Amerikai kutatók összefogásával egy új szkennelési technikával vizsgálták Pablo Picasso egyik festményét, a kék korszak egyik fő művét. Kiderült, hogy A kuporgó nő (La Miséreuse Accroupie) című 1902-es olajfestményt minden idők egyik leghíresebb festője egy tájképet ábrázoló vászonra festette rá.
A barcelonai városkép vonalai 90 fokkal elfordítva a földön ülő asszony hátának vonalaivá váltak.
A kutatók szerint egy festőtanonc készíthette az eredeti festményt, amire aztán Picasso ráfestett. Azt lehetett tudni, hogy a kék korszakban Picasso gyakran más festményekre festett rá, de most az is kiderült, hogyan használta fel az eredeti kép kontúrjait.
Picasso egy másik jelentés változtatást is eszközölt a kompozícióban: a művész kezdetben úgy ábrázolta a nőt, hogy a jobb karjával és kezével tartott egy lemezt, de egy későbbi munkafázisban ezt befedte a nő köpenyével.
A felfedezésben amellett, hogy segít meghatározni, a festmény hol és mikor készülhetett, az a legjobb, hogy ezután az eddigi drága technológiát – amivel a legnagyobb galériák is csak a legnagyobb művek esetében tudtak élni – egy sokkal olcsóbb, hordozható technológia válthatja fel. (BBC, NU)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.