Felejtsen el mindent, amit eddig a sorban állásról gondolt

A pultnál az elsőként érkezőt szolgálják ki elsőként. Civilizációnk alapja ez az egyszerű szabály, amiről azt gondolnánk, hogy jobb és igazságosabb nem is lehetne. Az utóbbi talán még igaz is, de a legfrissebb kutatások szerint

jobb rendszer azért akad.

Például az, ha

az utolsóként érkezőt szolgálják ki elsőként.

Megáll az ember esze. Pedig a Discussion Papers on Business and Economics című szaktudományi periodikában (.pdf) megjelent két tanulmány és az azokat alátámasztó kísérletek szerint

a rendezett sorban állásánál még az is jobb, ha a kuncsaftokat összevissza szolgálják ki.

A kutatók három esetet vizsgáltak kísérletükben:

  • a hagyományos sorban állást;
  • a kuncsaftok véletlenszerű kiszolgálását;
  • illetve azt, hogy nem a sor elején, hanem a sor legvégén állókat szolgálták ki a leghamarabb.

A kiszolgálás gyorsasága szerint a következő sorrend alakult ki:

  • a leggyorsabb az volt, ha az utolsót szolgálták ki elsőként;
  • már akkor is gyorsult az ügymenet, ha összevissza szolgálták ki a kuncsaftokat;
  • a hagyományos sorban állás volt a leglassabb.

A dolog logikája viszonylag egyszerű:

ha arra számítunk, hogy az elsőként érkezőt szolgálják ki leghamarabb, akkor igyekszünk elsőként érkezni. És mert a többiek sem hülyék, mindenki igyekszik elsőként érkezni, így nagy lesz a sor. Az utolsóként érkező kiszolgálásánál pont fordul a kocka: az jár jól, aki nem siet, ezért senki se siet - ergo, kisebb a sor.

Ugyanakkor a kísérletben részt vevő 144 ember mind úgy érezte, hogy a leghatékonyabb rendszer a legigazságtalanabb, szemben a megrázóan hatékonytalan hagyományos sorban állással, amit viszont a legigazságosabbnak éreztek. (Via Quartz)