Egy napon belül két remek hírt is kapott az autóipar:
a minden korábbinál nagyobb kapacitású akkumulátorok mellett az autók vázának gyártása is megújulhat a következő években.
Az Ohio State University anyagtudományi és tervezési porfesszora, Glenn Daehn és csapata olyan új hegesztési technológiát dolgozott ki, amivel a jelenlegi módszereknél 80 százalékkal kevesebb energiát használva a mostaninál erősebb hegesztéseket lehet csinálni, ráadásul eddig "hegeszthetetlennek" tartott, új típusú szuperfémeket is össze tudnak hegeszteni.
Az anyagtervezés fejlődése eddig megoldhatatlannak tűnő problémákat okozott: bár az elmúlt években gondos tervezéssel minden korábbinál erősebb fémeket tudtak előállítani, ezeket nem nagyon tudták hasznosítani a gyakorlatban, mert pont a lényegük, a gondosan eltervezett mikrostruktúrájuk semmisült meg a hegesztéskor.
Daehn és csapata ezért most teljesen újszerű megközelítést talált a problémára. Megalkották a Fóliapárás Aktuátort, egy eszközt, ami
rövid elektromos impulzussal elpárologtat egy vékony alufólia-réteget, az így felszabaduló gáz nyomása pedig akkora erővel - több ezer km/h-ás sebességgel - löki egymásnak az összehegesztendő fémeket, hogy azok atomi szinten egyesülnek, a mikrostruktúrák roncsolása nélkül.
A módszer nagy előnye, hogy a fólia elpárogtatásához szükséges elektromos impulzus annyira rövid, hogy a hegesztendő fémet magát nem olvasztja meg.
Daehn szerint az így keletkező kötés erősebb a normál hegesztésnél. Másrészt olyan fémeket is sikerült erősen - a felhasznált fémeknél is erősebben - összehegeszteniük, amit a mostani technológiával lehetetlen lenne: például alumíniumot acéllal, aminek nagy haszna lehet az autóiparban. (Via OSU. A címlapképen Daehnék módszerével összehegesztett réz és titán hegesztési pontjáról készült elektromikroszkópos felvételt láthatnak.)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.