Az, hogy az állam átlátható módon működjön, hogy az emberek tudják, hogy kik és mire költik a pénzüket, egyáltalán milyen döntéseket hoznak az életükről, nem csak elvont, vagy elvi okokból fontos, nagyon is kézzelfogható haszna van.
Egyrészt minél átláthatóbb a működés, annál nehezebb és drágább korruptnak lenni. Több embert kell bevenni a buliba, még több papírt kell meghamisítani, nagyobb a lebukás veszélye. Minél drágább és kockázatosabb a korrupció, annál kevésbé éri meg csinálni, hiszen akik ilyesmiben részt vesznek, azok elsősorban pénzt akarnak keresni. Az átláthatósági szabályok nem tudják teljesen megszüntetni a korrupciót, de nagyon meg tudják drágítani a tolvajok dolgát, akik így kevésbé lesznek motiváltak a lopkodásban.
Az átlátható működés azt is eredményezheti, hogy az állampolgárok jobban bíznak a közintézményekben, esetleg ők maguk is szívesebben vesznek részt a működésben. Elmennek például az önkormányzat ülésére, meghallgatják, hogy mi történik, és elmondják a véleményüket. Minden demokratikus államnak arra kell törekednie, hogy bevonja a polgárokat a döntéshozatalba.
Hogy ezekkel az ügyekkel kapcsolatban mi történik Magyarországon, arra a Korrupciókutató Központ Budapest (CRCB) tanulmánya próbál válaszokat adni.
Majdnem 400 önkormányzat honlapját nézték végig, és több dolgot vizsgáltak. Például, hogy
Az adatokat egy adatbázisban rendszerezték, hogy nyitottság illetve törvénytisztelet alapján értékelték a településeket.
Kiderült például, hogy bár törvény írja elő, a testületi ülések napirendjét csak a vizsgált önkormányzatok 29 százaléka teszi előre elérhetővé. Azért az fontos, hogy ugyanezt 2013-ban még csak a városok 10 százaléka tette meg, úgyhogy legalább jó irányba haladnak a dolgok. Ilyen ütemben már csak 15 év kell, hogy minden önkormányzat betartsa a rá vonatkozó törvényt.
A jegyzőkönyvekkel viszont már sokkal jobb az arány, azok általában elérhetőek a honlapon.
A közbeszerzési tervek ügyében nagyon rossz a helyzet, ráadásul az 2013 óta romlott is. Az önkormányzatoknak láthatóan nem fontos, hogy az állampolgárok lássák, hogy mire akarnak pénzt költeni.
Hasonló a hozzáállás közbeszerzési összegzéseknél is: Budapesten például a 2013-as 15-höz képest idén már csak 7 kerület honlapja tartalmaz ilyen összefoglalót, amibe utólag leírják, hogy mire költöttek.
Az EU-s szerződések ügyében változatos a gyakorlat, a budapesti kerületek esetében csökkent, viszont a többi városnál növekedett azoknak a honlapoknak a száma, ahol az EU pályázatokkal kapcsolatos információk elérhetőek.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.