Igazi átok az emberiségen a föld alól bugyogó kőolaj. Ha ez az energiaforrás nem lenne még mindig túl olcsó ahhoz, hogy igazán komolyan elkezdjünk párlatainak szennyező elégetésén kívül más megoldásokat használni a közlekedésben, iparban, mezőgazdaságban, már rég vízpárát eregető hidrogéntraktorok szántanák a földeket. Nagyon rég.
A tüzelőanyag-cella olyan energiaforrás, melyben az üzemanyag oxidációs folyamatból közvetlenül elektromos energia lesz; ez a tüzelőanyag a leggyakrabban a levegő oxigénjével teljesen ártalmatlan vízpárává alakuló hidrogén, bár lehet más is, például CO2-vé és vízzé alakuló metán. Hidrogént használó járműveket (fuel cell vehicle, FCV) jelenleg több autógyártó is fejleszt, a legaktívabb a Toyota, a Honda és a Hyundai. Több, többé-kevésbé szabadon megvásárolható, persze nagyon drága és sűrű hidrogénkút-hálózat híján ugyancsak korlátozottan használható hidrogénautó is létezik: Toyota Mirai, Honda Clarity, Hyundai iX35 FCEV.) Piacképes hidrogénes traktorról viszont nincs tudomásunk. Pedig!
A wisconsini Allis-Chalmers gépipari cég 1951-ben kezdett el tüzelőanyag-cellákkal kísérletezgetni. Nyolc év múlva pedig már leeresztette az ekét az első hidrogéntraktor a világon. 1008 hidrogéncella látta el energiával a húsz lóerős, egyenáramú villanymotort. A második perctől indul az igazán érdemi rész:
Jó, persze ez mai szemmel egy gyenge, kicsi, lassú, kvázi háztartási méretű traktor volt, de a lehetőség meglett volna a technológia fejlesztésére, felskálázására. Csak hát minek foglalkozott volna ezzel az ipar, amikor bőven hömpölygött a világban mindenfelé az akkor még a mainál is jóval olcsóbb gázolaj :-(
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.