Valahogy az egészségügy nem annyira fontos, amikor Orbán a városok között szórja szét a pénzt

POLITIKA
2016 május 23., 17:10
comments 201

„Pénzt osztani könnyű, én is itt, látják, királykodok ezekkel a milliárdokkal, de közben valakinek ezért meg kell dolgozni, ezt valakinek elő kell állítani, meg kell termelni, adóként be kell fizetni”

mondta Orbán Viktor még tavaly nyáron Érden, a Modern Városok Program turné soros állomásán.

Tavaly március 25-én kezdte Orbán Viktor végigjárni a vidék fejlődésének kulcsának nevezett megyei jogú városokat, hogy kedélyes hangulatban a polgármesterekkel közösen bejelentse azt a rengeteg fejlesztést, ami még ebben a ciklusban érkezik a településre.

photo_camera Orbán Sopronban. Hozott sok milliárdot, cserébe lett egy kalapja? Fotó: Orbán Viktor/Facebook

A forgatókönyv mindig ugyanaz: a város és lakóinak dicsőítése, egy kihagyhatatlan visszapillantás a 2010 előtti válsághelyzetre, mi minden történt a Fidesz hatalomra jutása óta, mennyi adósságot vett le a kormány a település válláról, megkönnyítve ezzel a város helyzetét, majd Orbán nagyon megdicséri a polgármestert, hogy milyen keményen és furfangosan gombolt le róla nagyon sok milliárdot fejlesztési célokra,

„Agresszív tárgyalófél volt Puskás Tivadar. Nem nyilvánvaló, ha az ember csak úgy, óvatlanul kopogtat be hozzá, mégiscsak egy orvos emberről van szó, de van ez a szelíd, tudják, kitartás, amivel falhoz szorítják az embert.” Szombathely, 2015. november 17.

És bizony nem is meri ezt elmondani a gazdasági miniszternek:

„Nem merem összeadni, mert akkor a holnapi kormányülésen Varga miniszter úr lehet, hogy a kardjába dől.” Veszprém, 2016. május 10.

Ez a jól kipróbált és eljátszott forgatókönyv és nagyvonalú pénzosztás persze addig működik, amíg kormánypárti polgármesterekkel találkozik a kormányfő. Miután a 23 megyei jogú városból 20-at fideszes vezet, ez egészen mostanáig nem volt nehéz, úgy is alakították a programot, hogy fideszes kövessen fideszest.

De lassan vége a körnek, muszáj, hogy az ellenzékiek is sorra kerüljenek.

Békéscsabára például csak idén április 26-án jutott el Orbán, hogy megegyezzen a város fejlesztéseiről a független, jobbikos támogatással győztes Szarvas Péterrel. Aztán jött Veszprém, ahol ugyan fideszes a polgármester, de az időközi választáson a helyiek a baloldali Kész Zoltánt választották országgyűlési képviselőnek.

És egyelőre kimaradt a baloldali vezetésű Salgótarján (ahol 2014-ben Dóra Ottó szocialista polgármester nyert, a halála miatt kiírt új választáson pedig a fideszes politkusok fenyegetése ellenére újra MSZP-s polgármestert választottak most februárban), valamint Szeged, ahol Botka László a polgármester.

Sokáig nem lehet halogatni, a kormánypárti városok közül már csak a helyi csatározások miatt problémás Dunaújváros, Győr és Lázár János Hódmezővásárhelye maradt ki a sorból. Elvileg júniusig ígérték a turné lezárását.

Összeszedtük, hogy mikről állapodott meg eddig Orbán Viktor a polgármesterekkel. Elvileg a dolog úgy működött, hogy a polgármesterek javasoltak, a listából pedig a kormány választotta ki azt, amit támogat.

Persze volt olyan is, amikor Orbán jelezte, mit látna jónak. Rögtön az első, soproni állomásán például azt mondta, hogy szerinte nem csak egy uszodát kellene tervezni a Lővérekbe, „hanem olyan kisváros legyen, amely minden igényét képes kielégíteni azoknak az embereknek, akik egyébként a sportolás bármely ága iránt érdeklődnek”.

A fő szempont, hogy a városokban 3 százalék alatt legyen a munkanélküliségi mutató. Ezért aztán ha ipari parkot kér a város, azt kap is, még akkor is, ha akkorát kér, ami a szakemberek szerint is eltúlzott méretű.

„A polgármester úr mert nagyot álmodni, és azt mondta, hogy száz, már minthogy 100 hektár új ipari parkot kell létrehozni ebben a városban. A gazdasági szakemberek – nem árulok zsákbamacskát – ezt vitatják, de ez egy olyan vita, ami a tyúk-tojás esetére emlékeztet.” Szekszárd, 2016. február 23.

És van az a cél is, hogy ennek a ciklusnak a végére, 2018-ig minden megyei jogú várost be akarnak kötni négysávos autóúttal az ország közúti vérkeringésébe, és minden egyes autóutunknak el kell érni az országhatárt is. Ez jó hír Békéscsabának, Egernek, Hódmezővásárhelynek, Salgótarjánnak, Szolnoknak, Szombathelynek, Veszprémnek és Zalaegerszegnek.

Ezeket az útépítéseket akkor is támogatja a kormány, ha arra az unió nem ad pénzt. És az sem akadály, ha szakértők szerint nincs szükség négysávos útra vagy később kéne azt megépíteni.

„Itt egy nagyon fontos vitát zártunk le ma délután, mert Magyarországon sok közlekedési szakember nem látja indokoltnak, hogy négysávos autóút jöjjön létre. Rengeteg olyan anyagot ismerünk, amely vitatja ezt az állítást. Ma azonban a polgármester úr egyértelművé tette, hogyha csinálunk valamit, és annak azt akarjuk, hogy értelme is legyen, akkor kisebb fába nem érdemes vágni a fejszénket.” Eger, 2015. április 10.

Békéscsaba, Salgótarján és Zalaegerszeg egyébként a legnagyobb nyertese ennek a projektnek, ezek a városok elég messze vannak a közúti vérkeringéstől.

photo_camera Orbán Zalaegerszegen Fotó: Árvai Károly/Miniszterelnökség

Ami feltűnő, hogy mennyire nem fontos a fejlesztésekben az egészségügy.

Néhány településnél (Szombathely, Nagykanizsa) ezt indkolja, hogy kórházfelújítás volt az előző ciklusban. De messze nem mindegyiknél, ahogy az is frucsa, hogy ha a kórház már megvolt, nem volt egyéb egészségügyi fejlesztési cél.

Pedig Orbán például Debrecenben maga akadt fenn azon az adaton, hogy „a férfiak 70 évig élnek ebben a városban, a nők 78 évig. Ez sok mindent elárul erről a városról. Mindenképpen fontos, hogy a tudomány, az egyetem, az egészségügy azért fejlődjön, a sportberuházásokat folytassuk ebben a városban, mert ezek a számok majdnem tíz évvel elmaradnak az európai uniós átlagtól”.

photo_camera Orbán és az idős debreceniek Fotó: Miniszterelnökség

Ehhez képest a debreceni fejlesztési tervek között nincs egészségügyi projekt, ahogy máshol is nagyon kevés.

Sport az van. Orbán szerint az alap, hogy egy megyei jogú városban legyen legalább egy ötvenméteres fedett uszoda és egy több ezer ember befogadására alkalmas sportcsarnok. A focistadionépítések nincsenek benne a programokban, mert ezek külön projektben futnak. Orbán többször beszélt a sportról ezeken a sajtótájékoztatókon:

„Mi nem szoktuk véka alá rejteni, hogy a sport számunkra a testmozgásnál többet jelent. Elsősorban természetesen az, de a sport közösséget ad, az emberek együtt vannak, közös célokat tűznek ki, a sport csupa olyan dolgot erősít meg az emberben, ami egy nemzet sikeressé válásához szükséges, egy család sikeressé válásához meg egy város sikeréhez is szükséges. Jó dolgokat hoz ki belőlünk a sport, ezért érdemes erre fordítani, ezért is tekintjük stratégiai ágazatnak.”

Ami szintén feltűnő, hogy a kultúrát vagy az oktatást sem tartja minden város fontosnak. Volt, ahol egyáltalán nem szerepelt ilyen jellegű fejlesztés a programban.

photo_camera Orbán Miskolcon Fotó: Árvai Károly/Miniszterelnökség

Volt, ahol a kormány nem támogatta abban a formájában a javaslatot. Aztán az is előfordult, hogy Orbán jelezte, ő a XXI. századi könyvtárról konzervatív nézeteket vall:

„Ez egy 1,5 milliárdos beruházás, csak az a tiszteletteljes kérésünk van, hogy ne egy modern számítógépközpontot hozzunk létre, hanem egy hagyományos, klasszikus könyvtárat, hogy az az élménye meglegyen a tatabányai gyermekeknek is, mint a más történelmi városaink gyermekeinek, hogy be tudjanak menni egy klasszikus könyvtárba, ahol olvasóterem van, olvasótermi kultúra van, könyvtári kultúra van, és közben természetesen be tudják dugni ezeket a kütyüket a megfelelő aljzatokba, hogyha nem könyvet akarnak forgatni, akkor a tabletjeiken gyűjthessék be azt a tudást, amire szükségük van.”

Szekszárdon viszont egyenesen megfúrták a projektet.

„Nem jutottunk megegyezésre egy könyvtár – ahogy Önök mondják: interaktív könyvtár – és egy levéltár kialakításának ügyében. Megértjük, hogy ez egy fontos kérdés a város számára, azt is megértjük, hogy széttagoltan működik ma ez a két intézmény, azt is megértjük, hogy ezeket össze kéne valahogyan költöztetni, de úgy látjuk, hogy a tervek ehhez képest még nem elég pontosak.”

Kiderült az is, hogy bolond volt az a polgármester, aki nem kért nagyot:

„Tehát itt is azt mondtam a polgármester úrnak, hogy könnyebben állunk rá egy komoly, drágább és nagyobb beruházásra, mint egy kisebbre, mert a kisebbről az embernek mindig van egy szükségből született érzése, egy szegényszaga, márpedig egy ilyen 70 ezres városnak mégiscsak nagyvonalúnak, erősnek, tágasnak, modernnek meg kényelmesnek kell lennie. Ahhoz pedig tér, és ennek megfelelő beruházás szükséges. Egyetértettünk abban, hogy új vásárcsarnok és piac lesz; 1,5 milliárd forintért.”

Mondjuk a békéscsabai piacbővítés 5,2 milliárdján még Orbán is kiakadt,

„Nem tudom, hogyan fogják megvalósítani, a terveket ugyan láttam, de az összegből arra következtetnék, hogy ez könnyen lehet, hogy Magyarország legnagyobb vásártere lesz, amit itt, Békéscsabán kialakítanak. Reményeink szerint ez az összeg nem eltúlzott, de most már mindegy is, mert itt az alá van írva.” 

Ennél jobban talán csak a veszprémi színház 12 milliárd forintos felújítását sokallta, azt abban a formában nem is támogatta.

Az is kiderült, hogy mire lehet biztosan pénzt kérni a kormánytól:

„Annak a filozófiai vagy politikai gondolkodásnak az irányvonalához tartozunk mindketten, amelyik azt hiszi, hogy abból lehet valamit csinálni, amihez értünk. Tehát jók az új ötletek, az innováció is egy remek dolog, meg a start-upok is kiválóak, tehát jó dolog olyasmivel foglalkozni, amit még ember nem látott, és amihez mi sem értünk, hátha kiderül, hogy értünk hozzá, de erre jövőt építeni nem lehet. Jövőt arra lehet építeni, amiről biztosan tudjuk, hogy értünk hozzá. Most Békéscsaba esetében ez azt jelenti, hogy Önök bocsájtják ki az éves végzős nyomdász szakemberek egynegyedét”

- indokolt meg Orbán egy 1,4 milliárdos békéscsabai iskolafejlesztést.

De van, hogy nem reménytelen olyan dologra kérni, amiről Orbánnak fogalma sincs, lásd Debrecen példáját:

„Megállapodtunk abban, hogy létre fogunk hozni egy nagyobb innovációs fejlesztést – jelentsen ez akármit is. Az én számomra azt jelenti, hogy 5 milliárd forintot oda kell adni Debrecen városára erre a célra, mert az innovációs fejlesztés ezt takarja.”

Orbán nem mondott minden fejlesztés mellé összeget. A jövő évi költségvetésben mindenesetre 153 milliárd van elkülönítve a Modern Városok Programra. Ez csak egyetlen egy év, és az útépítésekre nem lesz elég.

És még valami, amit nem árt tudni a táblázat végigböngészése előtt:

„Nekünk, magyaroknak a modern város a magyar várost jelenti, amit a magyar temperamentum és észjárás alakít.”


A Modern Városok program projektjei
Sport Egészségügy Oktatás Kultúra Közlekedés Ipari park Egyéb
Sopron
a Lövéreknél ne egyszerűen uszoda épüljön, hanem olyan kisváros legyen, amely minden igényét képes kielégíteni azoknak az embereknek, akik egyébként a sportolás bármely ága iránt érdeklődnek. egy teljes sportberuházási programot hirdessünk meg az ide kapcsolódó szálloda-fejlesztésekkel együtt az M85-ös kétszer kétsávos autóút megépülése Sopron és Csorna, valamint Sopron és az országhatár között, meghaladja a százmilliárdot barokk belváros felújítása, a Fertő-tavi világörökségi terület fejlesztése
Eger
az egri uszodát 6,3 milliárd forintból nemzeti úszó- és vízilabdaközponttá fejlesztik Négysávos autóút fogja összekötni 2018-ra Egert az M3-as autópályával 20 hektáros új 6 milliárd forintból folytatódik az egri vár fejlesztése
Zalaegerszeg
50 méteres fedett uszoda, és Alsóerdőn sport- és rekreációs központ 1,5 milliárdért befejezik a kórházfejlesztést és kórházberuházást. Ez 5,4 milliárd forint. 2018-ig kétszer kétsávos gyorsforgalmi úttal kapcsolódhat be Zalaegerszeg a meglévő autópálya-hálózatba. a 76-os főút fejlesztésével az M7-es autópályával kapcsolják majd össze a zalai megyeszékhelyet, és megkezdik majd egy gyorsforgalmi útnak az építését is, ami Zalaegerszeget Vasvárral, a leendő M9-es gyorsforgalmi út irányával köti össze. ha van igény rá, iparvágányt építenek az ipari parkhoz egymilliárd forintot adunk a városnak az inkubátorház bővítésére és fejlesztésére, és Mindszenty-zarándokközpont
Miskolc
Autópálya épül Miskolc és a határ között Kassa irányába, 150 milliárd forint ezer hektáros iparterületet folytatódik a miskolctapolcai strandfürdő fejlesztése, a hárommilliárd forintos első ütem ütén a további fejlesztésekhez ötmilliárd forintot biztosít a kormány, diósgyőri vár rekonstrukciójának befejezése, a hatmilliárdos költségből 4,5 milliárdot az állam áll, a városban működő intelligens kamerarendszert bővítik, jelenleg 150 kamera működik, ezt legalább 500-ra, de lehet, hogy 600-ra emelik
Pécs
Az épülő Nemzeti Kosárlabda Akadémia mellett sport- és szabadidőközpont jöhet létre, benne aquaparkkal. a kormány a Pécsen tanuló külföldi egyetemi hallgatók számának 2300-ról 5000-re növelését szeretné elősegíteni a ciklus végéig. munkacsoport felállítása arra, hogy a Zsolnay kulturális központ a terheit milyen arányban osszuk meg a város és a kormány között M6-os útnak az építése Pécstől az országhatárig, az M60-ast is megépítjük szintén az országhatárig déli ipari park minimum 90 hektáros bővítés
Debrecen
angol nyelvű alap- és középfokú oktatási központ kialakítása. Erről, ha megengedik, itt most többet nem mondanék a főpályaudvarnál intermodális közlekedési csomópont kialakítása 21 milliárd + Debrecen és Püspökladány közötti vasúti útvonal fejlesztése 16 milliárd forint + 1,2 milliárd forintnyi repülőtér fejlesztés 600-700 hektáros egybefüggő ipari park megállapodtunk abban, hogy létre fogunk hozni egy nagyobb innovációs fejlesztést – jelentsen ez akármit is. Az én számomra azt jelenti, hogy 5 milliárd forintot oda kell adni Debrecen városára erre a célra, mert az innovációs fejlesztés ezt takarja + Nagyerdő fejlesztése, a strandfürdővel 4 milliárd
Székesfehérvár
multifunkciós rendezvény-csarnok Fejér Megyei Szent György Egyetemi Oktatókórház jelenlegi fejlesztése befejeződik, újabb beruházás kezdődik modern sport, középiskolai, kollégium campus tér, ami oktatási központtá is válhat majd Az évek óta üresen álló Fekete Sas Szállóból hangverseny-terem lesz börgöndi repteret sport- és üzleti célú repülőtérré alakítják. lakásépítési programot indítanak, Szeretnénk a Belvárost megnagyobbítani és összekötni a Zichy ligettel, ehhez pedig az kell, hogy a forgalmat a föld alá tudjuk vinni.
Szolnok
Véső úti MÁV-sporttelep fejlesztésére 529 millió forintot adott a kormány korábban, amelyet további egymilliárd forinttal egészítenek ki a strandfürdő fejlesztése érdekében művésztelep fejlesztésére egymilliárd forint autópálya helyett autóút épül Szolnok és Budapest között + kétsávos északi elkerülő út 300 hektáros új ipari park tiszaligeti strandfürdőére 3 milliárd forint + kikötőfejlesztési programra egymilliárd forint + Tárgyalnak továbbá az országos vízügyi irányítás Szolnokra költöztetéséről,
Nagykanizsa
háromezer ember befogadására alkalmas multifunkcionális sport- és rendezvénycsarnok, valamint egy 50 méteres fedett uszoda kétszer két sávosra bővítik a szlovén határhoz vezető M70-es utat, és megépítik a Nagykanizsát elkerülő út első ütemét, ami 4,5 milliárd forintba kerül majd 500 hektáros ipari park megállapodtak a Mura-vidék fejlesztésének programjáról is, aminek része egyebek mellett egy 150 kilométeres kerékpárútrendszer kiépítése. + üzleti és konferenciaturizmust szolgáló többfunkciós városközponti létesítmény megépítés
Érd
sportcentrumok építése szakképzési centrum, új középiskola, óvoda és egy 24 tantermes általános iskola, felújítják és kibővítik a Batthyány sportiskolát 200 hektáros ipari park építünk egy rendőrkapitányságot, merthogy egy ekkora nagyvárosban kell lennie rendőrkapitányságnak. A bíróságot és az ügyészséget is ide fogjuk helyezni, és ehhez új épületeket fogunk megvalósítani. Kerékpárutak továbbépítése
Kaposvár
négymilliárdból megépült egy négyezer férőhelyes új sportcsarnok, valamint ugyancsak négymilliárdból egy új, fedett, tízpályás versenymedence, 800 néző befogadására alkalmas nézőtérrel a kórház déli tömbjének helyén 250 új parkoló és park lesz, kilencmilliárdból megújulhat a Csiky Gergely Színház a 67-es út négysávos autóúttá fejlesztésével - 77 milliárd forintból - Kaposvárt összekötik az ország gyorsforgalmi úthálózatával + 12 milliárdból elkészül a Kaposvári Közlekedési Központ a Kaposvár melletti Deseda-tónál kialakítanak egy háromcsillagos kempinget, valamint kétmilliárd forintot fordíthat a város közműfejlesztésre.
Nyíregyháza
NYVSC-pályát atlétikai centrummá alakítják át 2,5-3 milliárd forintért (ha az BN III-ba visszasorolt csapat feljut amásodosztályba, akkor stadionfelújítás is lesz) a sóstógyógyfürdői múzeumfalut felújítjuk és bővítjük. Itt ugyan szakmai egyeztetések kellenek, de 1-1,5 milliárd forint erejéig ezt a munkát biztosítottnak látjuk + a szabadtéri színpad felújítása 1 milliárd forint nyugati elkerülő útszakaszok összekötéséről és befejezése, 18 milliárd forint. Nyíregyházát Tokajjal bicikliúttal fogják összekötni, három városon belüli csomópontok meg-, illetve átépítse. 41 új busz fog érkezni a városba, plusz a 41 buszon túl érkezik még 6 elektronikus meghajtású busznak nevezett jármű is. 320 hektárnyi új ipari park Kállay-kúria felújítás, kétszáz ágyas négycsillagos szállodának a megépítését Sóstón
Szombathely
a Haladás sportkomplexum felépítésén túl támogatják az Illés Akadémia és a Király-sporttelep fejlesztését, valamint a városi uszoda és termálfürdő fejlesztésének harmadik ütemét, utóbbi 2,6 milliárd forint Szombathelyi Képtár felújítása és Schrammel Imre életművének méltó elhelyezése újabb 5 milliárd forintos támogatást kaphat a Szent Márton városfejlesztési program, ennek része a belvárosban lévő autóbusz pályaudvar kiköltöztetése a vasútállomás mellé. a várost elkerülő utak kétszer kétsávos gyorsforgalmú utak lesznek, Szombathelyet és Kőszeget szintén kétszer kétsávos úttal kötik össze, illetve a Zalaegerszeg és Szombathely közötti gyorsforgalmi utat is kétszer két sávval építik meg. nemcsak a 86-os utat viszik el Szombathelyig, hanem négysávos gyorsforgalmi úttal kötik össze a várost Kőszeggel a kormány elősegíti egy multifunkcionális városi közszolgáltatási telephely kialakítását – jelentsen ez bármit is – az iparterületen 1,5 milliárdért a Szombathely és környékének árvízvédelmét szolgáló dozmati tározó megépítése, multifunkcionális városi közszolgáltatási telephely kialakítását ipari területen (1,5 milliárd), Gothard-kastély felújítását, ott egy zarándokszállás kialakítás közös munkacsoport felállításában, amely lakásokat fog majd eredményezni az Önök városában
Kecskemét
egyetemi kutatóközpont létrehozásáról is szólt, amelyről azonban még egyeztetések szükségesek. Egy középfokú, duális szakképzést szolgáló, gazdasági területen működő két tannyelvű iskola és kollégium megépítését is bejelentette, mintegy 1,5 milliárd forint forrásból. Kodály Intézet fejlesztésről, egy új 250 fős koncertteremm stúdiók, tantermek építéséről, amelyhez 3 milliárd forintot biztosítanak polgári célokat szolgáló új kifutópályát építenek a kecskeméti repülőtérre, a városi körgyűrű utolsó szakaszának megépítéséhez nyújtandó 18 milliárd forint összegű támogatásról, valamint az 52-es út városi bevezető szakaszának négysávossá bővítéséről számolt be.Nagyszabású vasútfejlesztés lesz: a főpályaudvart rendbe teszik, mellé egy P+R parkolót építenek, és megteremtik a kecskeméti elővárosi vasútrendszert, hogy a környékről a városba járhassanak. "Ez akkora szám, hogy nem is merem elmondani." ipartelepek folyamatos áramszolgáltatásának biztosítása érdekében fejlesztik a hálózatot a Városháza épületét a nemzeti vagyon részének nevezte, és közölte, annak felújításához 4 milliárd forint támogatást biztosít a kormány. "Kecskemét Fejlődésért Alap" munkacímen 25 milliárd forint értékű gazdaságfejlesztési alapot hoznak létre, amely a támogatásra érdemes céllal és a jó eséllyel megtérülő ötletek megvalósítását célozza.
Szekszárd
uszoda ás rekreációs központ 3,5 milliárd sportcsarnok és rendezvényközpont ötmilliárdérd modern, korszerű szakképző központ kétmilliárdért Nem jutottunk megegyezésre egy könyvtár – ahogy Önök mondják: interaktív könyvtár – és egy levéltár kialakításának ügyében, de közös munkacsoportot állítottak fel borvidék úthálózatának fejlesztése hárommilliárdért, Duna-parti kikötő, turizmus fejlesztése érdekében 2-3 milliárd, gemenci kisvasút bevezetése a Duna-partról Szekszárd városáig 100 hektár új ipari park 2,5 milliárdért 4,8 milliárd forintot egy ilyen négycsillagos szálloda létrehozására Szekszárd városában. interaktív kalandpark és ökocentrum. A kormány csak egy föltételt támasztott itt, hogy ezeket az idegen szavakat magyar szóra cserélje ki a polgármester úr
Tatabánya
ötvenméteres fedett sportuszoda és sportcsarnok építése vállalta a Szent Borbála kórház fejlesztésének befejezését Árpád Gimnáziumot reálgimnáziummá fejlesztik és 1,5 milliárd forintos költséggel átépítik. szakképzés fejlesztésének keretében a városban államilag finanszírozott műszaki felsőoktatási képzést kínálnak, meghonosítják a duális képzést, szakképző centrumot hoznak létre és a MÁV-szálló épületét kollégiummá alakítják. megyei könyvtár fejlesztése 1,5 milliárd (Orbán azt kérte, hogy azt kérte, olyan létesítményt alakítsanak ki, mely a korszerű informatika mellett, klasszikus, olvasótermi élményt is kínál a látogatóknak) vasútállomást intermodális csomóponttá kell fejleszteni, ez 6,5 milliárd forintba kerül. Ehhez kapcsolódik a vasúti felüljáró négysávossá bővítése, az ipari park elérését biztosító úthálózat fejlesztése, valamint egy aluljáró megépítése, összesen 10 milliárd forintos költséggel. 40 busz mintegy hatmilliárd forintos beszerzésének szükségességét. 140 hektárral való bővítés 1,5-2 milliárd forinttal támogatják a városi tulajdonba került Bányatiszti Kaszinó eredeti állapotba való helyreállítását. 1,5 milliárd forinttal támogatják egy új vásárcsarnok és piac építését. Vizsgálják a bánhidai erőmű területének rekultivációjánál is, ahol vizsgálják a terület turisztikai hasznosításának lehetőségeit
Békéscsaba
meglévő kézilabdacsarnokot átalakítják, mellé multifunkcionális sportcentrumot építenek 3,2 milliárd forintból. Hárommilliárdból 50 méteres versenyuszoda és gyakorló medence épül, 900 millió forintból pedig az utánpótlást segítő röplabda-akadémia jön létre a városban egymilliárd forintból nyomdaipari tudás- és képzőközpont, a Munkácsyról elnevezett kulturális negyed kialakítása érdekében munkacsoportot hoznak létre, abban ugyanis még tartalmi kérdéseket is meg kell tárgyalni. A színházépület és a hajléktalanszálló felújítását és bővítését pedig egyelőre függőben hagyták megépül az M44-es gyorsforgalmi út Kecskemét és Békéscsaba között, a fürjesi elkerülő útra is jut 1,5 milliárd, 4,1 milliárdból pedig fejlesztik a repülőteret hűtőház létesítése 12 milliárdból, a vásárcsarnok bővítésére 5,2 milliárd forint (Az összegből arra következtetek", hogy ebből Magyarország legnagyobb vásártere lesz), az élménypark bővítéséről, ez 1 milliárd forintot jelent
Veszprém
Veszprém Aréna bővítése nyolcezresre hárommilliárdért. Veszprémi Stadion, amely főként atlétikai pálya felújítása 1,2 milliárd forintba kerül majd. Kisegítik a várost a jégcsarnok-építésben, erre van már 800 millió forint tao-pénz. És lesz uszodaépítés is. Rendezik a sportnegyed megközelíthetőségét is, körforgalmakkal, parkolókkal. a Csermák Antal zeneiskola belső felújítása 762 millió forint a Petőfi Színházat megújítják, de sokallják a polgármester által bedobott 12 milliárdot erre új völgyhíd a hozzá tartozó útápítéssel 6 milliárd forint. Kerékpárút-építésben Csopak–Alsóörs irányban 280 millió forintig lesz beruházás, Zirc felé 500 millió forintig, a somlóinál pedig 600 millió forintig, tehát egyfajta kerékpáros csillagponttá válik az Önök városa. rendezik a szentkirályszabadjai repülőtér adósságait, fejlesztéseket is végrehajtanak az 500 hektáros ipari területen (4 milliárd), létrehoznak egy ipari parkot is 2,5 milliárd forintlrt, ahol szakképzési gyakorlóközpont is lesz lesz egy Aranyosvölgyi tudáspark építés is, de tisztázni kell ennek pontos tartalmát. Veszprém városa kap 2,5 milliárd forintot az állatkert fölújítására és bővítésére


Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.