Meghatározták a facebookozók 4 fő csoportját. Te melyikbe tartozol?

tech
2017 július 13., 07:37

Csaknem kétmilliárd ember facebookozik a világon, ehhez képest kifejezetten meglepő, hogy mindez a kétmilliárd felhasználó besorolható mindössze négy kategóriába - legalábbis erre jutottak a Brigham Young Egyetem kommunikációs tanszékének kutatói, akik az International Journal of Virtual Communities and Social Networking folyóiratban publikálták eredményeiket

A válaszadóknak 48 állítást kellett osztályozniuk aszerint, hogy mennyire tartják igaznak magukra nézve, köztük olyanokra, mint hogy „A Facebook stresszforrás, és lehangol", vagy hogy "A Facebookon azonnal segítséget tudok kérni, ha szükségem van valamire". És bár a felmérésben mindössze 47 válaszadó vett részt, a kutatók azt állítják, hogy mivel a szubjektív vélemények feltérképezésére kifejlesztett módszert, a Q-metodológiát használták,  ekkora minta is elégséges volt ahhoz, hogy konkluzív eredményre jussanak.

A kategóriák:

1. Kapcsolatépítők

Ők azok, akik a Facebook virtuális világát valós életük kiterjesztéseként használják – olyan minicsomópontként, ahol személyes történeteket osztanak meg ismerőseikkel és rokonaikkal. A Kapcsolatépítők gyakran posztolnak, sok képet és videót megnéznek, rendszeresen kommentelnek és párbeszédeket folytatnak a Facebookon. 

2. Kirakatnézegetők

A Kirakatnézegetők társadalmi elvárásnak érzik, hogy jelen legyenek a Facebookon, és tevékenységük jórészt ki is merül abban, hogy nézik, amit mások csinálnak, ami a „people watching", az utcai embernézegetés online megfelelője. Ők azok, akik a Facebookon gyakran rákeresnek valakire, aki tetszik nekik, hogy ellenőrizzák kapcsolati státuszát (házas? nem házas?), vagy hogy mi érdekli (kutya? macska?), de könnyen el tudják képzelni az életüket a közösségi oldal nélkül is. 

3. Rikkancsok

A Rikkancs kategóriába tartozók jellemzője, hogy a szerintük fontos, botrányos vagy riasztó jelenségekről, társadalmi folyamatokról vagy eseményekről posztolnak, illetve szakadatlanul osztják az érdekes újságcikkeket, de alig érdekli őket, hogy érkezik-e a posztjaikra lájk vagy komment, mert a Facebookot nem kapcsolattartásra használják. Ahogy egyikük fogalmazott: „A családtagjaimmal nem beszélek a Facebookon. Annál ők fontosabbak."

4. Szelfik

A Szelfiket mindenki ismeri: ők azok, akik ugyanúgy használják a Facebook kapcsolatépítő eszközeit, vagyis ugyanúgy posztolnak képeket és videókat, mint a többiek, csak ők nárcisztikus módon szinte kizárólag saját magukról. A Szelfik imádják felhívni magukra a figyelmet, a posztjaikra érkező lájkok és kommentek pedig energiával tölti fel és érvényesíti, validálja őket: „Minél több lájk-értesítést kapok, annál inkább úgy érzem, hogy elfogadnak a társaim" – mondta egyikük. 

(Quartz)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.