Tökéletes - és nyilván abszolúte tudatos - provokációt hajtott végre az illat- és borotvaszereket gyártó, az amerikai Procter and Gamble tulajdonában álló Gillette: a hagyományos férfiasságot hagsúlyozó reklámjairól ismert cég új hosszúreklámja arról szól, hogy milyen károsak a fériassághoz kapcsolódó hagyományos sztereotípiák, amikkel ideje szakítani.
A majdnem 2 perces reklámfilm nyitásnak tükörbe néző fériak arcát mutatja, miközben olyan kulcsszavak hangoznak el a háttérben, mint "erőszakoskodás", "me too-mozgalom", "káros férfiasság", majd egy narrátorhang - a cég klasszikus szlogenjére utalva - megkérdezi: "Tényleg ez lenne a férfiasan tökéletes?".
Később zaklatott, sűrű vágásokkal operáló, ugráló snittek idézik fel az angolul bullyingnak nevezett iskolai erőszakoskodást-kiközösítést, a nőkkel szembeni hétköznapi szexuális zaklatást, úgyis mint füttyögés, seggrecsapás, illetve a nők nyilvános lekezelését
miközben a narrátor arról beszél, hogy ezek túl régóta részei a mindennapjainknak, illetve hogy el lehet intézni ugyan a dolgot egy vállrándítással vagy a klasszikus mentegetéssel, miszerint "a fiúk ilyenek", de mostanában valami megváltozott.
A leglátványosabb kép, az, amikor klasszikus, grillen húst sütögető apafigurák hosszú sora mondja egyszerre, hogy "a fiúk ilyenek".
Ezután hírtévék műsoraiból összerakott, mozaikszerű egyveleget látunk arról, hogy a média elkezdett komolyan foglalkozni ezekkel a témákkal, miközben a narrátor kijelenti, hogy
"Nincs visszaút."
Mert ők, mármint a borotvagyár, abban hisznek, ami a legjobb a férfiakban. Ezek után olyan pozitív kicsengésű jelenetek sorakoznak, amikor hétköznapi férfiak aktívan közbeavatkoznak, amikor mindennapi élethelyzetekben tapasztalják a film elején emlegetett "káros férfiasság" olyan erőszakos megnyilvánulásait, mint
"Mondd ki azt, ami helyes, cselekedj helyesen! Vannak olyanok, aki már így tesznek. De még nincsenek elegen. Mert azok kisfiúk, akik ma ezeket nézik, ők lesznek a holnap férfijai."
- fejezi be a szövegét a narrátor.
A nyilvánvalóan vitagerjesztési szándékkal forgatott film - amit egy nő, a brit Kim Gehring, a Libresse "Viva La Vulva" című imidzsfilmjének rendezője forgatott - azonnal elérte a célját.
A felháborodott ellentábor érzéseit talán Ezra Levant kanadai konzervatív publicista foglalta össze a legjobban azzal, hogy
"Egy borotvareklám, amit lilahajú feminista szipirtyók írtak, nagyjából annyira hatékony, mint egy középkorú férfiak által írt tamponreklám. Egy harminc éve hűséges ügyféllel kevesebb."
Több alt-righos és szélsőjobbos szerző akadt ki azon, hogy a film a férfiakat szerintük potenciális erőszaktevőkként ábrázolja és átpolitizálja a borotvahabot.
Piers Morgan brit tévés - egyfajta Tilla-Bayer Zsolt kentaur - személyes bojkottot hirdetett a Gillette termékei ellen. A cég a weboldalán arról írt, hogy mostantól minden reklámjukban és a közösségi médiában is harcolni fog a káros fériassági sztereotípiák ellen.
(via Guardian)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.