A pultnál az elsőként érkezőt szolgálják ki elsőként. Civilizációnk alapja ez az egyszerű szabály, amiről azt gondolnánk, hogy jobb és igazságosabb nem is lehetne. Az utóbbi talán még igaz is, de a legfrissebb kutatások szerint
jobb rendszer azért akad.
Például az, ha
az utolsóként érkezőt szolgálják ki elsőként.
Megáll az ember esze. Pedig a Discussion Papers on Business and Economics című szaktudományi periodikában (.pdf) megjelent két tanulmány és az azokat alátámasztó kísérletek szerint
a rendezett sorban állásánál még az is jobb, ha a kuncsaftokat összevissza szolgálják ki.
A kutatók három esetet vizsgáltak kísérletükben:
A kiszolgálás gyorsasága szerint a következő sorrend alakult ki:
A dolog logikája viszonylag egyszerű:
ha arra számítunk, hogy az elsőként érkezőt szolgálják ki leghamarabb, akkor igyekszünk elsőként érkezni. És mert a többiek sem hülyék, mindenki igyekszik elsőként érkezni, így nagy lesz a sor. Az utolsóként érkező kiszolgálásánál pont fordul a kocka: az jár jól, aki nem siet, ezért senki se siet - ergo, kisebb a sor.
Ugyanakkor a kísérletben részt vevő 144 ember mind úgy érezte, hogy a leghatékonyabb rendszer a legigazságtalanabb, szemben a megrázóan hatékonytalan hagyományos sorban állással, amit viszont a legigazságosabbnak éreztek. (Via Quartz)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.