Rettenetes, mégis lenyűgöző óriáspatkányokat állítottak ki Egry József badacsonyi villájában

MŰVÉSZET
2017 május 05., 08:22
comments 29

Mit csinál egy 444-es, amikor nem az internet és Magyarország hülyeségeiről tudósít? Normális dolgokkal foglalkozik, például a családjával és a festészettel.

(A következő szöveg szubjektív és kulturális utalásokat tartalmaz, aki az ilyet nem bírja, most hagyja abba!)

Most indul a kultúrszezon a Balatonnál, a legendás Egry József badacsonytomaji villájában berendezett múzeum Szily Géza Munkácsy-díjas festő kiállításával rúgta be idén a motort. Nagy mázlim volt, mert a művész - nem először a történelemben - engem kért fel a kiállítása megnyitására. Fura érzés nyilvánosan beszélni az apánkról, ráadásul olyan képek között, amilyenek között felnőtt az ember. Fura, de igen jó, a nézők ráadásul olyan nézőpontból hallhatnak a munkákról, ami biztosan különbözik a művészettörténészekétől, akik szinte monopolizálták a kiállításmegnyitás-bizniszt. Sőt mindenki másétól. Márpedig a megnyitókon túl sok ingyenbor folyik el ahhoz, hogy csak úgy átengedjük egy zárt csoportnak a terület fölötti ellenőrzést.

A tárlat tényleg jó, június elejéig lehet megnézni, és ezzel a szöveggel nyitottam meg:

Kedves közönség

Nem kell megijedni, Szily Gézáról, az ismert erdészről fogok mindjárt beszélni, mégis két, rólam szóló mondattal kell kezdenem. Szily László vagyok, a művész fia és újságíró. Vagyis tőlem elvileg hátborzongató leleplezésekre vagy szaftos pletykákra lehet számítani. Mivel a közönség jobban szokta szeretni az utóbbiakat, a pletykálkodás mellett döntöttem.

Manapság egyre divatosabbak az olyan éttermek, ahová a közvetlen környékről szállítják az alapanyagokat, pár kilométeren belülről érkezik a tojás, a zöldség és a nutriacomb. Bár a helyi ízek fontosságáról pont nem nekem kell felvilágosítanom az ország egyik legrégibb és legmenőbb borvidékének a lakóit.

Szóval divatban vannak a helyi ízek, Badacsonynak ráadásul megvan az a különleges szerencséje, hogy a szőlőszemekbe beszivárgó bazaltaromán kívül itt egy festő látásmódja is helyi íznek számít. Egry József párás színperspektívája, fátyolrétegeken keresztül feltáruló szédítő térélménye minden magyar ember agyába beleégett, a badacsonyiakéba pedig nyilván még annál is sokkal mélyebben. Onnan sejtem ezt, hogy amióta - egész pontosan péntek délután óta - itt vagyunk, azt vettem észre, hogy mindent Egry-filteren keresztül látok. Volt azóta sötét-párás fenyegető kelta időjárás,  csapóeső, szivárvány és napsütés, szóval 24 óra leforgása alatt kipróbálhattuk szinte az egész Egry-féle szűrőkészletet.

És ahogy az egész életüket római és reneszánsz épületek között töltő olaszokban akkor is kifejlődik a dögös ruhákban és szédítő napszemüvegekben megtestesülő esztétikai érzék, ha sosem gondoltak ilyesmire tudatosan, úgy az északi part lakóinak szemébe is beépül a festői látásmód szűrőlencséje.

Pont emiatt gondolom azt, hogy Szily Géza kiállítása különösen érdekes élmény lehet a bennszülött badacsonytomaji és környékbeli nézőknek.

Ami ugyanis Egrynek az áttetsző színrétegek összjátékából feltáruló tér, az Szilynek az áttetsző színrétegek összjátékából feltáruló idő.

photo_camera Fotó: Tahin Gyula

A papám leginkább talán az idő, az emlékezés festője. Még a legkonkrétabb természeti vagy városi tájélményekre épülő képei is olyanok, mintha, miután a távcsövével befogta a látványt és elkezdte finoman tekergetni az e célra szolgáló recés gyűrűket, a tér eddig homályos rétegei helyett az emlékek kerülnének éles megvilágításba.

A művész gyerekekeként egyszerre természetes és igen furcsa érzés végignézni ezeket a képeket, hiszen az emlékeink egy része is közös. Így ami egy nézőnek megfejtésre váró rejtvény, az nekem néha személyes történelem.

photo_camera Fotó: Tahin Gyula

Én például pontosan tudom, hogy az egyik barnás tónusú képre hogyan került oda az a céltábla. Úgy, hogy Borisz kiskorában egy hetet töltött a nagyapjával a Kecskeméti művésztelepen, ahol Géza felfeszített egy akvarellpapírt a rajztáblára. Aki csinált már ilyet, az tudja, hogy milyen pepecselős munkáról van szó. A papírt nedvesen kell felragasztani, egyenletesen körberögzíteni, majd drukkolni, hogy a száradás után dobszerűen sima, és ne elefántfenékszerűen ráncos legyen. Amikor ez a bizonyos történelmi papír kiszáradt - mondanom sem kell, hogy tökéletesen dobszerűen - a Borisz fogta magát és rávésett egy céltáblát. A nagyapja először - bár neki nem mutatta - jól felfortyant, aztán inkább koprodukciós képsorozatot festett a céltábla felhasználásával.

Sőt én már azt is tudom, hogy Géza a lányom, Miriam egyik képe alapján fest éppen új szériát, aminek a kiindulópontja Miri egyik műve az Érsekcsanádnál található Veránka sziget előtt a Dunában kavargó jet skisekről.

photo_camera Fotó: Tahin Gyula

Aztán itt vannak a jó pár képen megjelenő patkányok. Tolnán, ahol a papám született, a nagyszüleim szomszédjában a Pfundtneréknak volt egy jókora tyúkólja, tele patkányokkal, akik hátborzongató önbizalommal eltelve gyakran napoztak az ól hullámpala tetején. A patkányok annyian voltak, hogy pár havonta ki kellett hívni  a kutyás patkányfogót, hogy a fickó extázisban ugató foxijaival és jagd terrierjeivel sorban levadássza a kísérteties sikollyal meghaló patkányokat.

Igazi közös emlék, de hogyan dolgoztuk fel? A papám az egyik legerősebb képsorozatában, ahol a patkány, anélkül, hogy szájbarágós jelkép lenne, a tehetetlen félelem szimbólumává növekszik.

Én viszont úgy dolgoztam fel, hogy amikor nemrég megkeresett egy kábeltévécsatorna, hogy csináljunk egy belemenős gasztronómiai sorozatot, amiben én halászom-vadászom le, majd főzöm is meg az alapanyagokat, egyből beleírtam a forgatókönybe, hogy az egyik epizódban foxival elkapok pár patkányt, aztán megsütöm őket. Ebből is látszik, mennyivel kifinomultabb emberek a festők az újságíróknál.

photo_camera Fotó: Tahin Gyula

Vagy itt vannak a fejek, mármint a Szily Géza képein oly gyakran szereplő test nélküli fejek: a mamám, a nagymamám és más rokonaink megejtően szép portréitól jutunk el a kőként guruló fejsziluettekig, bárki számára átélhetővé téve az egyébként teljesen személyes és mások által elvileg át nem élhető emlékeket.

photo_camera Fotó: Tahin Gyula

Az eddig elmondottak miatt is lehet, hogy a papámmal kapcsolatban elég gyakran szokták emlegetni a “magánmitológia” kifejezést. Ez joggal ijesztheti meg a Szily-szűz nézőt, hiszen ennek a szónak, bármennyire imádják is a művészettörténészek, a normális emberekre nézve riasztó hatása van.

photo_camera Fotó: Tahin Gyula

A magánmitológia hallatán jellemzően csak a művész számára érthető motívumokra gondol az ember. Mondjuk minduntalan Rama margarin-kockák jelennek meg egy festő képein, amik, a művész életét töviről hegyire nem ismerő befogadóknak bizony csak növényi zsiradékból készült, csillogó fóliába csomagolt hasábok maradnak. A bennfentesek persze tudják, hogy a művészt hároméves korában nevelőapja, a hétgyermekes, istenfélő hentesmester pedagógiai okokból bezárta a hűtőkamrába, hogy utána részegen elszundítson, hogy a művész életét az a véletlenül ott heverő margarin mentse meg, amit gyorsan magára kent, hogy ne fagyjon halálra.

photo_camera Fotó: Tahin Gyula

Szily Géza magánmitológiája szerencsére nem ez a fajta, hanem a többi nagy művészéhez hasonlóan univerzális. Az ő személyes emlékei igazából csak katalizátorok, amik abban segítenek a nézőknek, hogy a fejükben a saját múltjuk elevenedjen meg. Vannak festmények, amik zsigerileg, egyetlen érzéssel ragadják meg a nézőiket. És vannak olyanok, amik egy belső filmet kezdenek lejátszani. Szily Géza képei inkább az utóbbi csoportba tartoznak.

photo_camera Fotó: Tahin Gyula

Egry József technikailag nézve külön-külön szinte áttetsző rétegek egymásra helyezésével visz föl minket a fénybe. Szily Géza technikailag nézve külön-külön szinte áttetsző rétegek egymásra helyezésével visz be minket az emlékek erdejébe. Az erdőben járás miatt lehet Szilynél sötétebb, mint Egrynél.

photo_camera Fotó: Tahin Gyula

De most már túlzottan is sokat beszéltem olyan képekről, amiket nem látunk, úgyhogy azt javaslom, mindenki kerekedjen fel, másszon fel egy emeletnyit, és pár percre vesszen el a saját, privát erdejében, Szily Géza erdész kalauzolásával! Jó szórakozást!  

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.