A napi.hu hívta fel a figyelmet arra, hogy egy izgalmas lengyelországi botrány terheli a Kósa-ügyben szerdán előkerült Altenrhein Aviation AG közelmúltját.
Az Altenrhein Aviation AG egy svájci cég, ami magánrepülők bérbeadásával, földi kiszolgálásával és szerelésével foglalkozik. A Magyar Nemzet szerdai cikke szerint a cég részvényei felbukkannak azokban a közjegyzői iratokban, amelyekben Kósa Lajos tárca nélküli minisztert rengeteg pénz és részvények kezelésével bízott meg valaki. Ez a valaki Kósa Lajos szerint egy csengeri illetőségű nő, aki azzal kereste meg, hogy négyszer annyi pénzt örökölt, mint amennyi Csányi Sándornak van, és megkérte Kósát, hogy ezt a mesés vagyont kezelje helyette.
Az eddig nyilvánosságra került iratok alapján az örökösnő megbízta Kósát, hogy vegyen helyette az örökségből magyar államkötvényeket. Belement abba is, hogy az állítólagos vagyonból 800 millió forintot Kósa Lajos az édesanyjának ajándékozzon. És átadott neki az említett svájci cég részvényei közül valamennyit, hogy ezek birtokában Kósa, és egy bizonyos Czakó János, részt vegyenek az Altenrhein Aviation AG 2013-as és 2015-ös közgyűlésén.
Egy másik papír pedig felhatalmazta az említett Czakót és egy bizonyos Szabó Tamást, hogy vegyenek fel egy svájci széfből 25 - 25 millió eurót. A Nemzet cikkéből az nem derül ki, hogy ennek a pénznek van-e köze a repülős cég részvényeihez, csak Czakó neve és a svájci helyszín köti össze a két ügyet.
Azt a kérdést a Magyar Nemzet is felteszi, hogy miért lehetett arra szükség, hogy Kósa Svájcba járjon részvényesi találkozóra. Az őt megbízó okirat szerint Kósa szavazhatott a közgyűlésen (ha egyáltalán elment rá, és ha egyáltalán voltak valódi részvények), viszont eladni, terhelni nem tudta őket, ahogy az utánuk járó osztalékot sem vehette fel. Hogy ennek mi értelme lehetett, vagy ez Kósát miért érdekelte, az egyike az ügy számos rejtélyének.
Az Altenrhein Aviation AG körüli rejtélyeket gyarapítja, hogy tavaly nyáron a cég egyike volt azoknak a vállalkozásoknak, amelyek megtámadták a lengyel hadsereg egyik közbeszerzését. A lengyelek katonai parancsnokaik számára akartak kisgépeket venni, és végül a Boeing ajánlata mellett döntöttek.
A közbeszerzésen alulmaradt három cég viszont megtámadta a pályázat eredményét, ezek egyike volt az Altenrhein Aviation AG. A lengyel elhárítás azt gyanította, hogy a pályázatot megtámadó három cég az orosz kormány érdekei mentén működtek, és valójában nem is repülőt akartak szállítani a lengyel hadseregnek, hanem a jogi akadékoskodással csak lassítani akarták az amerikai gépek beszerzését.
A lengyel elhárítás ezt a gyanút három érvvel támasztotta alá a Poland Current Events című lap tavaly nyári cikke alapján:
Hogy egy ilyen gyanúba keveredett cég hogyan került elő egy Kósa Lajos szerint szélhámos, csengeri nő papírjai között, az egészen meglepő, főleg annak fényében, hogy ebben az esetben Kósa inkább feladatot kapott - mint a közgyűléseken részt vevő személy - és nem pénzt, mint az államkötvényekre szánt 4,3 milliárd euró vagy az édesanyjának szánt 800 millió forint esetében.
Kósa eddigi megszólalásai alapján egyébként nem csinált semmit, és minden kamu, bár a róla szóló dokumentumok valódiak.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.