Az olasz kormány ismét megpróbálja megmenteni az állami légitársaságot

Az olasz miniszterelnök-helyettes, az Öt Csillag Mozgalom éléről érkező Luigi Di Maio semmiféle bukási kockázatot nem lát abban, hogy az EasyJet és a Delta Air Lines beszállna a nagyon szenvedő olasz légitársaság, az Alitalia felélesztésébe. 

Di Maio elmondása szerint ő nagyon magabiztos amiatt, amit eddig látott, és szerinte az olasz állam mindössze 15 százaléknyi részvénycsomagot vásárolna a formálódó új cégben, amely a légitársaságot vinné. Ez Di Maio szerint újraindítást, és nem megmentést jelentene.

Fotó: Wolfgang Minich/Picture-Alliance/AFP

Az olasz légitársaság megmentése vállalt célkitűzése az establishment-ellenes, populista mozgalom éléről érkező politikusnak. Di Maio a kampánya során is arra épített, hogy munkahelyeket kíván megmenteni a nehéz helyzetben lévő szektorokban, most pedig miniszterként a gazdasági fejlesztésekért is felelős. 

Az olasz pénzügyminiszter, Giovanni Tria jelezte, hogy az állam csak akkor vásárolna részvényeket, ha a potenciális befektetőkkel zajló tárgyalások mentén egy erős üzleti terv születik majd meg. Hírek szerint az EasyJet és a Delta 400 millió eurót fektethetne az Alitaliát üzemeltető társaságba, és 40 százaléknyi részvénycsomag fölött rendelkezhetnének, míg az állami tulajdonban lévő vasúttársaság, a Ferrovie dello Stato 30 százalékkal bírna, és mellé jönne még a közvetlen állami bevásárlás. 

Az Aitalia sok éve küszködik a repülési piacon: a légitársaságba még 2014-be vásárolta be magát 49 százalékos részvénycsomaggal az Etihad Airways, de az az üzlet nem sült el jól, 2017-ben pedig a munkavállalók megfúrtak egy nagyobb megszorítási csomagot, amely után a vállalat csődeljárást indított, már a másodikat ebben az évtizedben. Ebben az évben az olasz kormány egy 900 millió eurós hitellel támogatta meg a vállalatot, mellyel kapcsolatban felmerült a tiltott állami támogatás gyanúja is. Az Eithad azóta hátralépett, az Aitalia pedig évek óta az állami kölcsönből működött, úgyhogy most az a kérdés, hogy valóban sikerül-e üzleti befektetőket bevonzani a hányatott sorsú társaság megmentésébe.  (via Bloomberg)

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.