Elpusztíthatatlannak hittük, ráírtuk a történelmünk, most meg nézzük ahogy rohad

TECH
2017 február 17., 22:04
  • Bevezetésekor a CD-t elpusztíthatatlannak hitték.
  • Pedig már a 80-as években kiderült, hogy a rossz minőségű alapanyagok miatt akár 8-10 éven belül is megsemmisülhetnek.
  • Különösen a CD-R lemezek sérülékenyek.
  • Ilyeneken tárolnak egy csomó közös tudást a világ közgyűjteményeiben.
  • Ernie Smith a Motherboardon remek összefoglalót közölt a lemezrohadásról, a pusztító jelenségről, ami kinyírhatja a film- és lemezgyűjtemenyedet.

"Idegtépő rémálom volt ez egy hozzám hasonló gyűjtő számára."

Jesse Mysterius, a játékgyűjtő, akit a gamerközösségben "slackur"-ként is ismernek, egy nap saját rémálmára ébredt. Amikor először hallott a lemezrohadásról, sietve átnézte több száz darabos SEGA-játékgyűjteményét, hogy aztán több tucatnyin is felfedezze az első rémisztő jelet, egy gombostűfejnyi átlátsztó lyukat az optikai lemez fényvisszaverő felületén.

Lemezrohadás. Fotó: Hutschi / Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
photo_camera Lemezrohadás. Fotó: Hutschi / Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

"Egy csomó drága játékom gyári állapotban volt, leszámítva, hogy ha fény felé tartottam a lemezeket, egy vagy több apró pötty bizonyította, hogy a játék sérült. Némelyiket hosszú évek után újra kipróbáltam. Lefagytak, néha el se indultak. Voltak köztük lezárt, bontatlan csomagolású játékok is" - írta 2010-es blogbejegyzésében, amit afféle közhasznú tájékoztatásnak szánt.

A 80-as években, a technológia hajnalán a kompakt diszkeket gyakorlatilag elpusztíthatatlannak tartották. "Elképzelhetőnek tartom, hogy ha késsel karcolgatod a felszínét, azzal nem teszel jót. Akár el is pusztíthatod, ha elnyomsz rajta egy szivart. De ha lekvárt borítasz rá, nem lesz semmi baja" - reagálta például az EMI egyik szóvivője az első brit CD-gyártó, a Nimbus lemezkiadó saját kutatásaira. A Nimbus vizsgálatai során arra jutott, hogy a lemezek többsége nyolc-tíz éven belül magától megsemmisül.

A Nimbus már ebben a kutatásban leírta a jelenség két legszembetűnőbb tünetét, a lemez felöletének elfelhősödését vagy szilánkosodását. És az okot is megtalálták a fényvisszaverő optikai réteg lebomlásában. Ezt a réteget ugyanis gyakran lebomló festékanyagból készítették. A fényvisszaverő felület tulajdonságainak megváltozása pedig lehetetlenné teszi a CD használatát. A lejátszó nem tudja leolvasni a lemezen tárolt adatokat, mert a lézerfény nem verődik vissza az olvasóra.

Ez a probléma különösen gyakori az írható CD-knél, mert ezekben szerves festékanyagokat használnak. A DVD-R lemezek ezen belül is különösen sérülékenyek, mert ezeknek nagyon fényérzékeny az adattároló felületük. Az ilyen lemezek élettartamát nagyban meghatározza, hogy hogyan rögzítették tartalmukat. A gyengébb minőségű felvételek gyorsabban semmisülnek meg.

A DVD-k fényvisszaverő felülete amúgy tartósabb, ezekkel más probléma adódhat. Ezekben a fényvisszaverő rétegeket polikarbonát lemezre nyomtatják. De a fényvisszaverő felület és a polikarbonát váz közti kémiai kölcsönhatás miatt a rétegek szétválhatnak.

A lemezrohadás komoly probléma. Nem becsülném le azokét sem, akik mondjuk fényképeiket archiválták CD-ken, pláne azokét, akik drága pénzen vásárolták össze lemez vagy filmgyűjteményüket, de egyéni veszteségeken túl ez a közvagyont is érinti. Az elmúlt évtizedekben közgyűjtemények százai archiválták CD-ken, vagy egyenesen konvertálták CD-kre gyűjteményüket. Mint például a New York-i közrádió, a WNYC, ami 2000-2007 között kizárólag a mai tudásunk alapján már a legsérülékenyebbnek tűnő CD-R formátumban archiválta adásait.

Ők most egy nagyprojekt részeként mentik le az adatokat ezekről a lemezekről, a folyamat során új ismereteket szerezve a lemezrohadásról is, hiszen egy több mint húszezer, azonos márkájú, ugyanazokkal a beállításokkal rögzített, megfelelő körülmények között tárolt lemezt elemezhetnek ki az átírás során.

A közgyűjteményekben dolgozó levéltárosok szerencséjére a tapasztalatok szerint még egy sérült lemez se menthetetlen. Michele Youket, az amerikai Kongresszusi Könyvtár konzerválási szakértője szerint még ha javíthatatlan meghibásodás is van a lemezen, az adatok javát vissza lehet állítani. Sőt, nagy részük még le is játszható, mondta Smithnek. Ez jól jöhet akkor, amikor átírják biztosabb formátumra a tartalmukat.

Hogy ez a formátum mi lehet? Youket szerint léteznek "levéltári szintű" írható lemezek, vagyis olyanok, amelyek megfelelő körülmények között tárolva évtizedekig is eltarthatók. Kollégája, Peter Alyea a Kongresszusi Könyvtár digitális átírási szakértője viszont azt mondta Smithnek, hogy a szórakoztatóelektronikai cégek aligha fogják hosszú távon támogatni ezt a formátumot.

Gazdaságilag kevés okuk is volna rá. A fogyasztók többsége nem gyűjtő, így a többség hamar átáll a következő formátumra. jelen esetben a felhőben tárolt adatra, amihez különböző szolgáltatásokon át férhet hozzá. "Azzal, hogy fogyasztói szinten kiszorulóban vannak a fizikai hordozók, nem hiszem, hogy a cégek nagyon tépelődnének ezen" mondta Alyea.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.