Hogy mi lesz az elöregedett villanyautó-akkukkal? Dolgoznak tovább!

elektromos mobilitás
2018 február 16., 12:13

Az elektromosautó-szkeptikusok egyik leggyakoribb érve a füstmentes, csendes, tüdőbarát autózással szemben, hogy a lecsökkent kapacitású, elöregedett akkumulátorok majd elborítják a Földet, szemétként. Természetesen ez hülyeség. Az akkumulátorok újrahasznosítása sosem volt probléma; ha a kibányászott ércekből, kőolajból komplikált folyamatok útján egyszer elő lehetett állítani az akku alapanyagait, miért ne lehetne ezeket az anyagokat újra feldolgozni? De még mielőtt a szétbontásra, újrahasznosításra kerülne a sor, a drágán legyártott, bonyolult energiatárolókat még sok évig lehet használni, például napelemekkel, szélturbinákkal megtermelt elektromos energia akkumulálására.

Csodás példa erre a Toyota és a Chubu Electric Power most megkötött szerződése. Bár az eleve nyolc év garanciával eladott hibrid Toyoták akkuja a tapasztalatok szerint egy átlagos amerikai tulajdonosnál 15 év után még mindig annyira jó állapotban van, hogy simán el lehet vele adni az autót, sok kocsi balesetet szenvednek vagy kívül-belül leharcolva bontóba kerül. Az akku ilyenkor még értékes holmi, tovább lehet használni - máshol. És ilyenkor kapja meg őket a Chubu.

Az autóakkuk második élete. Stabil akkuként használva az akkumulátor életciklusa több évtizedes távlatra tolódok ki
photo_camera Az autóakkuk második élete. Stabil akkuként használva az akkumulátor életciklusa több évtizedes távlatra tolódok ki


A Tolyota szomszédságában üzemelő japán cég, részben vagy teljesen elektromos üzemű járművek nagyfeszültségű hajtóakkumulátoraiból épít energiatároló rendszereket. Az ipari felhasználásra szánt berendezések kiválóan alkalmasak a megújuló (például szél- vagy naperőművekből származó) elektromos energia rövid távú tárolására, az energiagazdálkodás optimalizálására, a fogyasztási csúcsok kiegyenlítésére.

A két vállalat már 2018-ban megkezdi az energiatároló rendszerek tesztjeit, majd ezek sikeres lezárása után, már 2020-ban hozzáfognak egy 10 000 kW-os központ építéséhez. A rendszer első körben azokra a nikkel-metál hidrid akkumulátorokra épül majd, amelyeket a Toyota nem hálózatról tölthető hibridjei a mai napig használnak, és amelyekből több mint tízmillió fut a világ útjain. Idővel jöhet a technológia második generációja: a partnerek számításai szerint 2030-tól üzembe léphetnek a lítium-ion akkumulátorokat hasznosító energiatároló telepek is.

Priusokból, Camrykből kiszerelt nikkel-metálhidrid akkuk, mint stabil energiatárolók
photo_camera Priusokból, Camrykből kiszerelt nikkel-metálhidrid akkuk, mint stabil energiatárolók


Az együttműködés természetesen nem merül ki a felhasználásban: mivel az akkumulátorok élettartama hosszú, de nem végtelen, a Toyota és a Chubu Electric Power hulladékhasznosításukra – például a gyártásuknál felhasznált nemesfémek visszanyerésére – is felkészült.

A nagyszabású együttműködés nem előzmények nélküli: az észak-amerikai Yellowstone Nemzeti Parkban évek óta működik egy olyan (kisebb léptékű) tároló rendszer, amely a helyben megtermelt napenergiát Toyota Camry hibridekből kiszerelt akkumulátorcsomagokban tárolja. A rendszer biztosítja a park teljes áramellátását, így leszerelhették azokat a tartalék generátorokat, amelyek működésük, illetve az üzemanyag-szállítás kapcsán duplán szennyezték a környezetet.

A Yellowstone napelemei Toyota-akkukba töltik az energiát, ezekről üzemelnek az elektromos rendszerek éjjel, vagy ha nem süt a nap
photo_camera A Yellowstone napelemei Toyota-akkukba töltik az energiát, ezekről üzemelnek az elektromos rendszerek éjjel, vagy ha nem süt a nap


Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.