Szinte ingyen is megoldhatták volna, de inkább sokat fizettek a fideszes háttérember családi cégének


  • Vidéki hírhálózatot épít a közmédia egyik cége, ezért megvásárolt 110 weboldalt
  • Az oldalak többsége ugyanúgy néz ki és ugyanaz rajtuk a tartalom, mégis kifizettek értük 120 milliót
  • Az eladó Várhegyi Attila egykori fideszes államtitkár családjának cége, ami óriási üzletet csinált
  • Várhegyi és a közmédia között van sok más üzleti kapocs is, tanácsadóként pont részt vesz egy vidéki tudósítói hálózat kiépítésében is
  • A cikket Csonka Anna és Sáling Gergő írta

120 millió forintot költött el a közmédia egyik cége, az Új Média és Teletext Kft. 2014 májusában 110 internetes oldal és domain név megvásárlására. Egy olyan cégtől vették ezeket, amely egy korábbi meghatározó fideszes politikus, Várhegyi Attila családtagjainak többségi tulajdonában volt.

Hasonló domainekhez - döntő többségük egy városnevet és a hirado.hu szót tartalmazza - ingyen vagy pár százezer forintért is hozzájuthatott volna az állami cég. A megvásárolt oldalaknak nem csak a neve hasonló, de technikailag és a tartalmilag sem látszik közöttük lényeges különbség: ugyanazokat, túlnyomó többségében az ingyenesen hozzáférhető MTI és a hirado.hu által legyártott híreket ajánlják, nagyrészt ugyanúgy tördelve, az oldalakon - néhány kivétellel - csak a logóban szereplő városnév különbözik.

A domaineket eladó, Várhegyihez köthető cég, a Magyar Híradó Kft. óriási üzletet csinált, megtizenhétszerezte egy évvel korábbi eredményét. Várhegyi és különböző hozzá köthető cégek az elmúlt években ezen kívül is több mint kilencven millió forint értékben kaptak tanácsadói és egyéb megbízásokat az Új Média és Teletext Kft.-től és az azt felügyelő MTVA-tól. Az egykori kulturális államtitkár épp vezérigazgatói tanácsadóként dolgozott az MTVA-nak akkor is, amikor az Új Média és Teletext Kft. úgy döntött, hogy megvásárolja a családja többségi tulajdonában lévő cégtől a 110 domaint és weboldalt.

A 120 milliós beruházást az állami cég azzal magyarázta, hogy illett a tartalomfejlesztési stratégiájába, de a részletekre vonatkozó kérdések többségére nem válaszoltak. Az üzletről Várhegyi Attila semmit sem akart mondani, mikor telefonon megkérdeztük és elhárította megkeresésünket Nobilis Márton is, akinek különleges szerepe van a történetben. A 120 milliós szerződés megkötésekor ő képviselte a Várhegyihez köthető Magyar Híradó Kft-t, azóta viszont már ő lett az Új Média és Teletext Kft. ügyvezetője. Üzleti titokra hivatkozva nem válaszolt a kérdéseinkre Szabó Eszter sem, aki az Új Média és Teletext Kft. ügyvezetője volt a szerződés megkötésekor.

Mit vett 120 millióért az állami cég?

A 110 domainből álló csomagban szinte minden magyar nagyvárosnak jutott egy saját Hirado.hu oldal. Az Új Média és Teletext Kft.-től megkapott adásvételi szerződés szerint a domaineken kívül megvásárolták az oldalak szerkesztőségi rendszerét és az ahhoz tartozó adminisztrációs felületet is.

Az Új Média és Teletext Kft. "helyi híradók" néven emlegeti ezeket az oldalakat, helyi hírek azonban csak elvétve vannak rajtuk. A debrecenhirado.hu oldalon például a helyi hírek mindegyike az MTI-től átvett, az ország különböző részeiről szóló, nem csak helyi hír, a gazdasági hírek és az aktuális hírek pedig - a programkód alapján - automatikusan frissülnek a profit7.hu és a hirado.hu oldalakról. A cikkünk megjelenése előtti napon például így nézett ki a debrecenhirado.hu, az egerhirado.hu, a nagykanizsahirado.hu és a gyorhirado.hu:

Helyi híradó oldalak - a képen elrejtettünk két különbséget

"A helyi híradó oldalak szerkesztőségi workflowjának kialakítása a magyar közmédia broadcast és new media területének átalakításával egyidőben kezdődött”, válaszolta az Új Média és Teletext Kft. arra a kérdésünkre, hogy mikor és miért indultak el ezek az oldalak. Az oldalak megvásárlása óta eltelt csaknem két év az „alapos piackutatásnak és felhasználói igények felmérésének az időszaka volt" a cég szerint. Ezzel magyarázták azt is, hogy szinte minden oldalon ugyanaz a tartalom.

Az alapos piackutatásnak nem része az oldalak látogatottságának mérése, erre költséghatékonysági okokból nincs lehetőség, közölte a Direkt36-tal az Új Média és Teletext Kft. Az odalak a programkódjuk szerint össze vannak kötve a Google ingyenes internetes forgalommérő szolgáltatásával, tehát a cégnek feltehetően vannak adatai az oldalak látogatottságáról, de ezeket nem közölték velünk. Az olyan, bárki által elérhető látogatottság mérő oldalak, mint az Alexa.com vagy a TrafficEstimate szerint az oldalak látogatottsága mérhetetlenül alacsony.

Az Új Média és Teletext Kft. azt nem árulta el, az adásvételről szóló szerződésből pedig nem derül ki, hogy a 120 milliós ár mekkora részét képezték a domain nevek, mekkorát a weboldalak és mekkorát az ezekhez tartozó szerkesztőségi rendszer. Ha azonban nem egy másik cégtől veszi meg az állami cég a már foglalt domaineket, hanem inkább maga regisztrál még szabad, hasonló neveket, akkor pár százezer forintért hozzájutott volna a 110 internetes címhez.

Az Internet Szolgálatók Tanácsának nyilvántartása szerint a helyi híradók domain szolgáltatója a GTS Datanet. Ennél a szolgáltatónál 3990 forintos nettó egyszeri, és 2000 forintos nettó éves díjért lehet domaint regisztrálni (az éves díjat egyébként is fizetnie kell az Új Média és Teletext Kft.-nek, mint használónak a helyi híradók után). Ha az Új Média és Teletext Kft. például úgy döntött volna, hogy a debrecenhirado.hu oldal helyett debrecenihirado.hu néven indítja el helyi hírszolgáltatását, akkor kevesebb mint egymillióból megúszta volna a 110 domain regisztrációját, ezek a címek ugyanis jelenleg is szabadok. Ennél is olcsóbb lett volna, ha például a cég hirado.hu-hoz rendel aldomaineket és például a debrecenhirado.hu helyett debrecen.hirado.hu címen indít hírszolgáltatást. Ez a legtöbb szolgáltatónál ingyenes még akkor is, ha valaki 110 aldomaint szeretne.

A weboldalakat kiszolgáló szerkesztőségi rendszerrel hasonló a helyzet. A programkód alapján az oldalakat valamilyen egyedi adminisztrációs felületen szolgálja ki. Az Új Média és Teletext Kft. nem válaszolt arra a kérdésünkre, hogy ezt a rendszert melyik cég fejlesztette, de jóval bonyolultabb weboldalak is felépíthetők az ingyenes Wordpress nevű programmal. A közmédia híroldala, a hirado.hu például ezen a rendszeren fut.

Akinek biztosan megérte az üzlet

A domaineket eladó Magyar Híradó Kft.-t 2012-ben alapította egy Veres Zoltán nevű férfi és a Myself Consulting nevű cég, amelynek ügyvezetője Várhegyi Attila, tulajdonosai pedig Várhegyi gyerekei és felesége. A Myself Consulting 2014 elején kizárólagos tulajdonossá vált a Magyar Híradó Kft.-ben, ami pár hónappal később megkötötte a 120 milliós üzletet. A Magyar Híradó nagyon jól járt a domainek és weboldalak eladásával: mérleg szerinti eredménye az indulás évében alig haladta meg a 2,8 millió forintot, egy évvel később több mint 6 millió volt, az Új Média és Teletext Kft.-vel kötött szerződés évében, 2014-ben viszont több mint 109 millióra ugrott.

A Magyar Híradó Kft. más gazdálkodási adatai is arról árulkodnak, hogy szokatlanul jó áron tudta eladni a csomagot. A cég tulajdonában lévő webfejlesztéseket és domain nevek értéke 2013 legvégén még csak alig több, mint 4,3 millió forint volt, öt hónappal később viszont már 120 millióért adtak túl ezek nagy részén, miközben semmi sem utal arra, hogy ilyen nagyságrendű fejlesztést hajtott volna végre a cég.

A Magyar Híradó Kft. 2014 legvégén beolvadt a Várhegyi család cégébe, a Myself Consultingba, ahová vitt magával 100 millió forintot meghaladó tartalékot. Ennek legnagyobb részét a cég iratai alapján az állami céggel kötött üzlet haszna tette ki.

Az Új Média és Teletext Kft. és a Várhegyihez köthető cégek között több összefonódás is van, amelyek a 120 milliós szerződés megkötése után egyre szorosabbak lettek. A domaineket eladó cég egykori ügyvezetője, Nobilis Márton tavaly év vége óta már az Új Média és Teletext Kft.-t irányítja. Az állami cég képviseletével szintén tavaly az Őszy Ügyvédi Irodát bízták meg, amelynek egyik tulajdonosa, Őszy Tamás 2009-ben Várhegyi feleségével közösen alapította meg a Myself Consultingot, majd nem sokkal később kiszállt onnan. További kapocs az állami cég és a Várhegyihez köthető cégek között, hogy a domaineket eladó Magyar Híradó és a Myself összeolvadásához ugyanaz a cég készítette a könyvvizsgálói jelentést, amelyik tavaly december óta az Új Média és Teletext Kft. könyvvizsgálója is.

Ez csak a legnagyobb falat

Várhegyi Attila 1989 után sokáig a Fidesz egyik meghatározó emberének számított: volt kulturális államtitkár, szolnoki polgármester, pártigazgató és a párt országos választmányának elnöke is. 2002-ben megtört a politikai karrierje, mert jogerősen felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés miatt.

Az ítélet szerint Várhegyi polgármesterként az önkormányzatot megkerülve, áron alul a Fideszhez köthető vállalkozóknak adott el több ingatlant, amivel 154 millió forintos kárt okozott az önkormányzatnak. Megvádolták azzal is, hogy az 1994-es szolnoki polgármesteri kampányát részben illegálisan finanszírozta, de ebben a vádpontban felmentette a bíróság. Az ítélet után folyamatosan visszavonult a nyilvános politizálástól, de több jel is utal arra, hogy továbbra is befolyásos szereplő a kormánypárt körül: cégei számos megbízást kaptak fideszes önkormányzatoktól és még 2013-ban készült róla olyan kép, amelyen Orbán Viktorral közösen látható a Magyar Rádió stúdiójában.

A 2010-es kormányváltás után Várhegyinek és érdekeltségeinek különösen szorossá vált a kapcsolata a közmédiával. A Magyar Híradó mellett Várhegyi családjának a cége, a Myself Consulting, illetve a Myself Consulting tulajdonában álló Prestige Média is több marketing-kommunikációs illetve tanácsadói megbízást kapott az MTVA-tól és az Új Média és Teletext Kft.-től is. A Prestige és a Myself ügyvezetője is Várhegyi Attila, aki az MTVA nyilvános szerződési listája szerint személyesen is kapott megbízásokat az MTVA-tól tanácsadói feladatok ellátására.

Várhegyi Attila és hozzá köthető cégek szerződései a közmédiával

2012 januárja óta összesen tízszer kötöttek különféle szerződések Várhegyivel, vagy a hozzá köthető cégekkel a közmédiához tartozó vállalatok. Ezek a szerződések gyakran egymással párhuzamosan születtek:

  • 2012. január 16-án a Prestige Média marketing-kommunikációs tanácsadói szerződést kötött az MTVA-val fél évre, amelyet a lejárta után 20 hónapra, illetve 16,8 milliós keretösszegig meghosszabbítottak. A keretösszeg hamarabb elfogyott, mert már 2014 januárjában hosszabbítottak, ezúttal 4 hónapra vagy a 7,9 milliós keretösszeg felhasználásáig, írta korábban a 444
  • Miközben a Prestige már javában adta a kommunikációs tanácsokat az MTVA-nak, 2012 októberében újabb szerződést kötött velük az MTVA (a saját adatbázisuk szerint személyesen Várhegyit bízták meg). A feladat a közmédia műsorainak nézettsége növelése volt, és 7,2 millió forint járt érte.
  • 2013 januárjában Várhegyi családjának a cégét, a Myself Consultingot a Dal kommunikációjával bízta meg az MTVA, 7,2 millióért.
  • 2013. szeptember 15-én Várhegyi Attilát a Nemzeti Hírháló nevű projekt vezetésével bízta meg az MTVA. Várhegyi feladata egyebek mellett a vidéki tudósítói hálózat infrastruktúrájának fejlesztése, illetve a „felületgazdálkodás- és fejlesztés alapelveinek meghatározása, irányainak kijelölése, továbbá új felületek létrehozásával kapcsolatos vizsgálatok elkészítése” volt.
  • 2014. május 31-én a Magyar Híradó Kft-től megvette a helyi Hirado.hu oldalakat az Új Média és Teletext Kft.
  • 2014. október 27-én az MTVA ismét marketing-kommunikációs feladatokkal bízta meg a Prestige-t.
  • 2014. október 28-án az Új Média és Teletext Kft. is ugyanilyen témájú szerződést kötött a Prestige-el.

2014 októberében aztán az Új Média és Teletext Kft. is megbízta a Prestige-t, amely a honlapján azt hirdeti az üzletpolitikájáról, hogy: "A mi árunk a szeretet. (...) Mi hiszünk a tiszta eszközökben. Mi csak a tiszta eszközökben hiszünk".