Még az idén felszáll az easyJet hibridrepülője

2016 február 09., 07:46

Nincs hiába a kicsinyes poggyászméregetés és a mindenért felárat felszámító, bicskanyitogató üzletpolitika: a fapados easyJet olyan rendszert fejleszt, mellyel legalább a földi gurulások idején nem éget kerozint a repülőgép. Természetesen az évi 50000 tonna üzemanyag megtakarítását célzó program nem csak Földanyácskánknak, hanem az easyJetnek is hasznot hoz, de sebaj. Ha a cég 2020-ra tényleg eléri terveit és a jelenlegi 81,05 gramm CO2/utaskilométer kibocsátást 7%-kal csökkenti, az mindenkinek jó.

A hibrid üzemanyag-rendszer ötletéhez a Cranfield Egyetem hallgatói adták az inspirációt egy légiközlekedés-fejlesztésre kiírt pályázat keretében. A hibrid repülőgépet elsősorban a gép rakterében elhelyezett hidrogén-üzemanyagcella látná el energiával, de a rendszer a fékezéskor keletkező energiát is összegyűjtené és akkumulátorokban tárolná el. Az akkumulátorok töltésébe még a törzsön elhelyezett napelemek is beszállnának. Az összegyűjtött energia segítségével a járatok akár hajtómű nélkül is gurulhatnának.

photo_camera Napelem, hidrogén-tartály, pufferakku, kerékagy-motor és a hidrogéncella hulladékvizét gyűjtő tartály a hibridrendszerben
photo_camera Leszálláskor, gurulás közben lassításkor elektromos energiát termelnek a kerekek
photo_camera Taxi üzemmódban, (magyarul a reptér betonján való jövés-menés közben) nem a hajtóművek, hanem elektromos motorok mozgatják majd a gépeket

A repülőgépeket nagy teljesítményű kerékagy-motorokkal hajtva kevesebb vontatási manőverre volna szükség a repülőtéri kapuknál történő be- és kiállásnál, így csökkenhetnének a fordulási idők is és javulhat a pontosság. A gyakori felszállások és a jellemzően rövid-távú repülőutak miatt az easyJet évente a teljes üzemanyag-fogyasztásának 4%-át a repülőgépek gurulásakor használja fel. A repülőgépek átlagosan 20 percet gurulnak egy járatra vetítve – ez mintegy 4 millió kilométernek felel meg egy év alatt.

Különösen szimpatikus részlet a tervben, hogy még a tüzelőanyag-cellában a hidrogén felhasználásakor keletkezett vizet sem hagynák veszendőbe menni, hanem begyűjtenék; ezzel a kondenzált párával remekül le lehetne öblíteni a gép vécéit. Az easyJet tervei szerint már az idén tesztelni kezdi az új rendszert.


link Forrás

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.