Dana Milibank írt arról a világ egyik legbefolyásosabb lapjában, hogy mit is kéne kezdenie az újságíróknak Donald Trumppal. A kérdés sokszor felmerült már, de aktuálisabb mint valaha, hiszen szinte biztos, hogy a folyamatosan hazudozó, uszító és össze-vissza beszélő Trump a republikánusok elnökjelöltje lesz, szinte biztosan Hillary Clintonnal szemben.
A kérdés most azután merült fel Milibank számára, hogy Trump kitiltotta a Post újságíróit az eseményeiről, mert írtak arról, hogy Trump egy zavaros elméletben össze próbálta kapcsolni Barack Obamát az orlandói merénylővel. Nem a Post az első, aminek az újságíróit kitiltotta Trump, hasonlóan járt már a Politico, a HuffPost, a Gawker, a Daily Beast, a Buzzfeed, a Foreign Policy, a Mother Jones és kisebb lapok is. Bűnük általában annyi volt, hogy megmutatták, kampányrendezvényein milyen sületlenségeket beszélt Trump a híveinek.
Trump régóta ígéri már, hogy ha elnök lesz, utána megy a sajtónak. Ígért már pert a Post tulajdonosa, Jeff Bezos (Amazon-vezér) ellen, de a CNN ellen is ígért már bosszúlépéseket.
Miliband szerint arra a fenyegetésre, amit Trump jelent a szabad sajtóra, egyféle eszközzel lehetne érdemeben válaszolni: egy Trump-hírzárlattal.
Ez szerinte nem azt jelentené, hogy teljesen bojkottálnák Trumpot. Ezzel ugyanis kibújnának társadalmi felelősségük alól. De ugyanakkor véget kell vetni Miliband szerint a kritikátlan, ingyen publicitásnak, ami Trumpot a republikánusok jelöltjévé tette.
Ezért a következő javaslatai vannak:
Ezen kívül pedig kérni kell a republikánus pártot, hogy a jelölőgyűlésre minden sajtóterméket engedjenek be, amit Trump kitiltott.
Miliband szerint a politikusok már egy ideje kerülik a kapcsolatot a velük szemben kritikus újságírókkal: nem lehet őket elérni telefonon, nem válaszolnak a kérdésekre sajtótájékoztatón és így tovább. De ez most valami teljesen más, minőségi változás előszele szerinte.
A Post újságírója szerint ez a megoldás azért működhetne, mert Trump szinte teljesen csak az ingyen médiafigyelemből él. Nincs mögötte hagyományos kampánycsapat, akik képesek lennének a hagyományos módszerekkel megszólítani a válaszókat.
Trump szerinte a klasszikus brit döglött macska taktiával lett jelölt: dobj egy döglött macskát az asztalra, és az emberek arról fognak beszélni.
A Harvard-on működő Shorenstein Center hétfői jelentése szerint a nyolc legnagyobb médiavállalat fejenként 55 millió dollárú értékű ingyen reklámfelületet biztosított Trumpnak tavaly, és a beszámolók kétharmada kedvező hangvételű volt. (Washington Post)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.