben pofázok egy-két dolgokról.”
LuckeY egy tipikus magyar videós: Közvetíti a FIFA-meccseit, minecraftozig, kihívás és kérdezz-felelek videókat készít, vlogol. A Youtubeon nagyjából minden fiatal pont ugyanígy üti el az időt, annyi a különbség, hogy LuckY ügyes, megnyerő, így őt az interneten egyedülálló módon, mindenki szereti. Van is 215000 feliratkozója.
„A DumaRagu nem más, mint egy animációs vlog tömör, rövid epizódokban. A téma az utcán hever, sosem lehet tudni, miben lát szálkát, és mire tesz megjegyzést Az Arc Nélküli Manus...”
A Dumaragu csatornán egy hebrencs tinédzser helyett, egy morgós Arc Nélküli Manus beszél a kamerába az élet és az internet valóban fontos kérdéseiről. A Dumaragu csatorna 210 734 feliratkozóval a háta mögött hónapokkal ezelőtt könnyes búcsút vett nézőitől, és befejezte pályafutását. Alkotója csak annyit árult el a rajongóknak, hogy új és fontosabb dolga akadt, ezért kénytelen befejezni a sorozatot.
Hallgassátok meg, hogyan fejti meg az online videózás húsba vágó kérdését: Hogyan kell mondani magyarul, hogy YOUTUBE?
De ha a kereskedelmi tévés mércével is elképesztő számok nem világítottak rá eléggé, hogy mekkora teljesítmények is ezek a kisszobákban a semmiből, semmi pénzen, szólóban felépített karrierek, akkor ugorjunk egy nagyot a listán! Előzzünk be olyan népszerű vloggereket, mint GoodLike, Sirius vagy James, és akkor a 12. helyen beleütközünk a legismertebb magyar termékbe, a sok százezres nemzetközi közönség által látogatott, milliárdos költségvetésű Szigetnek a csatornájába. Igen, az interneten többen kíváncsiak arra, hogy LuckeY milyen baconös szendvicset készít, mint Közép-Európa legnagyobb fesztiváljának élőben követhető koncertjeire.
Harmincas fejjel azt gondoltuk, hogy a Youtube-on a zenekarok csatornái mindenkit megvernek. Hiszen a bulikban folyamatosan pörög a youtube-diszkó, senki nem várja már, hogy a Z+-on leadják a kedvenc klipjét, és a zenét jórészt a videómegosztókról fogyasztják az emberek. De az internet zenei téren is meglepett minket. Ugyan a százas listán szerepelnek a a nagyon népszerű Punnany Massif, a Halott Pénz, Essemm, Mr. Busta és a ZG Studió zenéi is, de a zenei csatornák népszerűségi versenyét egy teljesen ismeretlen szólógitáros virtuóz srác vezeti. Gergely Péter Avicii-t, Wiz Khalifa, Katy Perry-t játszik, és ha a felnőttek számára ismeretlen is, a neten felnövő generáció megőrül érte. 150 ezer feliratkozó hallgatja, hogyan pengeti a slágereket. Így:
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.