Halszagú Magyarország: „Hogy mindenki érezze azt, amit éreznie kell”

Feledhetetlen dalt, mit dalt, örök érvényű szabadsághimnuszt írt Orbán Viktor felkérésére a magyar származású amerikai zeneszerző, Desmond Child: az Egy szabad országért című szerzemény egyszerre idézi magát a Kölcsey-féle Himnuszt, az olyan spontán elhimnuszosodott himnuszokat, mint a Nélküled, illetve a kormánymegrendelésre készült poppropaganda legjobbjait, különös tekintettel a legendás talpösszeérintős-barackfás wannabe himnuszra, a Nemzeti összetartozás dalára.

Aki azt hitte, hogy annál jobb már úgysem lesz, súlyosan alábecsülte a magyar popzene teljesítőképességét.

Az Egy szabad országért a szintetizált vonósokkal, üstdobokkal és a kórussal, amiből távoli Esthajnalcsillagként ragyog ki Radics Gigi és Sasvári Sándor hangja, a dalszerző Aerosmithnek, Bon Jovinak vagy Ricky Martinnak írt slágerei közül is a legjobbakat idézi, de az sem téved nagyot, akinek Miley Cirus Wrecking Ballja jut az eszébe róla, bár ebben valamivel kevesebb az autotune, ugyanakkor sokkal több a Schmidt Mária.  

A szabadságpárti nemzeti pophimnusz szövege a Hupikék törpikékről ismert kiváló magyar slágergyáros és MTVA-alkalmazott Orbán Tamás zsenialitását dicséri, olyan telitalálatokkal, mint hogy

  • „Nem kell hogy ismerd a múltat, hogy értelmet nyerj”
  • „Több tűz közt őrlődsz”
  • „Minket többé balsors vagy ellenség sem téphet szét”
  • és „Nem térkép e tájék”,

amivel a szövegíró az idézetek, a parafrázisok és a kézműves képzavarok olyan tökéletes szövetét alkotta meg, hogy a Hupikék törpikék mind a tíz ujjukat megnyalnák utána.

Nem beszélve a dal vezérmotívumáról, az egész Magyarországot beterítő, átható halszagról:

A dalhoz nem készült hagyományos értelemben vett videoklip (vagy készült, csak meglepetésnek tartogatják későbbre), de a standfotókból összeállított képanyag is tökéletes a maga nemében, különös tekintettel a neves kormányközeli főideológusra, a Terror Háza, a XX. Század Intézet és a XXI. Század intézet főigazgatójára, Schmidt Máriára, aki egészen pontosan kilencszer jelenik meg a videón – többször, mint bármelyik énekes.

Tessék:

És ha valaki még mindig nem értené, hogy miről szól ez az egész, a dalhoz az államilag szponzorált kultúrpropaganda legnemesebb hagyományainak szellemében magyarázó videó is készült, amelyen Tállai Gábor, a Terror Háza programigazgatója és Balog Zoltán emberminiszter fejti ki részletesen, mit is érdemes gondolni 1956-ról, Magyarországról és a szabadságról (az „illiberális” egyszer sem hangzik el, valószínűleg mert ebben a szabadságos szövegkörnyezetben rosszul venné ki magát).

A legszebb szabadságpárti gondolatot talán mégis az egyik énekes, Vastag Csaba fogalmazza meg, amikor elmondja, miért született a dal: „hogy elérjük azt, amit szeretnénk, és

mindenki érezze azt, amit érezni kell”.

A dalszerző, Desmond Child, akinek édesanyja egy kubai származású énekesnő, édesapja pedig báró Márffy Sándor volt, egyébként boldog házasságában él férjével, Curtis Shaw-val a Tennessee állambeli Nashville-ben. Két fiuk van, akik egy a szülésre felkért anyától születtek; a melegházasságért és a gyerekeket nevelő meleg párok jogaiért vívott küzdelmükről néhány éve egészen megható és tanulságos dokumentumfilm készült TWO: The Story of Roman and Nyro címmel.

És bár a gyökereit kereső Child kérvényezte és idén februárban meg is kapta a magyar állampolgárságot, a házasságát Magyarországon speciel nem ismerik el, mert az ország alkotmányába valaki nemrég beleírta, hogy férfi csak nővel házasodhat.

Hogy is kezdődik az ugyanebben a sorozatban ma bemutatott másik állami Youtube-videó?

„Ez egy szabad ország. Szabadon alkotunk, szabadon tanulunk, szabadon szeretünk, szabadon élünk”

Ez így kerek, így szép, és így szabad.

;