Néha érdemes becsukni a szemünket

ZENE
2015 december 06., 09:24
comments 18

Antimásnapos sorozatunkban ezúttal Petrányi Zsolt művészettörténész, korábbi Műcsarnok-igazgató keveri Japán hangjait. 

Petrányi éppen Trafóba rendez egy kiállítást, ami Japán és a hangok körül forog. Természetesen ehhez kapcsolódik a mai mix. 


444_hangOver_121 - Petrányi Zsolt by !!444!!! on Mixcloud


A számok:

  • 1. Tokyo-i atomenergia ellenes tüntetés
  • 2. Dj Denka – 81.3 set 
  • 3. Dj Mitsu- Return of the 3 men
  • 4. Metroállomás bejáratának jelzőhangja Yokohamában 
  • 5. Lunc Time Speak – Mo be, feat. Muro
  • 6. Dj Krush – Jikan no Hashi 2
  • 7. Kocsmazaj Osaka-ban
  • 8. United Future organization – Picaresque eye, Latin tempo version
  • 9. Dj Mitsu -孤独少年
  • 10. Novo Tempo - Fixed
  • 11. Sick Team – Monkey Business instrumental
  • 12. Rizsfőző, Tokyo
  • 13. United Future Organization – Poetry and all that Jazz, Gaitor Tail remix 
  • 14. Kidkanevil & Daisuke Tanabe - Wanju
  • 15. Dj Kentaro – Lapis Lazuli
  • 16. Goth-Trad – Anti Grid
  • 17. Egy menzán edényt rakodó konyhások zaja helyszíni ambient zenegép hangjával - Kanazawa
  • 18. Kensuke Fukushima – Black Smoke
  • 19. Kloop – Cuff Links
  • 20. Vízcsepegtető hangja, Kyoto, Ōkōchi Sansō kert

Petrányi Zsolt: „Az alábbi mix a Trafóban december 18-tól látogatható, „Hangjaink” című kiállításra született. Évek óta készülök ennek az öt japán, hangokkal is dolgozó művész munkáinak a bemutatására. 2011-ben, egy, e kiállítást is előkészítő ösztöndíj során környezeti zajokat kezdtem gyűjteni abból a célból, hogy az utazásom atmoszférájának egy más minőségét is fel tudjam idézni majd Budapesten. Ezeket az egy-két perces mintákat használtam már dj szettjeimben kísérletként a Nemdebárban ahol a keddi rezidens vagyok, de helyüket soha nem éreztem indokoltnak válogatásaimban. 

Ez alkalommal azonban, hogy csak japán zenékből szelektáltam, kifejezetten a „Hangjaink” projekt által inspirálva, úgy gondolom, talán mégis érdekesekké váltak ezek az atmoszféra zajok összekötő elemként. A trackek egy hangulati íven mozognak, nem volt célom a japán zenei paletta áttekintése, - az lehetetlen volna -, hanem sokkal inkább, mint egy kiállítást rendező kurátor, a zenék egymáshoz való passzolását kerestem attól függetlenül, hogy milyen stílust képviselnek. Amit most hall a hallgató, abban van absztrakt hip-hop, house és dubstep az elmúlt 20 évből, csakhogy mindjárt összeegyeztethetetlen hangzásokkal csináljak kedvet a mix végighallgatásához, amihez két Cd játszót és egy bakelit lemezjátszót használtam.

A „Hangjaink” kiállítás művészeit persze sokkal inkább a kortárs zene egy nagy, zajokkal először dolgozó alakja inspirálta, John Cage. A műveik nemcsak azt mutatják meg, hogy néha érdemes becsukni a szemünket és hallgatnunk azt, ahogyan a környezetünk hangzik, hanem azt is, hogy mindezt hogyan lehet humorral és a felfedezés örömével megtenni. Az alkotók közt több számára a bakelit lemez a legnagyobb tisztelet érdemlő hanghordozó – erre utalás több művön is történik majd, ezért a projekt részeként egy 150 példányos lemezt is vágatunk, amelyen az öt művész hangmunkái hallhatók.”

(Sorozatunk korábbi részei.)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.