Döcögősen jön az a hidrogénes jövő

elektromos mobilitás
2016 december 30., 14:02

Az elektromos autózás "tyúk vagy tojás" problémája mintegy magától látszik megoldódni világszerte. Már nem kérdés, hogy először sok töltőpont kell-e és utána lesz-e sok autó, vagy fordítva, hanem szép lassan, párhuzamosan szaporodnak a töltőpontok is és az autók is az utakon.

A hidrogénes elektromos autózás (ugyanis a tüzelőanyagcellás hidrogénautó is elektromos autó, csak nem akkumulátorokból, hanem a hidrogént a levegő oxigénjével reagáltató egységből nyeri az elektromos energiát) esetében más a helyzet. A hidrogén ugyanolyan robbanékony dolog, mint a benzin, ráadásul nagy nyomáson kell tartani, hogy értékelhető mennyiség legyen belőle kis helyen. Bár a hidrogénautó nagy előnye az akkumulátorosokkal szemben, hogy pont úgy megtankolható percek alatt, mint egy benzines vagy dízel, és egy tank (4-5 kg) hidrogénnel 5-600 kilométeres, szintén a hagyományos autókkal összemérhető hatótávot biztosít, ma még elég nehéz töltőállomást találni hozzá. Benzinkút mindenhol van, konnektor pláne, de hidrogénkút, egyelőre - alig.

Három kocsira egy töltőkamion egy kontinens közlekedésében - ez azért egyelőre nem a Végső Megoldás az autózás megreformálására
photo_camera Három kocsira egy töltőkamion egy kontinens közlekedésében - ez azért egyelőre nem a Végső Megoldás az autózás megreformálására

És akkor most jön a tulajdonképpeni hír: a Toyota, a hidrogénben leginkább hívő autógyártó büszkén küldött egy közleményt valami nagyon furáról, egy mozgó hidrogénkútról, amivel után lehet tölteni a márka amúgy szériában gyártott hidrogénautóját, a Mirai-t.

A hidrogén-tankert Ausztráliában helyezték üzembe, hogy - a közleményt idézve - "a vállalat három Mirai üzemanyagcellás szedánja képes legyen bárhová eljutni, ahová egy hagyományos hajtású autó is. Az áttörést jelentő berendezést a cég helyi mérnökei és beszállítói fejlesztették ki ideiglenes megoldásként, mivel Ausztráliában még nem épült ki az infrastruktúra az üzemanyag-cellás autók feltankolásához".

Hm. Jó dolog a csendes, nem füstölő, vízpárát eregető hidrogénautó, de amíg három kocsi mellé egy kamionra van szükség ahhoz, hogy elgurulhassanak ide-oda, addig inkább a sima akkumulátoros elektromos kocsikban látjuk a reálisabb jövőt. Persze ennek az egésznek még semmi köze a valódi tömeges mobilitáshoz, csak PR-célokat szolgáló akció, de azért elég jól jelzi a sztori, mekkora a lemaradása a hidrogénes autózásnak a sima elektromoshoz képest a világban.

Akit érdekelnek a technikai részletek, azoknak még pár sor a közleményből:

"A Toyota Ausztrália üzemanyagcellás projektjének szponzora és az igazgatótanács vezető tanácsadója, Bernie O'Connor úgy véli, hogy a mobil töltőállomás döntő fontosságú lesz a Mirai előnyeinek bemutatásában. A generátort és egy kompresszort is tartalmazó ideiglenes berendezés egy Hino 700 nyergesvontatóhoz kapcsolt, kifejezetten e célra épített félpótkocsin kapott helyet. A palackokban tárolt hidrogént lehűtik és 70 MPa (700 bar) nyomásra sűrítik, mielőtt feltankolják vele a három Mirai valamelyikét. A mobil állomás más üzemanyagcellás járművek – autóbuszok vagy villástargoncák – feltöltésére is használható, sőt egy Mirai szállításához is jut benne hely."

Sajnos nem tudjuk, hogy a kamion hidrogént vagy gázolajat eszik-e
photo_camera Sajnos nem tudjuk, hogy a kamion hidrogént vagy gázolajat eszik-e

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.