Hamarosan a kínai magánvállalatok is megérkezhetnek az űrversenybe

Beérni látszik a kínai felső vezetés 2014-es terve, amikor felszólították a magáncégeket, hogy fektessenek kereskedelmi műholdporgramokba. A Quartz beszámolója szerint az elmúlt öt évben sorra alakultak a startupok a feladatra alkalmas rakéták fejlesztésére. Ezek egyike, a LandSpace már 2018-ban megkísérelt pályára állítani egy műholdat, de szilárd hajtóanyagú rakétájuk harmadik fázisának meghibásodása miatt ez nem sikerült. Ez a cég most bonyolultabb technológiával, folyékony üzemanyagú rakéta építésével próbálkozik.

Most egy másik cég, a OneSpace jelentkezett be azzal, hogy március 27-én megpróbálnak pályára állítani egy szintén kínai gyártmányú törpeműholdat. A OneSpace szilárd hajtóanyagú rakétával kísérletezik. Ez népszerű a rakétapiacra újonnan belépők között, mert alacsonyabb a bekerülési költsége és kevésbé bonyolult technológia, mint a folyékony üzemanyagú rakétáé. Ugyanakkor hosszú távon nem feltétlenül életképes megoldás: az Egyesült Államokban működő cégek már újrahasznosítható, a Földre visszatérő rakétákkal kísérleteznek, ilyet szilárd hajtóanyagúból nem lehet előállítani. Márpedig ha az újrahasznosítható, visszatérő rakéták üzemképesnek bizonyulnak, az jelentősen lenyomhatja a rakéták fajlagos árát, olcsóbbá téve azokat a szilárd hajtóanyagú rakétáknál.

Más nehézségek is adóthatnak még az űrkutatásba betörni vágyó kínai magáncégek előtt. Blaine Curcio, a hongkongi központú műholdpiaci elemzőcég, az Orbital Gateway Consulting alapítója szerint öt kínai rakétacég rövid távú tervei alapján azzal számol, hogy a 2020-as évek elején már évente 120-150 rakétát bocsáthatnának fel. Curcio kételkedik benne, hogy valóban ekkora kereslet lenne majd a szolgáltatásukra. (Via Quartz)

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.