Ha győzni akarunk egy háborúban, akkor nem árt ismerni az ellenfelet. Ez a felismerés vezethette a francia Tudományos Kutatások Nemzeti Központja (CNRS) elnökét, Alain Fuchst is, amikor a november 13-i párizsi terrortámadások után ismételt felhívást tett közzé, amiben arra szólította az európai társadalomtudósokat, hogy kezdjenek a terrorizmus és a radikalizáció okait feltáró kutatásokba.
Eddig ugyanis nem állunk túl jól ezügyben. Az iszlamista radikalizáció megértésében két nagy elmélet ütközik jellemzően a közvélemény előtt:
Az iszlám és a közel-keleti geopolitika egyik legelismertebb szakembere Oliver Roy. A firenzei European University Institute kutatója szerint valójában, bár mindkét elméletnek vannak olyan elemei, amelyek részben leírják a jelenséget, alapvetően mindkettő hibás:
szerinte az új dzsihádisták sokkal inkább hasonlíthatók a hatvanas-hetvenes évek szélsőbaloldali lázadóihoz, vagyis lázadásuk nem vallási alapú, hanem generációs.
Roy legutóbb a német szövetségi Bűnügyi Hivatal, (kb. a német FBI) november 18-19-én tartott mainzi konferenciáján tartott előadásában foglalta össze tézisét (az előadás teljes szövege .pdf-ben). Tételmondata szerint
a radikalizáció ifjúsági forradalom az uralkodó társadalmi rend ellen, amit ugyan a dzsihád vallásos narratívájában adnak elő, de ami ennek ellenére sem a rasszizmustól és szegénységtől szenvedő muzulmán közösség lázadása.
Ezt bizonyítja, hogy az új dzsihadisták szinte kivétel nélkül másod-harmadgenerációs fiatalok, illetve egész nagy arányban frissen áttértek, akik nem is igazán osztozhattak a muzulmán közösség szenvedéseiben.
Cél nélküli lázadók, akik a dzsihádban találják meg a maguk nemes ügyét, a terrorcsoportok pedig csak kihasználják ezt stratégiai céljaik elérésében.
Bár Roy maga is elismeri, hogy általános, nyilvános dzsihádista-adatbázis hiányában nehéz kvantitatív kutatásokat végezni a témában, a már azonosított radikálisok és a merényletek elkövetőinek élettörténetét a hatóságok és a sajtó is alaposan feldolgozta, ezek pedig alkalmasak következtetések levonására:
Igaz, a frusztráció és a megvetés közös bennük, aminek alapja az, hogy elvárásaik nem teljesülnek, nem érzik magukat elismerve, vagyis egyfajta nárcisztikus krízisben élnek.
Hanem másod-harmadgenerációs, vagy frissen áttért. De még ez sem jelent közös hátteret, mert az európai muszlim közösség társadalmi háttere sem egységes.
Ez a legfontosabb kritikája a baloldali elméletnek. A párizsi merényletek után elterjedt vélemények Európa terrorfővárosaként jellemezték a brüsszeli munkáskerületet, Molenbeeket. Ez tökéletesen beleillett a depriváltságról és az integráció hiányáról szóló narratívájukba. Roy szerint az ilyen nézeteket vallók, például Thomas Piketty ott tévednek, hogy még a párizsi támadókra sem igaz az általánosítás: többüknek volt állása, családja, világi életet éltek. Petter Nesser, a norvég Védelemkutatási Testület terrorizmuskutatója szerint pedig azért félrevezető ez a következtetés, mert bár több idei terrortámadás szálai is Molenbeekbe vezettek, korábban teljesen más környezetben is kialakultak terrorista gócok - a szeptember 11-i támadóké például a hamburgi egyetem körül.
Nesser szerint ennek a fő oka, hogy bár a dzsihád gyalogságát a lázadó fiatalok adják, a kulcsszereplők csoportja sokkal szűkebb. Őket nevezi ő a terror vállalkozóinak, és ők azok, akik körül aztán a gócok kialakulnak.
Vagyis megtérésük előtt annak az ifjúsági kultúrának voltak a részei, aminek semmi köze az iszlámhoz.
Sem politikai, sem vallási mozgalmaknak nem voltak tagjai, nem meghatározó alakjai a helyi muszlim közösségnek. Magyarán radikalizációjúk nem hosszútávú, hanem hirtelen folyamat, ami alapvetően baráti társaságban, nem pedig vallási közösségben következik be.
Franciaországban a megfigyelt szélsőségesek negyede ilyen, az Egyesült Államokban radikalizáció miatt bíróság elé állítottak 35 százaléka.
Bár elvben az iszlám közösség védelmezőjének tartják magukat, ezt elvont fogalomként használják. Nem azonosulnak nemzeti célokkal, például a palesztinok ügyével, ahogy Irakban és Szíriában nem is vegyülnek a helyi lakosokkal.
A dzsihádizmusnak tagadhatatlanul van vallási dimenziója, legfőképpen azért, mert a dzsihád az egyetlen globális mozgalom: allah akbart kiabálva lehet a legkönnyebben bekerülni a hírekbe. Fontos ugyanakkor megkülönböztetni a vallási és a dzsihádista radikalizációt, mert bár van átfedés a két csoport között, a dzsihádisták jellemzően nem a vallási radikalizáció útján jutnak el a terrorizmusig. Teológiailag képzetlenek, a szalafista iszlám is azért vonzó számukra, mert az a merev és egyszerű szabályrendszer a legegyszerűbben felfogható.
Ez utóbbi azért kiemelten fontos, mert mindezidáig az európai iszlám közösségen át próbálták kezelni a problémát a hatóságok. De Roy szerint a mecsetek megfigyelése nem eredményes taktika, mert az új dzsihádisták nem a vallásos közegből kerülnek ki. Ezért az imámoknak sincs rájuk olyan hatásuk, amit feltételeznek a hatóságok.
Royhoz hasonlóan gondolkodik Rik Coolsaet, a Ghenti Egyetem politikatudomány szakának vezetője is. Szerinte a radikalizáció első lépcsője az erőszak, a vallási radikalizáció később következik be.
Mindebből Roy szerint az következik, hogy nem a muszlim közösségtől kell várni a radikálisok normalizálását.
Egyrészt azért, mert a szélsőséges dzsihádisták eleve árulóként tekintenek a hagyományos muszlim közösségre: a második generáció megvetéssel tekint szüleire, amiért azok nyugatiasodva feladták kulturális gyökereiket, és a legalantasabb munkákat elválalva társadalmi státuszukat is. Az újonnan megtértek buzgalmával magukat jobb muzulmánnak is gondolják szüleiknél, akik nem adták át nekik a hitet.
Másrészt meg azért, mert ezzel ténylegesen is megbélyegződik a muzulmán közösség, utólag is hitelesítve ezzel a dzsihádista narratívát a muszlimok elnyomásáról.
Ehelyett szerinte úgy kéne hozzáállni az iszlámhoz is, mint bármely más európai valláshoz. Normalizációra van szükség, mert a szélsőségesek utálják a normalitást, mondja. (Via Nature, Quarz. Címlapkép: PHOTO DESK / HO / AFP)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.