Hiába csökkent drasztikusan a menekülők száma, a Földközi-tengeren még mindig ezrével halnak meg

Még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni az év végéig. Köszönjük, hogy összedobjátok. Akkor nem tartozunk majd senkinek, csak köszönettel - nektek.

Képzeljék el, hogy a reggeli csúcsforgalomban felszállnak egy tömött Combinóra. A 4-6-os vonalán közlekedő jármű hivatalos befogadóképessége 353 fő. Ha ez az utazás hasonlóan veszélyes lenne, mint az átkelés a Földközi-tengeren, a Móricztól a Széll Kálmán térig tartó út során legalább öten vesztenék életüket a 353 utasból. Az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának friss, 2018-as adatokat összesítő jelentése szerint tavaly ennyire veszélyes volt az átkelés Afrikából Európába:miközben az útra kelők száma látványosan visszaesett, mindössze 139300-an vágtak neki a veszélyes tengeri utazásnak, a becsült adatok szerint 2275-en, minden ezer vándorló közül 16-an vesztették életüket az átkelés során.Naponta átlag hatan.

„Az életmentés a tengeren nem választható lehetőség, nem is politikai ügy, hanem ősidők óta alapvető emberi kötelesség” – mondta a jelentést ismertetve az UNHCR főbiztosa, Filippo Grandi. Mint mondta, „véget vethetünk ezeknek a tragédiáknak, amint meglesz bennünk a kellő bátorság és az elhatározás, hogy messzebb tekintsünk az éppen soron következő menekülthajónál, és egy olyan, a regionális együttműködésen alapuló hosszú távú megközelítést alkalmazzunk, amelynek fókuszában az emberi élet és méltóság áll.”

A jelentés szerint a kialakult helyzetben nagyon komoly a felelősségük az európai kormányoknak: intézkedéseik, politikájuk változása vezetett oda, hogy emberek tömegével rekedtek hosszú napokra a tengeren. És ezeknek az országoknak a döntései lehetetlenítik el a tengeren bajba jutottak mentésén dolgozó civil szervezetek mentőhajóinak működését is.

Fenntartva, hogy a bevándorlásról lehet és kell is értelmes vitát folytatni, itt olyan emberekről beszélünk, akiket már a Földközi-tenger afrikai partjáig vezető útjuk során kínozhattak, erőszakolhattak, kifoszthattak, elrabolhattak, fogva tarthattak. „A nemzetközi közösségnek sürgősen lépnie kell annak érdekében, hogy felszámolja ezeket az embercsempész hálózatokat és bíróság elé állítsa a fenti bűnök elkövetőit” – írják.

A jelentés beszámol a migrációs útvonalak átalakulásáról is. Összesítésük alapján 2018-ban Spanyolországon át vezetett a legnépszerűbb útvonal, ide szárazföldön – Spanyolország észak-afrikai enklávéin át – nyolcezren, a tengeren 54 800-an érkeztek. Olaszországban 2017-hez képest ötödannyian, 23 400-an érkeztek a tengeren. Görögországba tavaly és tavalyelőtt is hasonló nagyságrendben érkeztek tengeren – 2018-ban 32 500-an, de szárazföldön csaknem háromszor annyian érkeztek Törökországból, mint egy évvel korábban.

Még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni az év végig
Eddig összegyűlt: 11,5 millió Forint

Egész évben sokan támogattátok a szerkesztőséget, a ti segítségetek nélkül a 444 nem tudna stabilan működni. Most év végéig még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, ezt a pénzt az újság bővítésére fordítanánk, például abban is segítene, hogy januártól két új riporterrel kezdjük az évet. Segíts, hogy a 444 bővülni tudjon!

Támogasd a 444 szerkesztőségét!
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.

Nélkületek nincs 444

Csak a 444 és a sajtószabadság ügye mellett elkötelezett olvasók támogatása teszi lehetővé, hogy alaposan tudjunk foglalkozni a legfontosabb témákkal.