2015 nyarán, a szakmai szereplők számára is váratlanul, Szatmáry Kristóf fideszes képviselő nyújtott be egy törvényjavaslatot, hogy január elsejei határidővel megszüntetnék a Nemzeti Akkreditációs Testületet (NAT), feladatait pedig az állam veszi át, egy új testület, a Nemzeti Akkreditációs Hatóság (NAH) formájában. A törvénytervezetet a parlament elfogadta.
A NAT a kilencvenes évek óta létezett, köztestületként működött, a minisztériumoknak pedig felügyeleti jogköre volt felette. Laboratóriumok és tanúsító, valamint ellenőrző szervezetek számára állított ki akkreditációt. Ez fontos feladat, hiszen ezeknek a laboroknak és szervezeteknek a szolgáltatását utána rengeteg olyan cég veszi igénybe, amelyik nemzetközi piacokra is termel, legyen szó az autóipartól kezdve az élelmiszeriparig, számukra pedig létfontosságú, hogy akkreditált helyről kapjanak eredményeket.
A testület működése korábban is váltott ki kritikát, többek között amiatt, hogy túl nagy hatalom összpontosul a NAT vezetőségénél. Csillag István minisztersége idején szóba is került az átszervezése, az átalakítás azonban nem lett volna könnyű feladat, mert a testület kezében volt egy hatalmas adu: a NAT az uniós akkreditációs szervezeteket tömörítő Európai Akkreditációs Együttműködés Tanácsának (EA) kölcsönösen elismert tagja volt.
Ezt sokévnyi működés után tudták elérni és komoly sikert jelentett: innentől az uniós piacra exportáló magyar cégek dolgozhattak a NAT által akkreditált laboratóriumokkal is.
Az új állami hatóságnak viszont nincs meg ez az uniós elismertsége. És az igazán döntő kérdés az az, hogy mikorra lesz meg.
A NAT státuszának megszűnésével az érvényes akkreditációval rendelkező laborok nem kerültek automatikusan partvonalra. A gond akkor jelentkezhet majd, amikor a laboroknak és ellenőrző szerveknek lejár az akkreditációja és a jön a pár évente kötelező érvényű újraakkreditálás.
Ez pedig idén több mint 150 magyar vállalkozást érinthet. Erről még nyáron, a fideszes törvényjavaslat felbukkanásakor beszélt a NAT ügyvezető igazgatója, Ring Rózsa a Magyar Nemzetnek. (Ringet decemberben a NAT megszűnésével kapcsolatos kérdéseinkkel mi is kerestük, de a megszűnést kísérő megnövekedett munkateherre hivatkozva nem kívánt nyilatkozni és a minisztériumhoz irányított minket.)
Ring a nyáron arról beszélt a lapnak, hogy egy új hatóság felépítése és uniós elismertetése az eddigi tapasztalatok alapján akár két évet is igénybe vehet, ez pedig komoly fennakadást jelenthet,
hiszen a magyar export 98 százaléka mögött a NAT által akkreditált cégek munkája is ott van.
Ha pedig az új magyar hatóságot nem ismeri el az uniós szerv, akkor a lejáró akkreditációjú cégek kénytelen lesznek külföldi, elsősorban német és osztrák szervezetektől akkreditációt szerezni. Ez egyrészt hatalmas anyagi megterhelést is jelent, hiszen ezek a tanúsítványok Ring elmondása szerint akár hatszor-nyolcszor többe is kerülhetnek, mint amennyiért a NAT akkreditált, másrészt a folyamatok hónapokig is elhúzódhatnak.
A testület volt elnöke akkor elmondta azt is, hogy az európai szervezet sem értette a történetet, az elnökük levélben meg is kereste Orbán Viktort, hogy felhívja a figyelmet a törvényjavaslat elfogadása esetén felvetődő súlyos problémákra. A törvényjavaslatot ettől függetlenül elfogadták.
Az új állami hatóság felettes szerve a Nemzetgazdasági Minisztérium lett, és a minisztérium részéről szavak szintjén mindenképp komoly szándék volt arra, hogy az átállás ne okozzon gondot az úniós piacokon a magyar laboroknak. Erről egy minőségbiztosítás területén dolgozó szakember mesélt nekünk, aki tavaly ősszel vett részt olyan találkozón, ahol a kormány képviselői próbálták nyugtatni a szakmai kedélyeket.
Az akkor elhangzottakból úgy tűnt, hogy az NGM nem akar komolyabb változásokat végrehajtani, csak "a szervezeti formába bebetonozott vezetőket akartak félretenni" és a folytonosság biztosítása érdekében a NAT egykori alkalmazottainak is felkínálták a közalkalmazotti jogviszonyt. Az állam az átszervezés mellé rövidebb határidőket és olcsóbb árakat is ígért.
A döntő kérdés viszont az, hogy mi lesz az EA-féle kölcsönös elismertséggel, mikor fog az uniós szervezet rábólintani az új magyar akkreditációs szervre. Erről viszont a minőségbiztosításban érintetteknek sincs semmiféle információja. A nekünk nyilatkozó szakember annyit mondott, hogy az év eleji pár hétben még sok problémára nem lehet számítani,
de nagyon sok múlik azon, hogy a kormány mennyire gyorsan szerzi meg az EA elismerését.
Arról lehet tudni, hogy az NGM delegációja járt az EA-nál, hogy elintézzék, hogy az átállás kvázi folytonos legyen, de a jelek szerint ez nem valósult meg.
Legalábbis erre utal az a válasz, amit az NGM sajtóosztályától kaptunk. A minisztériumot még január elején kerestük meg kérdéseinkkel, két héttel később, január 18-án megküldött válaszukból pedig kiderült, hogy bár "az akkreditált szervezetek státuszában az új szabályozás semmilyen törést nem okoz, a jogfolytonosság teljes mértékben fennáll"
ugyanakkor az EA-tól nem kaptak még végleges választ az új szervezet elismertségéről.
A minisztérium válaszában részletesen felsorolja azokat az okokat, melyek az államosítás mellett szóltak: az akkreditálás egy közhatalmi tevékenység, "melynek szabályait a közérdek védelme és a kérelmezők versenyképességének növelése érdekében úgy kell kialakítani, hogy az eljárási folyamat, a határidők hossza és a díjak mértéke ne akadályozza, hanem sokkal inkább elősegítse az akkreditálási eljárást kezdeményező gazdasági szereplők tevékenységét." Ez pedig a 2016. januárjáig működő rendszerben nem valósult meg szerintük.
Ugyanakkor jelenleg úgy áll a helyzet, hogy az említett gazdasági szereplők hamarosan EU-ban érvényes akkreditáció nélkül maradhatnak, ha nem sikerül hamar megállapodni az uniós szervvel.
Erről pedig ezt írta a minisztérium:
"Az Európai Akkreditálási Együttműködésben a Nemzeti Akkreditáló Hatóság státuszának elismerése érdekében az NGM 2015. augusztusa óta folyamatosan kapcsolatban áll az Európai Akkreditációs Együttműködés Tanácsa (a továbbiakban: EA) vezetőségével. A vonatkozó jogszabályok angol nyelvű fordításait megküldtük az EA részére. A levelezés során bemutattuk, hogy a magyar jogszabályokban ugyan nem lehet jogutódja köztestületnek központi költségvetési szerv, de szakmai téren a két szervezet közötti jogfolytonosság teljes mértékben biztosított. Ezt igazolja, hogy az új szervezet átvette a Nemzeti Akkreditáló Testület teljes vagyonát és személyi állományát is, amely biztosítja működését és a felhalmozott szakértelem megtartását, így az EA tagság feltételei továbbra is biztosítottak. Az EA-tól végleges választ az új szervezet elismertségére vonatkozóan még nem kaptunk."
A zökkenőmentes és jogfolytonos átállás képét egy kicsit rontja az is, hogy az új hatóságnak január közepére még a honlapja sem készült el, informálódni még mindig a NAT honlapjáról lehet, ahonnan kiderül az is, hogy a hatóság honlapja előkészítés alatt áll, és jelenleg folyamatban van az új jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő eljárások és dokumentumok kialakítása.
(A címlapkép: MTI Fotó: Czeglédi Zsolt)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.