Az EP-kampányban nagyrészt ugyanarról írtak a Kreml-barát magyar álhír- és propagandaoldalak, mint a kormánymédia

45 Facebook-oldal összesen 2468 bejegyzését elemezte három politikai elemzőcég, a magyar Political Capital, a szlovák Globsec Policy Institute és a cseh Prague Security Studies Institute április 10. és május 10. között, hogy arra jussanak:

“Magyarországon a kormány által irányított média és a Kreml-barát álhír- és propagandaoldalak üzeneteiket és tartalmukat tekintve erős átfedést mutattak az európai parlamenti választás kampányának időszakában.”

A vizsgált oldalak közé egyrészt a magyar kormánymédia több kiadványa - például a hirado.hu, a Pesti Srácok, az Origo vagy a Tv2 - másrészt olyan fb-oldalak kerültek be,

“amelyek a Facebookon a legtöbb cikket publikálták és/vagy a legnagyobb közönséggel (legtöbb követővel) rendelkeznek, továbbá a migrációval, az Európai Unióval és Oroszországgal kapcsolatban rendszeresen terjesztenek egyértelműen dezinformációs tartalmakat.”

A kutatók azt vizsgálták, hogy 

“az egyes pártok és témák, illetve az Európai Unióval kapcsolatos információk milyen narratívák keretében jelennek meg az EP-kampányban. “

A Political Capital első megállapítása az, hogy a vizsgált időszakban Magyarországon zajlott a legintenzívebb dezinformációs kampány, mert

“Magyarországon az EU-ban szinte egyedülálló módon a kormány által irányított mainstream média is rendszeresen közöl dezinformációs tartalmakat.”

Azt azonban nem említették, hogy máshol mennyire volt intenzív a dezinformáció és ehhez hogyan aránylik a hazai.

A posztok tartalmi elemzése alapján kimondták, hogy a kormánysajtó mellett az “alternatív oldalak” is nyíltan a Fidesznek kampányoltak.

“A pártokkal, vezető politikusokkal és a pártpolitikai témákkal foglalkozó pozitív hangvételű 283 cikkből 254 a kormánypártot népszerűsítette. Ezzel szemben 462 negatív cikkből 133 fókuszál az MSZP-Párbeszéd választási szövetségre, ezt követte a Demokratikus Koalíció (130 cikk), a Jobbik (83 cikk), az LMP (46 cikk) és a Momentum (43).”

Az egyéb oldalak szinte kizárólag a migráció témájában támadták dezinformációval az ellenzéket, azt állítva, összhangban a Fidesz kommunikációjával, hogy az ellenzéki pártok, irányultságuktól függetlenül egy közös, a „magyar érdekkel” szembe helyezkedő, „bevándorláspárti” platformon állnak. 

A Fidesz az alternatív híroldalakon is a magyarok és az európai kereszténység védelmezőjeként tűnt fel.

A tanulmány megállaptíja, hogy

“Az alternatív és a kormány által irányított média pártpolitikai üzenetei, szóhasználatukat tekintve is jelentős átfedést mutattak –  mintha csak egy helyen íródtak volna ezek a szövegek. Ebből a szempontból tehát a kormányzati kommunikációs gépezetet és a Kreml-közeli alternatív dezinformációs hálózatot Magyarországon nem lehet szétválasztani.”

A vizsgált cikkek, legyenek azok kormánymédiások vagy nem, igen negatív hangnemben foglalkoztak az Unióval. Az EU-val kapcsolatos pozitív érzület a bejegyzések 6 százalékában jelent meg, miközben 55 százalékuk volt negatív, 39 százalék pedig semleges.

Az elemzők egy témakörben találtak különbséget a kormánymédia és a többi oldal között. Míg a dezinformációs oldalak Európa helyzetének megoldását egyértelműen a migrációellenes újpopulisták (Orbán, Salvini, Strache) szövetségében látták, a kormánymédia ebben a témában visszafogottabb volt.

Az elemzők szerint az oroszbarát dezinformációs oldalak a Kreml geopolitikai érdekeinek megfelelően az Európai Uniót belülről bomlasztó, új euroszkeptikus blokkot támogatják és annak nagy előretörését jósolták.

Az összegzés:

“A kormány által irányított média és az orosz fortélyos hatalom szócsöveinek az a törekvése rajzolódik ki, hogy az Európai Uniót támadó narratívákkal állandó nyomást fejtsenek ki, az uniós intézményekben a magyar kormánynál egyelőre jobban bízó a magyar közvéleményre, igyekezve az EU-tól egyre inkább elfordítani a választókat.”