Magyar tudósok felfedezhették a természet ötödik, eddig ismeretlen alapvető kölcsönhatását!

TUDOMÁNY
2016 május 26., 08:49

"Egy magyar fizikai laboratórium felfedezhette a természet ötödik alapvető kölcsönhatását?" - címen publikált szerdán cikket a világ tán legbefolyásosabb tudományos folyóirata, a Nature.

Krasznahorkay Attila és munkatársai elektron-pozitron spektrométerrel vizsgálták a nagyenergiás atommag-átmenetekben keletkező elektron-pozitron párok szögkorrelációját az MTA debreceni Atommagkutató Intézetében. Kísérleteik során olyan eltérést tapasztaltak az előrejelzésekhez képest, amit a jelenlegi magfizikai ismeretek alapján nem lehet értelmezni.

Krasznahorkayék szerint a megfigyelés ugyanakkor összhangban van egy új, kis tömegű feltételezett semleges részecskével, aminek a tulajdonságai egyeznek az elméletileg várható sötét fotonéval. Erről januárban közleményt is jelentettek meg a Physical Review Letters szakfolyóiratban, de kutatásuk nem keltett nagy visszhangot.

Mígnem amerikai elméleti fizikusok újra nem vizsgálták az eredményeket, és április 25-én közzétett közleményükben arra nem jutottak, hogy

Krasznahorkayék nem is egy új, sötét részecskét fedezhettek fel, hanem egy eddig ismeretlen alapvető kölcsönhatást!

Ami azért elég nagy szó, mert eddig úgy véltük, hogy négy alapvető kölcsönhatás - a gravitáció, az elektromágnesesség, az erős és a gyenge kölcsönhatás - irányítja világunkat. Az elmúlt tíz évben ugyan fizikuskörökben már elkezdtek pletykálni egy lehetséges ötödik kölcsönhatásról is, mert a részecskefizika standard modellje egyszerűen nem ad magyarázatot a feltételezések szerint az univerzum 80 százalékát kitevő sötét anyag létezésére.

A probléma egyik lehetséges megoldása az eddig ismeretlen sötét részecskék létezése. Krasznahorkay és társai saját bevallásuk szerint pont ilyen ismeretlen részecskéket kutattak - ezért is értelmezhették sötét fotonra utalóként a kísérleti eredményeiket. (Via MTA, Nature. Címlapkép: Az MTA debreceni Atommagkutató Intézete.)