Ötvenedmagaddal ülni egy buszon mondjuk Tatabánya és Budapest között jóval környezetkímélőbb módja az utazásnak, mint ha mind az ötvenen külön-külön autóznátok. Csak sajnos nem feltétlenül olcsóbb, ha nem vagy nyugdíjas vagy diák.
A két buszállomás közti 67,3 kilométerre 1300 forint a teljes árú jegy. Száz kilométerre vetítve ez 1932 forint. Ez gázolajra lefordítva kb. 5,2 liter üzemanyagnak felel meg. Ha a kocsi amortizációját nem számoljuk (mert mondjuk a lízingelt családi autó "úgyis ott van"), egy korszerű kis dízel már egy személlyel is olcsóbban teszi meg az utat, kettővel meg pláne. Ha pedig mondjuk még egy kis BKV-zás is befigyel, mert nem pont a népligeti buszállomáson van dolgod Pesten, jegyenként 350-ért egyre mélyebbre szaladsz a mínuszba, ha van egy modern kis kocsid, és nem azzal mentél.
És akkor még nem is pisiltél!
Ha autózás közben rájön az emberre a szükség, a legtöbb benzinkúton ingyen szaladhat be a mosdóba. Ha mégsem (például az M1 melletti MOL-kutak), akkor 100 forintért a shopban levásárolható kupon ellenében jelölhetjük meg a klotyót. De ha még ennyi likviditást sem szánunk a dologra, benzinkút sem kell: az autópálya-pihenőkben is van fűtetlen és többnyire alaposan körbevizelt, de azért használható vécé. Ellenben a belföldi buszjáratokon nincs mosdó, felszállás után mindenképp ki kell bírni a célállomásig. És ha ez a célállomás a Népliget, ott ez a tarifa fogad:
170 egy barnáért is sok, egy sárgáért pedig kifejezetten rablás. Ha így megvámolja természetes szükségleteket a busztársaság, az nem igazán hat az egyéni közlekedésről a közösségi közlekedésre való áttérésre a kedvezmények nélkül egyébként is magas díjak mellett. (Nincs ez másképp a vasútnál sem, a minap kedves feleségem két gyerekünkkel a Déli pályaudvaron ment el a mosdóba, ott 160 forintjával kifizetett 480 forintot, ami az utazásban összemérhető tétel volt a pedagógusos-gyerekes kedvezményes viteldíjjal!)
Drágán mért megkönnyebültségem felett érzett felindultságomban még onnan a Népligetből írtam egy e-mailt a Volánnak:
Kedves sajtós kollégák - a népligeti buszpályaudvaron várakozva tűnt fel, hogy a buszállomás nyilvános wc-jének használati díja képtelenul magas, 170 Ft. Érdeklődöm, hogy a Volánbusz mit gondol erről, nem tartja-e problémásnak, hogy az elvileg társadalmilag oly hasznos tömegközlekedes vonzerejét nem igazán növeli, ha ilyen extra tétel is felmerül egy utazás során.
A válaszban a Volán nagyvonalúan elsiklik az esetleges díjcsökkentés, esetleg az érvényes jegy mellé adható díjmentes pisilés lehetősége felett, csak az ingyenességgel foglalkoznak:
Tisztelt Rácz Tamás! Megkeresésével kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk: Társaságunk üzemeltetési tapasztalatai alapján az illemhelyek ingyenes használatának engedélyezése, az illemhely műszaki és esztétikai állagának rendkívül gyors leromlását okozza, így annak díjmentessé tételét - figyelembe véve az ingatlanok karbantartására fordítható anyagi források mértékét - nem tervezzük. Üdvözlettel: VOLÁNBUSZ Zrt. Kommunikációs és Marketing Iroda
Szóval ennyi. Zárszónak egy tipp: akire a Népligetben rátör a szükség, ballagjon át az Üllői túloldalára a felüljáró alatt, van ott egy kis kocsma, ahol 170-ért már egy kávét vagy egy zacskó ropit is kapunk a pisilés mellé.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.