Hírzárlatot javasol Donald Trumppal szemben a Washington Post

Dana Milibank írt arról a világ egyik legbefolyásosabb lapjában, hogy mit is kéne kezdenie az újságíróknak Donald Trumppal. A kérdés sokszor felmerült már, de aktuálisabb mint valaha, hiszen szinte biztos, hogy a folyamatosan hazudozó, uszító és össze-vissza beszélő Trump a republikánusok elnökjelöltje lesz, szinte biztosan Hillary Clintonnal szemben.

A kérdés most azután merült fel Milibank számára, hogy Trump kitiltotta a Post újságíróit az eseményeiről, mert írtak arról, hogy Trump egy zavaros elméletben össze próbálta kapcsolni Barack Obamát az orlandói merénylővel. Nem a Post az első, aminek az újságíróit kitiltotta Trump, hasonlóan járt már a Politico, a HuffPost, a Gawker, a Daily Beast, a Buzzfeed, a Foreign Policy, a Mother Jones és kisebb lapok is. Bűnük általában annyi volt, hogy megmutatták, kampányrendezvényein milyen sületlenségeket beszélt Trump a híveinek.

Trump régóta ígéri már, hogy ha elnök lesz, utána megy a sajtónak. Ígért már pert a Post tulajdonosa, Jeff Bezos (Amazon-vezér) ellen, de a CNN ellen is ígért már bosszúlépéseket.

Miliband szerint arra a fenyegetésre, amit Trump jelent a szabad sajtóra, egyféle eszközzel lehetne érdemeben válaszolni: egy Trump-hírzárlattal.

Ez szerinte nem azt jelentené, hogy teljesen bojkottálnák Trumpot. Ezzel ugyanis kibújnának társadalmi felelősségük alól. De ugyanakkor véget kell vetni Miliband szerint a kritikátlan, ingyen publicitásnak, ami Trumpot a republikánusok jelöltjévé tette.

Ezért a következő javaslatai vannak:

  • Nincs több élő közvetítés Trump eseményeiről. Ez a fajta közvetítés, főleg a kábeltelevíziók révén nagy segítségére volt Trumpnak.
  • Nem kéne meghívni többet tévéshowkba, ez ugyanis komoly lehetőség a számára, hogy hamis állításokat állítson, kevés eséllyel, hogy kiderüljön.
  • Valós idejű tényellenőrzése Trump minden sztorijának. Nem véleményeket kell belevinni, csak megmutatni tényekkel, hogy miért hamisak.

Ezen kívül pedig kérni kell a republikánus pártot, hogy a jelölőgyűlésre minden sajtóterméket engedjenek be, amit Trump kitiltott.

Miliband szerint a politikusok már egy ideje kerülik a kapcsolatot a velük szemben kritikus újságírókkal: nem lehet őket elérni telefonon, nem válaszolnak a kérdésekre sajtótájékoztatón és így tovább. De ez most valami teljesen más, minőségi változás előszele szerinte.

A Post újságírója szerint ez a megoldás azért működhetne, mert Trump szinte teljesen csak az ingyen médiafigyelemből él. Nincs mögötte hagyományos kampánycsapat, akik képesek lennének a hagyományos módszerekkel megszólítani a válaszókat.

Trump szerinte a klasszikus brit döglött macska taktiával lett jelölt: dobj egy döglött macskát az asztalra, és az emberek arról fognak beszélni.

A Harvard-on működő Shorenstein Center hétfői jelentése szerint a nyolc legnagyobb médiavállalat fejenként 55 millió dollárú értékű ingyen reklámfelületet biztosított Trumpnak tavaly, és a beszámolók kétharmada kedvező hangvételű volt. (Washington Post)

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.