Hiába a hatóságok tiltakozása, a világszerte aggresszív nyomulásáról és a szabályozások figyelmen kívül hagyásával nyomuló Uber San Franciscóban elindította tesztüzemben autoautóit (önvezető autóit).
A cég XC90-es Volvókat szerelt fel a technológiával, és azóta egyre többen rettegnek a városban.
Az Uber ugyanis annak ellenére indította be a tesztüzemet, hogy a kaliforniai és szövetségi közlekedési hatóságok erre engedélyt nem adtak.
És bár az Egyesült Államok állami szabályozását nehéz azzal vádolni, hogy nagyon kukacoskodna az új technológiákkal kapcsolatban, nem véletlenül próbálnak megálljt parancsolni a szabályokra fittyet hányó cégnek.
Felvételek bizonyítják, hogy a cég önvezetői autói az elmúlt pár napban a leghalálosabbnak számító öt közúti hibából négyet simán bemutattak a forgalomban.
Ezek:
Bár az autoautókban bent ül egy sofőr is, akinek elméletileg az lenne a dolga, hogy figyelje a hibákat és azokat korrigálja, ezt tipikusan elfelejtik egy idő után. (A Tesla ugyancsak okozott már balesetet önvezetői autóival, és azokban is mindig ült valaki.)
A legújabb félelem, amiről a Guardian is részletesen beszámolt, hogy az Uber autói figyelmen kívül hagyják a kerékpársávokat, pontosabban a szabályokkal ellentétes módon használják őket.
Ebből, tehát az autóút és kerékpárút keresztezéséből adódó incidensekből számazik a legtöbb halálos biciklis baleset.
Az autót még tesztkörülmények között kipróbáló kaliforniai kerékpáros szövetség elnöke például tanúja volt annak, hogy jobbra kanyarodásnál az önvezető autó életveszélyes közelségben vágott be egy bicklista elé, pedig az amerikai szabályok szerint előbb be kellett volna sorolnia a kerékpársávba.
San Franciscóban rengetegen bicikliznek, kiváló az infstruktúra (200 mérföldnyi kerékpárút van), naponta nyolcvanezer tekerést számolnak a városban.
Az Uber autóvezérlő rendszerének azonban még kihívást jelent a kerékpárosok felismerése, és a kerékpárút rendeltetésszerű megközelítése, keresztezése.
A lap kérdésére az Uber elismerte a hibát, és mint fogalmaztak, mérnökeik dolgoznak a javításán, ám az éles forgalomban való tesztüzemet ennek ellenére nem állítják le.
„Nagyon is egyértelműnek látszik, hogy az [autóban ülő] ember nem figyel eléggé. Most már arra várunk, hogy néhányan meghaljanak, hogy valami végre történjen. Ez mondjuk nem a legjobb módja annak, hogy kialakítsuk a szabályozást”
- nyilatkozta a Guardiannak Linda Bailey, a városi közlekedési tisztviselőket tömörítő amerikai szervezet (NACTO) vezetője.
A kérdés azért is fontos, mert bár San Francisco messze van, amit ott kitalálnak és rendszeresítenek (a kézműves sörtől, a street foodon és a long boardon át az Uberig bezárólag), az hamarosan az egész világon elterjed.
Kérdés persze, az amerikai szabályozás, illetve az Uber informatikai rendszere mennyire lesz felkészítve az ilyen esetekre, mire az expanzió beindul. (Slate/Guardian)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.