Új törvénnyel kényszerítené térdre a médiát a kormány

FRISSÍTÉS, 14:58: A kormány péntek délután sajtóközleményt adott ki, amely szerint "Reklámfelületeket értékesítő kereskedőházakról szóló törvényjavaslatot sem a közigazgatási államtitkári értekezlet, sem a kormány nem készített elő és nem tárgyalt. Így a Népszabadságban megjelent hír alaptalan."

----

A Népszabadság úgy tudja, hogy a kormány már elkészült azzal a törvényjavaslattal, amivel gyakorlatilag kilőné a vele nem baráti viszonyban álló médiacégek alól a kereskedőházaikat. 

Az új törvény megtiltaná, hogy egy médiavállalat tulajdonosa sales house-t is működtessen, azaz sem közvetlenül, sem kapcsolt vállalkozásokon keresztül nem lehetne érdekelt a reklámból bevételeket hozó kereskedőházakban.

A sales house-ok azok a cégek, amelyek csomagban értékesítik a reklámfelületeket és -időt a hirdetők felé. Ezek egyszerre többféle csatornát, rádióadót, újságot, magazint és portált képviselnek, több millió nézőt vagy hallgatót tudnak felmutatni. 

A sales house-ok nélkül a médiacégek nehezebb helyzetbe kerülnének, mert egyenként kellene alkudozniuk a cégekkel.

Mivel a javaslat pontos szövege nem került ki, ezért egyelőre azt sem lehet tudni, hogy pontosan mennyiben változnának a sales house-ok tevékenységét érintő rendelkezések. Már tavaly is keringtek iparági hírek arról, hogy változtatni fognak a szabályokon, 

de inkább arra lehetett számítani, hogy a piaci bónuszt és az ügynökségi díjakat korábban átszabó törvényhez nyúlnak hozzá.

A Népszabadság kormánypárti forrásokra hivatkozva azt írja, hogy a kormánynak ezzel az a célja, hogy hátrányos helyzetbe hozza a kormánnyal kritikus médiacégeket.

Ugyanakkor az sem derült még ki, hogy a cégeket csak a harmadik felek megbízásaitól tiltanák el, és a saját sales tevékenységeiket pedig továbbra is szervezhetnék-e házon belül. 

Az RTL-nek fájna a legjobban

Az új törvénnyel az RTL-csoport járna a legrosszabbul, amelyik 1998 óta tulajdonosa az R-Time nevű sales house-nak. Az R-Time értékesíti csomagban az RTL nyolc csatornáját. Tavaly 7 milliárdos forgalom mellett 608 milliós nyereséget ért el. Innen választották a csatorna új vezérigazgatóját, Vidus Gabriellát is, miután menesztették Dirk Gerkenst, aki azóta a TV2-höz igazolt.

Az RTL-en kívül még 10 csatorna értékesíti a reklámidejét az R-Time-on keresztül, többek között a Comedy Central is. A lap kormányzati forrásai épp azzal indokolták az új törvényt , hogy az RTL-es kereskedőház működése „torzítja a piacot", hiszen a nála lévő 18 csatornájával többmilliós nézőszámot tud szállítani a hirdetőknek, de ezzel sajátjait is jobb áron tudja eladni.

A Népszabadság megemlíti, hogy versenytársakat egyébként is zavarta az R-Time sikeresre, a Gazdasági Versenyhivatal pont akkor kezdte vizsgálni a céget, amikor a TV2 Andy Vajna kormánybiztos tulajdonába került. Vidus Gabriella idén januárban azt nyilatkozta, hogy a TV2 áll a GVH vizsgálata mögött.

Andy Vajnának kevésbé

Az átalakítás nagy nyertese az állami kölcsönből megvett TV2 és a közmédia reklámidejét áruló Atmedia nevű sales house lehet. 

Őket egyáltalán nem érintené a törvény, mert a cég formálisan nem kötődik a TV2-höz, egy Hollandiában bejegyzett cég tulajdonában áll.

Simicskát is elintéznék

Nem úszná meg az átalakítást Simicska Lajos rádiója sem, mert a Class FM reklámidejét szintén a saját sales house-uk, a SonitusMedia értékesíti. A társaságnak a Megapolis Zrt. a tulajdonosa, amely közvetve érdekelt a Class FM-ben.

Az online sajtó egy része is megszívná

A vesztesek közé kerülne az Index és a 24.hu is. Az Index kiadója közvetve érdekelt a CEMP Sales House-ban, de a törvény ugyanúgy érintené az utóbbit kiadó Centrál Médiacsoportot is. Ugyanakkor a Matolcsy György unokatestvéréhez, Szemerey Tamáshoz került Origo megúszná, mert az oldal nem működtet önálló kereskedőházat.

A javaslatra állítólag Rogán Antal és Habony Árpád is rábólintott már, aki idén saját médiabirodalom építgetésébe kezdett. A törvényt egyelőre azért nem terjesztették még be a parlament elé, mert fel akarják mérni, hogy milyen reakciót váltana ki az RTL német tulajdonosából. A Bertelsmann legutóbb el tudta érni, hogy a kormány törölje el a reklámadó RTL-re szabott sávozását. 

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.