Akkora üzlet lett a füvezés, hogy az Origo megveszi a legendás amerikai High Timest negyedmilliárd dollárért

media
2017 július 27., 11:09
comments 30

Friss sajtópiaci fejlemények is bizonyítják, milyen masszív üzletet jelent a legalizált marihuánafogyasztás, illetve hogyan képes más üzletágakat is felfuttatni a konkrét fűtermelésen és -árusításon felül.

A High Times az igazi beszívott hippiidőkben, 1974-ben egyszámos viccnek indult New Yorkban: egy Tom Forcade nevű fickó és a haverjai - el sem merem képzelni, milyen körülmények között - kitalálták, hogy kinyomtatnak egy olyan Playboy-paródiát, amiben a pinát mindenhol könnyűdrogokkal (fűvel és gombával) helyettesítik, a középső oldalon pedig egy csöcsös nő fotója helyett egy marihuánavirágzat fényképe lesz a kivehető poszteren. Ehhez a pénzt következetes módon illegális fűárusításból teremtették elő.

A tréfa azonban olyan jól sült el, hogy a High Timesból igazi, minden hónapban megjelenő magazin lett, ami a többszázezres - a csúcson félmillió körüli - előfizetőtábor miatt rendes, sőt jó újságírókat tudott felvenni és menő életmódlappá vált, ami nem kizárólag a legalizációval foglalkozik, bár a fő csapásirány természetesen ez volt. Még Amerikában sem hemzsegnek a 43 éves magazinok, a HT viszont ennyi ideje vígan elvan.

A 43 év és a stabil piaci jelenlét ellenére a High Times mint tisztán sajtótermék sosem volt bombaüzlet, a nyeresége háromnegyedét különféle rendezvények, főleg a híres fűbajnokság, a Cannabis Cup rendezéséből hozta be.

Az államról államra haladó amerikai legalizációs hullám továbbgyűrűző gazdasági hatását mutatja az a sajtópiaci tündérmese, ami 2017-ben a magazinnal történt. Annak ellenére, hogy a Hight Times előfizetői tábora a félmilliós történelmi csúcshoz képest mostanában annak a fele alatt ingadozott, a nemrég a nyugati partra költöző szerkesztőséget a nyár elején 70 millió dollárért (jó 18 milliárd forintért) vette meg egy Oreva Capital nevű befektetési alap. Az előfizetők számának értékeléséhez jó támpont lehet, hogy a hasonlóan egy fogyasztási szubkultúrához kötődő Food and Wine magazinnak 960 ezer előfizetője van a HT 236 ezréhez képest.

De alig száradt meg a nyálas hosszúpapír az orevások kezében, máris újabb akvizícióról érkezett hír: a befektetési alap most három és félszeres áron, 250 millió dollárért (ez már 65 milliárd forint) adja tovább a pakkot egy Origo Acqusitions nevű cégnek. Az Origo olyan speciális befektetési vállalkozási formában működik, aminek az a célja, hogy a bakhitelből felvásárolt cégeket azonnal tőzsdére vigye és a bevezetés haszna legyen a nyeresége. A High Timest a tervek szerint októberben viszik tőzsdére.

A lapba azért mertek ekkorát befektetni, mert bár a marihuánafogyasztás Amerikában továbbra is bűncselekménynek számít szövetségi szinten, a rekreációs célú fogyasztást már 8 állam és Washington DC is legalizálta. (Orvosi célból ennél jóval több, 29 államban és Washingtonban lehet füvet szívni legálisan.)

Maga a fűpiac évente 27 százalékkal bővül, és ha újabb államokban szavazzák meg a legalizációt, ez a tempó még jelentősen gyorsulhat is. A High Times sikerét elemzők részben annak is tulajdonítják, hogy ebbe a fűipari vállalkozásba olyan befektetők is mernek pénzt tenni, akik egy direktben termesztéssel vagy kereskedéssel foglalkozó cégbe még nem mernének tőkét invesztálni.

(via Reuters)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.