Több tucat ókori hajót találtak a görög partoknál

Történelem
2018 október 11., 19:04

A Földközi-tenger legnagyobb hullámsírjára bukkanhattak Görögországban, az Égei-tenger keleti medencéjében fekvő Fúrni-szigetcsoportnál, ahol 2015 decembere óta legkevesebb 58 ősi hajó maradványait találták meg.

Bár az Égei- vagy a Földközi-tenger más térségeiben találhatók hajóroncsok csoportokban, ilyen nagy koncentrációban valószínűleg sehol máshol nem hevernek elsüllyedt hajók a tengerfenéken. 

Az ókori Görögországtól a 20. századig minden korszakból előfordulnak maradványok, de a legtöbb roncs a görög, a római és a bizánci időkből való.

Egy görög és amerikai búvárokból álló csapat 2015 decemberében egy 13 napig tartó felmérés alkalmával 22 korábban tudományosan sohasem dokumentált hajóroncsra bukkant a török partok közelében elterülő szigetcsoport körül, néhányuk több mint 2500 éves volt. A kutatócsoport 2016-ban három és fél hét alatt további 23 hajómaradványt azonosított. Azóta a korábbinál mélyebbre merülve még 13 roncsot találtak. 

Nehéz szavakat találni arra, mennyire izgatottak vagyunk. Tudjuk, hogy olyasmire bukkantunk, ami átírhatja a történelemkönyveket" - mondta el a Reutersnek Peter Campbell, aki az amerikai székhelyű RPM Nautical Foundation alapítvány részéről a feltárási program társigazgatója. A kutató szerint az évszázad egyik legjelentősebb régészeti felfedezéséről, a Földközi-tenger különböző pontjait az ókorban összekötő, újonnan azonosított hajózási csomópontról lehet szó.

Bár a Fúrni-szigeteken egyetlen jelentősebb város sem volt az ókorban, a szigetcsoport fontos horgonyzó és navigációs pont lehetett az Égei-tengeren az észak-déli vagy kelet-nyugati irányban átkelő hajók számára. Campbell szerint a rossz időjárás lehet az oka annak, hogy ilyen nagy számban süllyedtek el hajók egyetlen térségben. A Fúrni-szigetek térségében gyakoriak a hirtelen és erős széllökések, sok a tengeri áramlat, a partok sziklásak, az átjárók pedig szűkek. 

A hajósokat pedig felkészületlenül érhette őket egy-egy nagyobb vihar. Ha nem ismerték a helyi éghajlati viszonyokat és a horgony helyzetén nem változtattak gyorsan, ezek a hajók komoly bajba kerülhettek. Campbell szerint pontosan ilyen szerencsétlen hajók roncsait találták meg Fúrni partjainál. A későbbi korokban a szigetcsoport a kalózok fészkének számított, a hajók egy részét így kalózok süllyeszthették el.

 Jeórjisz Kucuflakisz, a görög víz alatti régészeti hivatal vezető régésze szerint teljesen érintetlen hajóroncsokat is találtak, és feltételezi, hogy ők az első megtalálóik, de ezek aránylag nagy mélységben, 60 méter mélyen fekszenek. Rendszerint a 40 méter mélyen vagy annál mélyebben fekvő hajótestek maradnak fenn jó állapotban, az ennél sekélyebb vízben lévők szétesnek vagy fosztogatók áldozatává válnak.

A roncsok között az ókori világban használatos tárolóedények, amforák maradványai mellett a búvárok lámpákat, főzőedényeket és horgonyokat is felfedeztek, összesen több mint 300 régiséget hoztak a felszínre, de főleg amforákat, amelyek bepillantást engednek abba, miből is állt a Földközi-tengeren haladó hajók rakománya. 

A megtalált hajóroncsok 90 százalékának fedélzetén amforákat találtak, márpedig az ilyen edényekben folyékony vagy félig folyékony terméket tároltak, így a hajók leginkább bort, étolajt, halszószt, esetleg mézet szállíthattak. A fekete-tengeri halszósz drága árunak számított az ókorban.

A régészeket különösképpen izgalomba hozták azok az amforák, amelyeket a késő római korban a fekete-tengeri vagy észak-afrikai kikötőkből útnak indult hajókon találtak, mivel az Égei-tengeren igen ritkák az ezekről a vidékekről származó érintetlen rakományok. 

A kutatók szerint a Fúrni-szigetcsoport lehet a világ ókori hajóroncsokat legsűrűbben megőrző helyszíne. A görög felségvizeken eddig mintegy 180 régi, megfelelően dokumentált hajóroncsra bukkantak, nem számolva a 2015 óta előkerült 58 maradvánnyal.

A Számosz, Pátmosz és Ikaría között elterülő Fúrni-szigetcsoport mintegy 20 apró szigetből, szigetecskéből, zátonyból áll, ezeken mintegy 1500 ember él. A tudósok helyi szivacshalászok és hajósok tippjei nyomán bukkantak a hajótemető nyomára. (MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.