Nem biztos, hogy olyan ártatlan mém a „10 éves kihívás” a Facebookon

A Facebook egyik legnépszerűbb mémje lett januárban a 10 éves kihívás, aminek keretében a felhasználók egymás mellé teszik 2009-es és 2019-es fotójukat, majd rácsodálkoznak, hogy eltelt közben tíz év, ismerőseik szellemes kommentárokat fűznek hozzá, majd maguk is elkészítik a saját képüket, és így tovább. 

Katie O'Neill techújságíró egy népszerű Twitter-posztban viszont azt vetette fel:

tíz éve talán még elég naivak lettünk volna ahhoz, hogy azt gondoljuk, ez csak egy játék, de most már tudjuk, hogy ezek az adatok milyen jól jönnek arcfelismerő algoritmusokhoz.

És valóban: a mém #tálcán kínálja a rendszerezett adatokat arról, hogyan változik egy arc tíz év alatt, ami kifejezetten hasznos lehet az arcfelismerő rendszerek pontosításában.

A szerző aztán a Wiredben folytatta a gondolatmenetet. Azt írja, sokan felvetették, hogy ez túlzó óvatoskodás, hiszen a Facebookon egyébként is ott vannak ezek a képek dátummal együtt, tehát valójában nem jelent plusz információt a képpáros. Ami igaz, de akkor is nagy segítség, hogy ennyire direktben együtt van a két kép, egy csomó felesleges adat kiszűrésével.

A cég közölte, semmilyen szerepe nincs a tíz éves kihívás elterjedésében. „Ezt a felhasználók találták ki, és magától lett virális. Nem a Facebook kezdte, és a Facebook semmit sem nyer rajta, azon kívül, hogy emlékeztet minket 2009 megkérdőjelezhető divattrendjeire. És emlékeztetjük a felhasználókat, hogy bármikor kikapcsolhatják az arcfelismerést” - mondta a cég szóvivője. De ha ez igaz is, az elmúlt években látványos példák voltak arra, hogy külső cégek, például a Cambridge Analytica hozzájussanak a Facebook-felhasználók adataihoz és vissza is éljenek azzal.  

Az üzleti felhasználás mellett igaz, hogy az arcfelismerés finomodásának pozitív hatásai is vannak, például eltűnt emberek megtalálásában.

A cikk szerint a konkrét mémtől függetlenül az ügy üzenete pedig az: még mindig az emberek jelentik a legértékesebb adatforrást, ezzel pedig érdemes tisztában lennünk, és nemcsak a cégektől elvárni, hogy gondosan kezeljék az adatainkat, de nekünk magunknak is érdemes kellő óvatossággal kezelni azokat.

Kapcsolódó
Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.