Önjáró ráadásul elektromos teherhajót építenek a Norvégok

közlekedés
2017 május 11., 15:11

A tengeren csendesen pöfögő dízel teherhajók leváltása nem egyszerű feladat, de a Norvégok szép lassan a tettek mezejére lépnek.

Jövőre elkezdik építeni a világ első elektromos meghajtású önjáró teherhajóját, amely egy feltöltéssel képes 65 tengeri mérföldet (120 kilométert) megtenni 12-15 csomós sebességgel.

A 3000-3500 tonna bruttó hordképességű teherhajót 2020-ban állítják üzembe, ha megkapja a szükséges engedélyeket.

A tervek szerint a dél-norvégiai Porsgrunn városból szállít majd műtrágyát az onnan 8, illetve 30 tengeri mérföldre fekvő Brevik és Larvik kikötőjébe, ahonnan a növényhizlaló már olajégető óriáshajókkal spriccel szét a világba.

Miért szöszölnek ilyen rövid útra képes hajóval?

Jelenleg kamionok szállítják a műtrágyát a porsgrunni gyárból a kikötőkbe, és naponta több mint százszor fordulnak.

Az elektromos meghajtású önjáró teherhajóval kiváltanák a szárazföldi közlekedést, aminek köszönhetően csökken majd a zajszint és a porszennyezettség, mérséklődik a káros anyagok, így a szén-dioxid és a nitrogén-oxid kibocsátása, javul a közúti forgalom biztonsága.

Az új technológia annál inkább is környezetkímélő, mivel az elektromos energiát szinte csaknem teljes egészében vízerőművekben állítják elő Norvégiában. A jelentős olajkitermelő skandináv ország jó úton halad a közlekedés elektromossá tételében, világelső az egy főre jutó elektromos autók számában, és a fjordok vízén közlekedő elektromos kompokkal kísérletezik.

(MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.