Pont úgy működik az egész, mint a GreenGo, csak két keréken. Mobilappon keresztül bárki (illetve majdnem bárki, erről majd később) bármikor lefoglalhatja és elviheti a BlinkeeCity egyik villanyrobogóját az 50 darabos induló flottából. A géppel elmotorozgathat bárhová, ameddig az akku töltöttsége engedi, de leparkoláshoz egy (egyelőre elég szűk) zónába kell visszavinnie a motort. A robogók hivatalosan segédmotor-kerékpárok, vagyis A-s vagy B-s jogsival simán vezethetőek. A 14 éves kortól megszerzhető smkp-vezetői engedély is érvényes rájuk, de a cég csak akkor engedi megkötni a szerződést a júzerrel, ha már elmúlt 16 éves és legalább féléves a jogsija.
Maguk a motorok kínai gyártású, kifejezetten a Blinkee.city rendelésére készült robogók, nincs is rajtuk embléma, márkajelzés, plakett. Kezelésük nagyon egyszerű, a mobilappos foglalás után a kiszemelt és lefoglalt példány csomagtartó dobozát kell csak kinyitni, ebben van egy bukósisak (és néhány textilsipka, hogy ne kelljen más után az összehajazott bukót a pucér fejünkre tenni). Kulcs nincs a dobozban és nem is kell: az elektronikus foglalással a robogó már üzemkész, vihetjük is.
A 4,2 lóerő teljesítményű villanymotorral hivatalosan 45, gyakorlatilag kb. 50 km/h-ig élénken gyorsulgat a kényelmes, nagy testű robogó. A belvárosi forgalom ritmusát könnyű felvenni vele, a gép viszonylag keskeny, a Hősök terén lecsapott próbakörben teljesen Blinkee-szűzként is pont egy pillanat kellett hozzá, hogy magabiztosan törjek előre a sorok között és bátran váltogassam a sávokat besoroláskor. Hiába, az elektromos járművek egyik legnagyobb előnye kategóriától függetlenül a végtelenül könnyed, intuitív kezelhetőség.
A magyar családi vállalkozásként indult Blinkee.city Kft. a blinkee.city márka tulajdonosának első külföldi partnercége. Mivel az E.On PR-tevékenységében kiemelt szerepet játszik az E-mobilitás, az energiamulti hazai leányvállalata partneri segítséget nyújtott az induláshoz. A szolgáltatás, úgy néz ki, üzletileg sikeres lesz: már most, alig pár héttel az indulás után orvosolni kell a kapacitás-gondokat, hamarosan érkeznek az újabb robogók a flottába és a zónahatárokat is napokon belül kijjebb tolja a cég.
A robogók akkujának töltöttségét online figyeli az üzemeltető. Ha egy-egy robogó kezd lemerülni, odamennek és frissre cserélik benne az áramforrást. Az akkukat a Blinkee.city központjában töltik újra - ennyiben pörgősebb az ügymenet, mint a villanyautó-megosztásnál, itt nem kell az egész járművet kiemelni a forgalomból a feltankoláshoz.
A szolgáltatás használatához nem szükséges egy előre feltöltött pénzügyi keret, a fizetés percdíj alapú, emellett pedig diákkedvezmények is elérhetők. A bérleti díj percenként 49 forint, de diákoknak csak 41, a parkolásért pedig 6 forintot kell fizetni percenként. Ez annyira jutányos, hogy állítólag van ügyfél, aki egész éjszakára bevitte a házába a robogót, és percenként 6 forintért ott tartotta, hogy reggel biztosan legyen egy blinkee-moped, amivel elmehet dolgozni. Ezek szerint nem minden ügyfél érti a közösségi járműhasználat lényegét, de majd kialakul.
Aki véletlenül felborít mondjuk egy villamost a robogóval, a csomagtartóban talál baleseti kárbejelentőt. A motorkákon casco is van, így saját hibás balesetnél is legfeljebb 100 ezer forintot kell fizetnie a figyelmetlen blinkeestának.
A Városligeti tónál tartott mai rendezvényen az E.On képviselője, a Blinkee.city képviselője és a főpolgármester szaktanácsadója mondott szép szavakat. Biztos örülnek neki, ha a közleményből be is idézem ebbe a cikkbe gondolataik eszenciáját: aki szereti az ilyesmit, olvassa el bátran, aki pedig inkább gyakorlatiasabban áll az ilyen újdonságokhoz, mennyék üstöllést regisztrálni a blinkee.city oldalra! Széles utat gumifákkal minden Blinkee-kuncsaftnak!
„Hiszünk abban, hogy egy az innovációkra nyitott energiavállalat számára ma már elengedhetetlen, hogy úgy végezze tevékenységét, hogy közben egy élhetőbb holnapért is tesz. Az E.ON számára kiemelten fontos, hogy a modern kornak megfelelő szolgáltatásokba fektessen, és büszkék vagyunk, hogy a programjainkban és a szolgáltatásainkban a gyakorlatban is megjelenik a fenntarthatóság, a jövő tisztelete. Azt javaslom mindenkinek, hogy próbálja ki és adja tovább az elektromos robogózással járó szabadság élményét” – mondta Jamniczky Zsolt, az E.ON Hungária Zrt. igazgatósági tagja az együttműködés kapcsán.
„A 2017-ben Lengyelországban indult blinkee.city szolgáltatáshoz 2018-ban új országok – köztük Magyarország is – csatlakozik. Célunk, hogy első lépésként 50 robogóval Budapestet is bekapcsoljuk a robogómegosztó rendszerek nemzetközi vérkeringésébe, szélesítsük a hazai közösségi közlekedés palettáját, és segítsük a környezetkímélő járműhasználat elterjedését” – mondta az eseményen Varsányi Tamás, a Blinkee.city Kft. ügyvezető igazgatója.
„Az európai városoknak olyan közlekedési problémákkal kell szembenézniük, mint a zsúfoltság, a lég- és zajszennyezés, valamint a parkolási gondok. Minden olyan innovatív megoldást üdvözlünk, amely hatékony megoldást tud nyújtani ezekre a kihívásokra. Bízunk abban, hogy a most induló, 100%-ban környezetbarát szolgáltatást a fővárosiak és ide látogató vendégeink is szeretni fogják” – tette hozzá Varga Zsolt, Budapest Város Főpolgármesterének főtanácsadója.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.