Amikor 20 év múlva kitiltják az ember vezette autókat az utakról, rá sem ismerünk majd a világra

gazdaság
2017 november 07., 12:20

Évszázadokig a ló volt a legfontosabb közlekedési eszköz, az elmúlt 120 évben az autó, de a gépkocsik korának most vége

- így kezdi a közlekedés jövőjét elemző mini-esszéjét Bob Lutz, az amerikai autógyártó, a General Motors egykori elnökhelyettese, aki korábban a Fordnál, a Chryslernél, a BMW-nél és az Opelnél is vezető pozíciót töltött be.

Lutz szerint az embereket hamarosan olyan egyen-járművek fogják szállítani, ahol az utasoknak nem lesz közvetlen befolyása az irányításra. Többnyire nem is az övék lesz az autó, amivel közlekednek, a közúti autós utazás úgy fog működni, mint egy szolgáltatás.

  • Odahívod, ahonnan indulni akarsz;
  • megérkezik, beszállsz;
  • ha messzire utazol, akkor felmegy az autópályára;
  • ott az egy irányba haladó járművek "összeállnak" 200-250 km/órával haladó nagyobb szelvényekbe;
  • amikor az uticélod közelébe érsz, akkor lehajt az autópályáról, és odavisz a pontos címhez;
  • kiszállsz, levonják a számládról az utazás díját;
  • a jármű pedig üresen elgurul a legközelebb gyűjtőállomásra, és várja a következő utas hívását.

Az autóipari főnök szerint a legtöbb modul az Uber, a Lyft és hasonló cégek tulajdonában lesz, de azért lesznek olyanok, akik vásárolnak maguknak saját járművet, bár azokat is automata fogja vezetni.

Jóslata szerint amikor az összes közúti jármű több mint 30 százaléka önvezérelt lesz, akkor a világ országai egyszerűen ki fogják tiltani az ember vezette autókat az utakról, mert a balesetek 99 százalékát ők okozzák, és ez már nagyon látványos különbség lesz a sofőrök és az automaták között. Szerinte ez 15-20 éven belül fog megtörténni, az autótulajdonosok pedig kapnak pár év türelmi időt, hogy megszabaduljanak a régi kocsijaiktól.

Lutz szerint nem lesz probléma, hogy az emberek ma bizalmatlanok az önvezető autókkal, ugyanis első körben nem nekik kell elfogadniuk az új technológiát.

A nagy flottákat működtető Uber, Lyft, a csomagszállító FedEx, a Posta, az Amazon, a különböző közműcégek és közszolgáltatók fognak átállni először, és velük már meg is lesz a kritikus tömeg.

Ennek a változásnak súlyos gazdasági következményei is lesznek. Ugyan az autógyártás abban az értelemben nem szűnik meg, hogy ezeket a standardizált önvezető egységeket meg kell építeni valakinek, de az igazi üzlet nem ebben, hanem a flották üzemeltetésében lesz, tehát az Uber, a Lyft és társaik fognak órási nagyot keresni. A teljesítmény nem számít majd, mert ezek az automaták sosem fogják egymást előzgetni az autópályán, és a külső sem, mert a kocsiknak be kell majd illeszkedniük az autópályán közlekedő szelvényekbe, ami megszabja, hogy kívülről hogy néznek ki. Ez nagyon rossz hír az olyan gyártóknak, mint a Mercedes, a BMW és az Audi, amik eddig pont a teljesítménnyel és a külsővel emelkedtek ki a piacon.

A belsőben azért lesz különbség, alap és luxuskivitelű modulok között, vagy hogy mennyi csomagot lehet majd egy-egy járműbe bepakolni.

Az autókereskedők nem tűnnek majd el teljesen, a vezetés úri hóbort lesz, persze nem a közutakon, hanem külön erre kialakított pályákon, és motorsportok is maradnak, ahogy a lovas közlekedéssel együtt a lovassport sem tűnt el.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.