Új tömegközlekedési eszköz Budapesten: itt a közösségi elektromos robogó!

elektromos mobilitás
2018 május 31., 17:06

Pont úgy működik az egész, mint a GreenGo, csak két keréken. Mobilappon keresztül bárki (illetve majdnem bárki, erről majd később) bármikor lefoglalhatja és elviheti a BlinkeeCity egyik villanyrobogóját az 50 darabos induló flottából. A géppel elmotorozgathat bárhová, ameddig az akku töltöttsége engedi, de leparkoláshoz egy (egyelőre elég szűk) zónába kell visszavinnie a motort. A robogók hivatalosan segédmotor-kerékpárok, vagyis A-s vagy B-s jogsival simán vezethetőek. A 14 éves kortól megszerzhető smkp-vezetői engedély is érvényes rájuk, de a cég csak akkor engedi megkötni a szerződést a júzerrel, ha már elmúlt 16 éves és legalább féléves a jogsija.

Egy rendszámos, 125-ös robogó mellett a Blinkee-k: látszik, hogy nagy testű, kényelmes gépek
photo_camera Egy rendszámos, 125-ös robogó mellett a Blinkee-k: látszik, hogy nagy testű, kényelmes gépek

A technika

Maguk a motorok kínai gyártású, kifejezetten a Blinkee.city rendelésére készült robogók, nincs is rajtuk embléma, márkajelzés, plakett. Kezelésük nagyon egyszerű, a mobilappos foglalás után a kiszemelt és lefoglalt példány csomagtartó dobozát kell csak kinyitni, ebben van egy bukósisak (és néhány textilsipka, hogy ne kelljen más után az összehajazott bukót a pucér fejünkre tenni). Kulcs nincs a dobozban és nem is kell: az elektronikus foglalással a robogó már üzemkész, vihetjük is.

A 4,2 lóerő teljesítményű villanymotorral hivatalosan 45, gyakorlatilag kb. 50 km/h-ig élénken gyorsulgat a kényelmes, nagy testű robogó. A belvárosi forgalom ritmusát könnyű felvenni vele, a gép viszonylag keskeny, a Hősök terén lecsapott próbakörben teljesen Blinkee-szűzként is pont egy pillanat kellett hozzá, hogy magabiztosan törjek előre a sorok között és bátran váltogassam a sávokat besoroláskor. Hiába, az elektromos járművek egyik legnagyobb előnye kategóriától függetlenül a végtelenül könnyed, intuitív kezelhetőség.

Minden, ami kell, a csomagtartó dobozban várja a júzert
photo_camera Minden, ami kell, a csomagtartó dobozban várja a júzert

A háttér

A magyar családi vállalkozásként indult Blinkee.city Kft. a blinkee.city márka tulajdonosának első külföldi partnercége. Mivel az E.On PR-tevékenységében kiemelt szerepet játszik az E-mobilitás, az energiamulti hazai leányvállalata partneri segítséget nyújtott az induláshoz. A szolgáltatás, úgy néz ki, üzletileg sikeres lesz: már most, alig pár héttel az indulás után orvosolni kell a kapacitás-gondokat, hamarosan érkeznek az újabb robogók a flottába és a zónahatárokat is napokon belül kijjebb tolja a cég.

A robogók akkujának töltöttségét online figyeli az üzemeltető. Ha egy-egy robogó kezd lemerülni, odamennek és frissre cserélik benne az áramforrást. Az akkukat a Blinkee.city központjában töltik újra - ennyiben pörgősebb az ügymenet, mint a villanyautó-megosztásnál, itt nem kell az egész járművet kiemelni a forgalomból a feltankoláshoz.

Mobilappal megy a foglalás, indítás, parkolás
photo_camera Mobilappal megy a foglalás, indítás, parkolás

Mennyibe kerül? És mi van, ha eldobom?

A szolgáltatás használatához nem szükséges egy előre feltöltött pénzügyi keret, a fizetés percdíj alapú, emellett pedig diákkedvezmények is elérhetők. A bérleti díj percenként 49 forint, de diákoknak csak 41, a parkolásért pedig 6 forintot kell fizetni percenként. Ez annyira jutányos, hogy állítólag van ügyfél, aki egész éjszakára bevitte a házába a robogót, és percenként 6 forintért ott tartotta, hogy reggel biztosan legyen egy blinkee-moped, amivel elmehet dolgozni. Ezek szerint nem minden ügyfél érti a közösségi járműhasználat lényegét, de majd kialakul.

Aki véletlenül felborít mondjuk egy villamost a robogóval, a csomagtartóban talál baleseti kárbejelentőt. A motorkákon casco is van, így saját hibás balesetnél is legfeljebb 100 ezer forintot kell fizetnie a figyelmetlen blinkeestának.

Kellemesen sportos-retrós és még az én nagy fejemre is ráfér a bukósisak
photo_camera Kellemesen sportos-retrós és még az én nagy fejemre is ráfér a bukósisak

Szép szavak

A Városligeti tónál tartott mai rendezvényen az E.On képviselője, a Blinkee.city képviselője és a főpolgármester szaktanácsadója mondott szép szavakat. Biztos örülnek neki, ha a közleményből be is idézem ebbe a cikkbe gondolataik eszenciáját: aki szereti az ilyesmit, olvassa el bátran, aki pedig inkább gyakorlatiasabban áll az ilyen újdonságokhoz, mennyék üstöllést regisztrálni a blinkee.city oldalra! Széles utat gumifákkal minden Blinkee-kuncsaftnak!

Mindenki örül az új közlekedési formának Budapesten
photo_camera Mindenki örül az új közlekedési formának Budapesten

Hiszünk abban, hogy egy az innovációkra nyitott energiavállalat számára ma már elengedhetetlen, hogy úgy végezze tevékenységét, hogy közben egy élhetőbb holnapért is tesz. Az E.ON számára kiemelten fontos, hogy a modern kornak megfelelő szolgáltatásokba fektessen, és büszkék vagyunk, hogy a programjainkban és a szolgáltatásainkban a gyakorlatban is megjelenik a fenntarthatóság, a jövő tisztelete. Azt javaslom mindenkinek, hogy próbálja ki és adja tovább az elektromos robogózással járó szabadság élményét” – mondta Jamniczky Zsolt, az E.ON Hungária Zrt. igazgatósági tagja az együttműködés kapcsán.

„A 2017-ben Lengyelországban indult blinkee.city szolgáltatáshoz 2018-ban új országok – köztük Magyarország is – csatlakozik. Célunk, hogy első lépésként 50 robogóval Budapestet is bekapcsoljuk a robogómegosztó rendszerek nemzetközi vérkeringésébe, szélesítsük a hazai közösségi közlekedés palettáját, és segítsük a környezetkímélő járműhasználat elterjedését” – mondta az eseményen Varsányi Tamás, a Blinkee.city Kft. ügyvezető igazgatója.

„Az európai városoknak olyan közlekedési problémákkal kell szembenézniük, mint a zsúfoltság, a lég- és zajszennyezés, valamint a parkolási gondok. Minden olyan innovatív megoldást üdvözlünk, amely hatékony megoldást tud nyújtani ezekre a kihívásokra. Bízunk abban, hogy a most induló, 100%-ban környezetbarát szolgáltatást a fővárosiak és ide látogató vendégeink is szeretni fogják” – tette hozzá Varga Zsolt, Budapest Város Főpolgármesterének főtanácsadója.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.