Így teljesít londoni taxiként a hidrogénautó

hidrogén
2017 december 14., 06:46

A hidrogénüzemű, vagy elegánsabban mondva tüzelőanyag-cellás elektromos autók elterjedése nehezen fog menni, amíg nem lehet minden sarkon hidrogént tankolni. Taxinak viszont kiválóan megfelel a füst- és korommentes, csendes technika, hiszen így elég, ha csak egy hidrogénkút van a városban. Egy Toyota Mirai 80 ezer kilométerrel már be is bizonyította Londonban, hogy milyen jó dolog a hidrogéntaxi. A Toyota közleménye:

2018-ra a brit főváros első számú emissziómentes taxi- és bérautó-szolgáltatójává kíván válni a londoni Green Tomato Cars. A 2006-ban alapított vállalat annak idején Londonban elsőként állított szolgálatba Prius hibrideket, most pedig egy FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) használatával járnak elöl jó példával.

Ezt a zavarba ejtő képet a Toyotától kaptuk
photo_camera Zavarba ejtő kép; a megfejtés: a Toyota megajándékozta a hidrogéntaxist egy 3D-nyomtatott makettel, ha tetszik, műanyagszoborral saját magáról és autójáról

A Mirai eddig 80 ezer kilométert tett meg zsúfolt belvárosi forgalomban, a legcsekélyebb műszaki meghibásodás nélkül, számol be kiváló tapasztalatairól Theo Ellis, az autó állandó sofőrje. „Az elmúlt bő két évben naponta átlagosan 190-200 kilométert autózom. Úgy számolom, átlagosan heti ötven utast szállítottam ezzel a nagyszerű autóval, tehát az elmúlt két évben mintegy ötezren tapasztalhatták meg a Mirai-élményt. Az autó ma is olyan, mintha vadonatúj volna, és ugyanolyan élvezetesen vezethető, mint a legelső napon. Átlagosan négy percet vesz igénybe a tankolás, két feltöltés között jellemzően 480 kilométert tudok megtenni.”

Zaj- és rezgésmentes, csendes munkahely hhh Toyota Mirai taxija
photo_camera Zaj- és rezgésmentes, csendes munkahely Theo Ellis Toyota Mirai taxija

A Mirai üzemanyagcellája a fedélzeten tárolt, sűrített hidrogénből és a légköri oxigénből állítja elő a villanymotor működtetéséhez szükséges elektromos energiát, a folyamat egyetlen mellékterméke a kristálytiszta víz. A 80 ezer kilométer alatt mintegy 7470 liter, hét és fél köbméter víz „pufogott ki” az autóból.

Érdemes összehasonlítani a hidrogén üzemanyagcellás és az akkumulátoros elektromos járművek feltöltésének idejét: a Green Tomato Cars által használt Mirai az elmúlt két évben összesen nagyjából 14 órát töltött tankolással, míg egy normál villanyautó – azonos futásteljesítmény mellett – legalább 50 napot (!) töltött volna egy tipikus, 7 kW-os töltő végére kötve.

A technika nem fáradt meg 80000 km alatt, épek a 700 bar nyomással feszülő tartályok is
photo_camera A technika nem fáradt meg 80000 km alatt, épek a 700 bar nyomással feszülő tartályok is

A kétéves szolgálat során arra is fény derült, hogy a Toyota Mirai minimális extra felkészültséggel karbantartható. A hajtáslánc jóval kevesebb elemből áll, mint egy belsőégésű motor esetében. A fék alig kopik, kuplung nincs, a folyadékok mellett csupán az üzemanyagcella hűtőrendszerét, a hidrogénszenzort és az üzemanyag-szállító rendszert kell ellenőrizni. Erre bármely hivatalos Toyota szerviz alkalmas, a szerelő felkészítésén túl csupán egy hidrogénszivárgás-érzékelőt és a szenzorok működésének ellenőrzéséhez használt hidrogén spray-t kell beszerezniük.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.