Dühöngenek a Bestbyte vásárlói, mert nem kapták meg 5999 forintért az egymilliós Apple Macjüket

Ritka csoda történt péntekről szombatra virradóra az elektronikai termékeket, számítógépeket és kiegészítőket áruló Bestbyte webáruházában: fantasztikus egységáron, 5999 forintért lehetett megrendelni még a legdrágább számítógépeket is, a 13,3 hüvelykes Apple Retina Macbook Prótól (eredeti ára: 708 999 forint) a 3,5 GHz-es Apple Mac Próig (eredeti ára: 1 046 999 forint). 

Például:

Illetve:

„Nagyon sokan ugrottak a lehetőségre, vásároltak. Az összes vásárlást visszaigazolta a rendszerük” – írta hétfőn felháborodott olvasónk, Viktor, aki természetesen maga is élt a kihagyhatatlan alkalommal, és rendelt magának 5999 forintért egy 127 centis képátmérőjű LG okostévét (eredeti ára: 179 999), persze egyből házhoz szállítással.

Rögtön meg is jött az áruháztól a visszaigazolás, amiből kiderült, hogy Viktornak tévéstül, konyhai pontgyűjtő matricástul és fuvardíjastul 6989 forintot kell fizetnie a 180 ezer forintos tévéért:

Hétfőn aztán jött a kellemetlen meglepetés: „Döbbenten tapasztalta mindenki, hogy ezeket a visszaigazolt megrendeléseket a webáruház szó nélkül törölte” – írta Viktor, aki panaszos emailben fordult a Bestbyte-hoz, utalva arra, hogy az ügynek részéről lesznek még következményei:

Az áruház erre a levélre írt válaszában közölte, hogy technikai hiba történt, és a rendelések teljesítése szünetel:

Hétfő délután aztán jött az áruháztól egy másik, részletesebb levél is:

Mire Viktor:

„Véleményünk szerint ebben az esetben nevetséges technikai hibára hivatkozni. Ez a fogyasztó megtévesztése, ami részünkről nem marad következmények nélkül.”

Hogy pontosan mi történt? Érdeklődésünkre Kovács Attila, a cég marketingigazgatója a következőket válaszolta:

„Egy technikai hiba következtében, a fent említett napon [2007. május 17-én, szombaton] 00:00 órától reggelig tartó időintervallumban webáruházunk eladási árai minden egyes termék vonatkozásában 5999,- Ft összegre álltak át. Tehát ez nem akció volt, hanem egy technikai hiba, ami közel 800 megrendelőt érintett. (...) Mivel ebben az esetben nyilvánvaló tévedés történt, a fenti időszakban leadott megrendeléseket kénytelenek vagyunk érvénytelennek tekinteni, így azok teljesítése nem áll módunkban. Az ügyfeleinket minderről e-mailben már értesítettük.
Azon vásárlók részére, akik a rendelésükhöz kapcsolódóan már vételár-kifizetést teljesítettek áruházunk felé, a pénz visszatérítéséről haladéktalanul gondoskodunk.”

Mit lehet ilyenkor tenni? 

Igaza van Viktornak és a többi 800 vásárlónak, és oda kell vajon adnia az áruháznak az 5999 forintért megrendelt és visszaigazolt, eredeti áron százezres-milliós elektronikai termékeket? Különösen úgy, hogy Viktor azt állítja: „a válaszlevelükben szereplő »minden egyes termék vonatkozásában« kezdetű sem igaz, hiszen nekem pl. van egy csip-csup rendelésem, amit érdekes módon nem töröltek, és az a termék sem volt beállitva »hibásan«”?

Nem feltétlenül.

Hasonló esetek történtek már korábban is, Magyarországon is: a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság néhány éve a Media Markt félreárazási ügyében, amikor az eredeti ár töredékéért árultak a neten elektronikai termékeket, közzétett egy állásfoglalást, amelyben kifejtette: tévedés, például rosszul megadott ár esetén a kereskedő megtagadhatja a rendelés teljesítését.

A hatóság érvelése szerint ha a kereskedő véletlenül vagy technikai malőr következtében a valósnál jóval alacsonyabb, ránézésre is irreális árat ad meg a neten, a vásárlónak észnél kell lennie, és látnia kell, hogy a leértékelés túl szép ahhoz, hogy igaz legyen – mint ahogy esetünkben egy 180 ezer forintos okostévé vagy egy milliós számítógép 5999 forintért mindenképpen az.

„Hibásnak tekinthetünk egy árat, amikor egy termékkel kapcsolatban feltűnő értékaránytalanság áll fenn a termék valódi és feltüntetett ára között, amit egy átlagfogyasztónak azonnal észlelnie szükséges – írta az NFH a 2015-ös állásfoglalásában. – Jogszabály mondja ki, hogy a kereskedelmi gyakorlat megítélése során az olyan fogyasztó magatartását kell alapul venni, aki ésszerűen tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel jár el.”

Magyarul ezekben az esetekben a hatóság szerint a kereskedő jogosan megteheti, hogy nem szállítja ki a hibás, az eredetinél feltűnően alacsonyabb áron megrendelt termékeket, hanem eláll az üzlettől.

Kérdésünkre, hogy akkor most le kell-e szállítania a Bestbyte-nak az 5999 forintért megrendelt árukat, a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda a Ptk. 2013. évi V. törvényére és a 45/2014. (II. 26.) kormányrendeletre hivatkozva a következő választ adta: 

„A webáruháznak a szerződés megkötésére irányuló nyilatkozat megérkezéséről szóló visszaigazolása nem jelenti a szerződés megkötésére vonatkozó fogyasztói ajánlat elfogadását. Az ajánlat elfogadásának csak a szerződés teljesítésére irányuló vagy a termék leszállítására vonatkozó nyilatkozat tekinthető.

Ennek megfelelően tehát a webáruház a megrendelést törölheti egészen addig, amíg a fogyasztót nem tájékoztatja arról, hogy a megrendelését teljesítette és az adott terméket számára megküldte vagy az átvehető az üzlethelyiségében vagy más helyen. Eddig az időpontig a felek között adásvételi szerződés nem jött létre, amelynek alapján a termék leszállítása az adott vételáron követelhető lenne."

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.