Népszabadságos újságírók és állami hirdetések tartanak a Népszavába

Puch László a Népszavához közelít.

15 volt népszabadságossal és egykori Mediaworks dolgozóval tárgyal a Népszavát kiadó XXI. század Média Kft. Napokon belül bejelenthetik az igazolásokat, és február 1-én munkába is állhatnak az újságírók és szerkesztők.

Puch László egykori pártpénztáros a Népszabadság bezárása után vette át a Geomédia kiadó újságjait, a Népszavát, a Vasárnapi Híreket és a Szabad Földet. Terve az, hogy a Népszavát a Vasárnapi Hírekkel összegyúrva hozzanak létre egy nagy, baloldalinak mondott napilapot.

Ősszel még úgy volt, hogy 15 év munka után megköszönik Németh Péter főszerkesztőnek a munkát, „érdemei elismerése mellett" kap egy saját kis rovatot, és 67 évesen nyugdíjba vonul, és Gál J. Zoltán gyúrja majd egybe szerkesztőségeket. Németh végül mégis marad, emiatt viszont Gál főszerkesztő távozik a VH éléről.

Gál politikai okokat is emleget, Németh szerint ez hülyeség. Ami biztos, hogy Gált az MSZP elnökségében nem szívesen látnák a Népszava élén, mert nem bíznak lojalitásában. Mindeközben a lap tulajdonosai nem tagadják azt sem, hogy 2010 után először állami hirdetésekre is számítanak a Népszavánál. 

Nem akarták, hogy Gyurcsány egykori embere vegye át a szerkesztőbizottságot

Ősszel komplett terv állt készen a Geomédia Zrt. által felügyelt baloldal médiabirodalom - Szabad Föld, Vasárnapi Hírek, Népszava - megújulására. A Geoholding többségi tulajdonosa Horváth László, aki korábban a baloldali Neo FM rádió üzemeltetésében játszott fontos szerepet, Puch László volt pártpénztárnok támogatása mellett.

A Geoholdinghoz tartozó Geomédia még februárban vette át a baloldali portfóliót a ( szintén Puch-közeliként emlegetett) luganói TCD Intermedia SA-tól. Nagy átrendeződés látszódott a baloldalon: a Geoholding-cégcsoport és az MSZP között eredményes tárgyalások zajlottak a Jókai utcai székházról is. Utóbbit az Átlátszó szerint 800-900 milliós áron vették meg a párttól, az akkori híradás szerint azért, mert más már üzletelni sem mer az MSZP-vel. (A pártnak így is 1,2 milliárdos tartozása van.) 

A lapcsalád nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, így amikor ősszel bejelentkezett a svájci Marquard Média, tárgyalások indultak. A Geomédia felkészült az eladásra: visszavették a Népszava Kiadó Kft.-től a bérbe adott kiadói jogokat, és megindult a lapok integrációjának előkészítése.  

Csakhogy a Népszabadság bezárása után a Marquard a "bizonytalan környezet" miatt elállt az üzlettől. Ekkor a semmiből bejelentkezett a homályos hátterű liechtensteini XXI. Century Invest AG, és hónapokig ők látszottak befutónak. 

Horváth Gál J. Zoltánnal tárgyalt a lapok integrációjáról, Németh Péterrel pedig már a visszavonulásáról zajlottak egyeztetések. A Népszabadság bezárása után egyeztetések indultak a másik baloldali napilap újságíróival is, a Népszava szerkesztését is egy volt népszabadságos szerkesztő vette volna át. 

De ekkor jött csak az igazi fordulat: az Átlátszó kiderítette, hogy Habony Árpád hitelezője és bizalmasa, Tombor András áll a liechtensteini cég mögött - viszonylag világos bizonyítékát adva annak, hogy a Fidesz állást szerezne magának a baloldali médiában.

Horváth ezért végül kifarolt az üzletből, és egykori Neo FM-es üzlettársához, Puch Lászlóhoz fordult. Puch és Simon Dénes - egykori pártszakértő - közös osztrák cége, a 70 ezer euró jegyzett tőkéjű Horizont Handels und Industrie AG lett a vevő. 

Puch újbóli képbe kerülésével változott a házon belüli képlet. A volt pénztárnok és körei nem akarták, hogy a Gyurcsány Ferenc kabinetfőnökeként ismertté vált Gál kerüljön az integrált szerkesztőbizottság élére, és nem szerették volna ezt az MSZP vezetői sem. 

Biztosítékot akarnak az újságírók a független munkára

A helyzet alakulása miatt az újságírók szerződésében rögzítenék, hogy a politika nem szólhat bele munkájukba. "A tulajdonosi jogok gyakorlásának politikai tartalma nem lehet" - ez a statútum is szerepel a most készülő szerződésekben.

Balos újságírók közt nem titok, hogy a 15 éve székében ülő Németh jól fekszik az MSZP vezetőinél, de más irányokban megvannak a kapcsolódásai. A előző ciklusban egyszer azzal magyarázta a Közgép-hirdetések feltűnését a lap hirdetői között, hogy "vessenek meg érte, nem ugrottunk félre a pénz elől". A Népszava részben Németh Péter minden zugig elérő kapcsolatainak is köszönhette, hogy túlélte az elmúlt hat viszontagságos évet.  

Az Átlátszó elég egyértelműen fogalmazott Németh maradásának okairól. Szerintük Puch és a Fidesz megegyeztek Németh személyében, ez mindenkinek jó megoldás: állami hirdetések lesznek, cserébe minimális oknyomozás. 

"Persze, és Putyin is miattam jön" - ütötte el a felvetést Németh, amikor arról a híresztelésről kérdeztük, hogy politikai kapcsolatait megmozgatta a maradásért. Azt mondta, a tulajdonosok kérték fel a folytatásra, és tényleg volt ugyan szó a visszavonulásról, de "érez még erőt magában a folytatáshoz".  

"Távozási szándékomat valóban bejelentettem a szerkesztőségben, ennek oka, hogy az átalakulás politikai környezete és ebben a Népszava főszerkesztőjének szerepe számomra lelkiismereti kérdéssé teszi a további munkát" - válaszolta kérdésünkre Gál. Azt is írta, hogy ő is annak a szerkesztőségi statútumnak a kidolgozásán dolgozik, ami megvédi a már most ott dolgozó, illetve érkező újságírókat. Ha ez megvan, távozik. 

Az integrált szerkesztőbizottságot így végül Horváth László vezeti majd, aki ugyan eladta a cége nagy részét, de maradt a menedzsment élén. Horváth kérdésünkre azt hangsúlyozta, határozottan meg akarják őrizni a lap baloldali, ellenzéki arculatát, és erről biztosítják a munkatársakat is.

2010 óta filléreket sem kaptak, most bíznak az állami hirdetések érkezésében

Az új koncepió szerint a Népszava hetente ötször, a VH egyszer jelenik majd meg, a két lap szerkesztőségét közelítik egymáshoz. Puch nem akart nyilatkozni, de a hírek szerint az egykori szocialista vezető és hitelezői abban bíznak, mostantól az eddig visszatartott állami hirdetések is érkeznek majd a megújuló laphoz, ezek nélkül ugyanis nem látszik fenntarthatónak az újság. 2010 óta gyakorlatilag egyáltalán nem voltak a Népszavában kormányzati hirdetések. 

Láposi Elza, aki az őszi átszervezés előttig vezette a kiadót, a Népszabadság bezárása után arról beszélt, a Népszavának nincsenek komoly tartozásai ugyan, de "Magyarországon egyetlen országos napilap sem működhet gazdaságosan, csak ha jelentős állami hirdetéshez jut."  A kiadó 2014-ben mínusz 20 milliós, 2015-ben plusz 5 milliós évet zárt, 670 illetve 580 milliós árbevétel mellett. 

A kiadónál azzal számolnak, hogy a kormánynak érdeke megtartani a Népszavát a napilapok piacán, máskülönben az alig néhány ezer példányban fogyó Magyar Idők egyedül a Simicska Lajos kezében lévő Magyar Nemzettel találná szemben magát.

A Népszavánál eddig is pályáztak állami tendereken, de idáig megköszönték a jelentkezésüket, most a januárban beadott jelentkezéseiket állítólag befogadta az illetékes Miniszterelnöki Kabinetiroda. Ezen a ponton érdemes lehet feleleveníteni Rogán Antal novemberi fellépését az ATV-ben, amikor a kommunikációs miniszter kifejtette, hogy minden ellenzéki médiumnak adnak hirdetést, ha kér. 

A Népszabadság bedőlésével egyébként megugrott a lapeladások száma, a korábban (előfizetésekkel együtt) napi 8 ezer példányban fogyó lap iránt kereslet a Népszabadság bedőlése után több ezerrel emelkedett, állítólag 16-17 ezres napjai is voltak az újságnak, de az érdeklődés azóta lassan ismét apadásnak indult.