Röszkei mobilok: közszolgálati pánikkeltés turbófokozatban

Továbbra sem tisztázza az MTVA a röszkei talált mobilok ügyét. Az állítólag menekültek által elhagyott mobilokon talált videókról, képekről több riportot is készített a híradó, és nagyon úgy tűnik, hogy a riportokban minimum félreértelmezték a talált anyagokat.

A szóban forgó adások: 1., 2., 3., 4.

Pedig jó lenne tisztázni, mi alapján állítja be a déli határon érkezett menekülteket terroristáknak, katonáknak, jól szervezett hadseregként mozgó emberáradatnak a köztévé, amelynek egyébként jogszabályban rögzített kötelessége volna a kiegyensúlyozott tájékoztatás.

A három szerkesztő - úgy tudjuk, Vállaji Orsolya, Németi Noémi és Boldizsár Kata - által összerakott riportsorozat tele van ellentmondásokkal, súlyos tévedésekkel.

Az ÉS-ben és a Parameterben publikáló Széky János sokat összegyűjtött ezekből, de foglalkozott az anyag ellentmondásaival a Magyar Nemzet is hétfőn.

A közmédia illetve a kormányközeli sajtó újabb és újabb anyagokat épít a vitatható hitelességű riportra, megszólaltatja a migránsválságban fölfuttatott, mindig a kormány narratíváját erősítő nemzetbiztonsági szakértőket (a minden lében kanál Nógrádi Györgyöt, Végh Józsefet, Horváth Józsefet vagy a fideszes titkoszszolgálati ügyekben jól mozgó Földi Lászlót), a szakértők pedig roppant komolynak tűnő kijelentéseket tesznek a készülékek tulajdonosairól (terroristák, katonák, gyerekkatonák, az Iszlám Állam szimpatizánsai). Úgy tűnik viszont, hogy a magyar hatóságok mégsem tartják olyan komolynak a sztorit: eljárás egyelőre nem indult a felvételek ügyében.

Továbbra sem tiszta, hogy hány "elhagyott telefonról" van szó. Míg a riportban szereplő, neve elhallgatását kérő férfi csak egy telefonról beszél, a riportban a narrátor többet említ. A vágóképen pedig általában egy látszik.

Lehetséges, hogy egyetlen telefon alapján készült a riport, amelyet a Betyársereg egyik tagja talált meg, és ebben a beszámolójában közöl egy lefejezős felvételt, amit állítólag a telefonról szedett le.

Ennek azért van később jelentősége, mert az M1 anyagában ennek a férfinak az elmondása alapján tesznek állításokat a riporterek. A Magyar Nemzet próbálta a Betyárseregen keresztül elérni a férfit, de a radikális szervezetnél "hírzárlat" van az ügyben.

Bár az M1 anyaga azt állítja, már a magyar terrorelhárítás is vizsgálja a felvételeket, az MN szerint egyetlen telefont sem kért be a TEK az üggyel kapcsolatban.

Majdnem mindegyik anyagban mutatja a köztévé, hogy a röszkei gyűjtőpotnál a rendőrség késeket, húsvágó bárdokat talált. Nem egyértelmű azonban, hogy ezeket a fegyvereket nem a Betyársereg tagja találta-e, mert ő is ír erről. 

A Magyar Nemzet azt is megjegyzi, hogy egyáltalán nem tudni, kik hagyták ott ezeket az eszközöket. Önkéntesek, segélyszervezetek hetekig működtek a helyszínen, főztek is a menekültekre, vittek magukkal konyhai felszereléseket is. Nem csak hogy bizonyíték nincs, de még csak konkrét jel sem utal arra, hogy az eszközöket pont a migránsokat hagyták volna hátra. 

A közel-keleti válság nem könnyen követhető, a térségben harcoló szervezetek száma tart a végtelenhez, a bonyolult politikai helyzet miatt a szereplők gyakran szándékosan próbálják megtéveszteni a közvéleményt különféle akciókkal.

Ezért aztán hírszerkesztő legyen a talpán, aki rendet tud vágni a különféle arab nyelvű szervezetek, nyilatkozatok, felvételek között. Gondolhatnánk, hogy a közmédiában van arra pénz, hogy megfelelő felkészültségű vagy legalábbis megfelelően alapos újságírók foglalkozzanak a témával, ám ez a röszkei anyag nem errre utal.

A telefonon (telefonokon?) talált (?), valószínűleg internetről letöltögetett képekből próbáltak levonni elég kemény következtetéseket, de úgy tűnik még csak egy Google reverse image search-öt sem kockáztattak meg a riporterek. Rögtön kiderült volna, hogy a képeken egészen más látható, mint amit ők és hatalmas szakértelmű szakértőik összeokoskodtak. Széky János elég jól összeszedte, milyen szarvashibák sorakoznak a sorozatban:

A legnagyobb fail valószínűleg, amikor a mexikói drogbáró ElChapo Guzman fiát kigúnyoló internetes mémről állítják azt, hogy egy halott csecsemő, majd a megszólaltatott szakértő kijelenti, hogy ez "a legborzalmasabb fotó, amit életében látott".

(Ivan Guzman ugyanis arról ismert, hogy bűnözői életmódjáról és gazdagságáról rengeteg képet posztol a netre. A csecsemő egyébként nem halott, valószínűleg alvás közben tréfálkoztak vele, és az internetes hívószava egyébként a tepar, ami kimerültséget jelent indonézül. Hát az internet már csak ilyen.)

A riport ezután kapcsolt pánikkeltő turbófokozatba, Spöttle biztonságpolitikai szakértő kerek-perec kijelenti, hogy ezek "álmigránsok".

Az egész anyagra szakértőstül egyébként ez a jellemző: egymással logikai kapcsolatban nem álló, de érzelmi hatásukat tekintve azonos, azaz ijesztő, sokkoló képek, mondatok sorakoznak egymás után.

Valószínűleg sem a Betyársereg tagja sem a szerkesztők nem tudnak arabul (ahogy Végh, Nógrádi, Földi és Horváth sem), ez azonban nem akadályozza meg őket abban, hogy egyértelmű következtetéseket vonjanak le az 1300 felvételből.

"Ez pedig egy Iszlám Államos bevonulás"

- mondja a Híradónak a férfi, és látunk egy fotót. Ha a fotót olyasvalaki nézi meg, aki ért arabul vagy egy kicsit is tájékozott a környékbeli konfliktusokban (vagy hajlandó lefuttatni egy Google-keresést), az elmondhatta volna, hogy a fotó Jemenben készült, és a szaúdiak vezette intervenciós csapatok láthatók rajta. Az eredeti fotó megtalálható a neten, de az IÁ-nál nem is bevett gyakorlat Humveekkal hadoszlopban nyomulni, ők inkább szakadt Toyotákat használnak.

A riportban se szeri, se száma ezeknek a gyorsan elpöttyintett hazugságoknak, amelyek alapján aztán hosszan beszél általánosságban a terrorveszélyről, Európa megszállásáról, a migránsok harciasságáról az adott szakértő.

A szent háborút, azaz a dzsihádot hirdeti ez az Iszlám Államos toborzó videó. Arabul buzdít, hogy minél többet csatlakozzanak.

- mondja a narrátor erről, a Youtube-on is megtalálható felvételről. 

Én speciel nem tudok arabul, ezért készséggel elhiszem annak, aki tud. Arra az MTVA-nak feltett kérdésünkre azonban, hogy a stáb megkérdezett-e valakit, aki beszéli a nyelvet, nem kaptunk választ.

Széky János vette a fáradságot, és megkérdezte a kérdéses anyagokról egy arabul beszélő ismerősét, aki szerint ez a videó éppen ellenkező céllal készült, elítélőleg beszél az IÁ szent háborújáról.

Ugyanígy az Iszlám Államnak tulajdonítanak egy szaúdi iskolában katonai gyakorlatra kivezényelt gyerekekről készült videót (a térségben permanens háború van, ahogy Széky megjegyzi), ám túl sokat nem foglalkoznak az anyaggal érdemben, a tévedés után Nógrádi György szavait tolmácsolhassa a narrátor:

Bármilyen hihetetlen, a gyerekek sokkal brutálisabbak, mint a felnőttek.

A megkérdőjelezhető hitelességű szakértő pedig folytatja elmélkedését az Iszlám Államról szerzett nem túl mély ismereteivel. A tévedések, csúsztatások sorozata pedig még bőven folytatható lenne.

Miután az MTVA sajtóosztálya kérdéseinkre csak annyit válaszolt, hogy "nézzük tovább" az anyagot, mert sok kérdésünkre választ kaphatunk, néztük. Nem tudom, hogy lesz-e még riport a röszkei telefonokról, eddig talán négynél tartunk (reméljük egyet sem szalasztottunk el), de még egyetlen kérdésünkre sem kaptunk választ.

Hétfőn megkerestem az anyag egyik szerkesztőjét, Németi Noémit, aki szóban nem akart válaszolni a kérdéseimre - például arra, látta-e az anyagokat arab nyelvben jártas valaki -, aztán az emailre sem reagált.

Németi elismerte, hogy az anyagot látta Németh Zsolt, az MTVA hírigazgatója, aki a azután került ebbe a pozícióba, hogy Élő Gábornak távoznia kellett Lomniczi-ügy miatt, ő került az MTVA hírigazgatásának élére.

A riportsorozat nem igyekszik tisztázni azt a kérdést, hogy a menekültek valójában milyen biztonsági kockázatot jelentenek. A megkérdezett, de rendszerint általános túlzásokba eső biztonságpolitikai szakértőknek pont ez lenne a dolguk.

Földi László ugyan a 4. rész végén már hajlandó arról is beszélni, hogy ha valaki a bizonyító erejű felvételeket tartalmazó telefonját eldobálja, az nem feltétlenül profi terrorista, hanem egy olyan valaki, aki katonáskodhatott hazájában, vagy akár az internetről letöltött ilyen tartalmakat a telefonjára, de a korábbi részekben még simán profi terroristákról beszéltek a telefonos anyagokról okoskodó szakértők. 

Aztán, amikor az utolsó Földi-interjúban azt hinnénk, eljött a józanság ideje, teljesen váratlanul újra a gyerekek fegyveres kiképzéséről beszél midenféle kontextus és egy tisztázatlan eredetű videófelvétel alapján.

Azt, hogy az MTVA-ban tudják, mit jelent manipulálni, onnan tudjuk, hogy a Médiaklikk című műsoruk épp most foglalkozott a témával. Persze ők a nyugati média "Orbán-ellenes manipulációi" miatt aggódnak inkább.

"Napjainkban azonban (...) komoly és ismert márkanevű újságok sem minden esetben ellenőrzik információik hitelességét."


Ebből az adásból javasoljuk megfogadni a Nézőpont Intézetes Mráz Ágoston Sámuel tanácsát, aki a manipulatív médiatartalmakról azt mondja:

Ha valamilyen történetnél felmerül a gyanú, hogy túlságosan egyszerű, akkor ne higgye el elsőként.