Teljes rendszerváltás a Filmalapnál, lecserélték a Döntőbizottság szinte összes tagját és furcsa körülmények között bejelentették az eddig titkolt új vezérigazgatót is

Igen titokzatos módon zajlanak a dolgok a korábban hatékonyan és aránylag átlátható módon működő Magyar Nemzeti Filmalapnál Andy Vajna halála és Havas Ágnes vezérigazgató eltávolítása óta. A legutóbbi bizarr fordulat: teljes titokban - ki tudja, igazából mikor - új vezérigazgatót neveztek ki a magyar film sorsáról döntő szervezet élére, akinek a személye egy véletlen révén derült ki, hogy a 444 érdeklődése után hirtelen kitegyenek egy hírt arról, hogy a mai nappal Pál Ákos közgazdász a vezérigazgató.

A zavaros eseménysor azzal kezdődött, hogy a filmalap hétfőn szétküldött egy sajtóközleményt arról, hogy a mai nappal, vagyis október 14-ével megújul a szervezet nagyjátékfilmügyi döntéshozó testülete, a Filmszakmai Döntőbizottság. A megújulás konkrétan azt jelenti, hogy egy tag kivételével mindenkit lecseréltek.

A közlemény elején felidézték, hogy az ötfős testület elnöke a filmtörvény szerint a Filmalap vezérigazgatója, a többi tagot pedig ő bízza meg.

Ebben csak az volt a furcsa, hogy a Filmalapak nem volt vezérigazgatója. Mármint a közvélemény számára tudható módon nem volt. Publikusan annyit lehetett tudni, hogy szeptember 26-án lemondott az eddigi vezérigazgató, Havas Ágnes. Nem publikusan azt is, hogy nem önszántából. De szó sem volt arról, hogy megtalálták volna az utódját. A nyilvánosság előtt legalábbis nem. A biztonság kedvéért rá is kerestem, de szeptember 26. óta sehol sem jelent meg hír arról, hogy új vezetőt neveztek volna ki ebbe a magyar film szempontjából kulcspozíciónak számító munkakörbe.

A közlemény folytatásából azonban csak úgy szőrmentén kiderült, hogy egy Pál Ákos nevű embert, a Döntőbizottság egyik új tagját vezérigazgatónak nevezik. Ez eleve igen különös volt, az pedig nem kevésbé, hogy Pál nevét, hiába ő az elnök, utolsó helyen említették a tagok sorában, mintha azért tennék, hogy a sok felsorolt név és titulus között ne tűnjön fel a "vezérigazgató" megnevezés.

Nekem azonban szemet szúrt a dolog.

Értelenkedve felhívtam a Filmalapot, ahol nem kívántak válaszolni a kérdéseimre, miközben igen furcsán kerteltek-nyökögtek, hogy végül válasz helyett a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőhöz irányítsanak mint ahhoz a szervezethez, ami állítólag kinevezi a Filmalap vezérigazgatóját. A megadott emailcímről azonban rövidesen visszapattant az érdeklődő levelem, hogy nem sokkal később levelet kapjak a Filmalaptól, benne egy linkkel. Amin egy a semmiből feltűnt rövid közlemény olvasható arról, hogy a mai nappal Pál Ákost, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt egyik társasági portfolióért felelős vezetőjét nevezték ki vezérigazgatónak, aki állítólag "többek között a Magyar Nemzeti Filmalap feletti tulajdonosi joggyakorlásával összefüggő feladatok, tulajdonosi döntések menedzselésében (...) is részt vett."

Több filmessel sikerült gyorsan beszélnem, egyikük sem hallott Pál Ákosról életében.

Azt viszont sikerült megtudnom egy filmes forrástól, hogy Pálról - ahhoz képest, hogy most azt állítják, hogy ma nevezték ki - már legalább a múlt héten, de talán már korábban úgy beszéltek odabent, hogy ő az új vezér. Bár ezt is csak nemhivatalosan.

A Döntőbizottság tagja lett rajta kívül Káel Csaba filmügyi kormánybiztos, a Fidesz egykori házi filmese, a párt történetét a huszadik születésnapjuk aprópóján bemutató dokumentumfilm rendezője, a Müpa vezérigazgatója. (A maga módján tök érdekes Fidesz-filmről ezt a kritikát írtam annak idején az Indexen.)

Az elnökkel együtt ötfős, egy póttaggal rendelkező testület egyetlen továbbszolgálója a 2015 óta benne ülő Kálmán András filmforgalmazási szakember.

Új tagként bekerült a Harrison Fawcett álnéven is ismert Fonyódi Tibor sci-fi- és történelmiregény-író, a hunos-ősmagyaros témák szakértője, a Hadak útja sorozat, a Torda-trilógia, és a Szörényi Levente-féle Árpád népe opera alapkönyvének írója, aki megvalósult játékfilmekben eddig nem igazán vitézkedett, de jó pár tévés produkció szövegkönyvét írta. Az ő kinevezése a politikai alapon kardos-kalandos magyar történelmi filmeket követelők felé tett gesztusnak tűnik, a meglepő benne annyi, hogy jó pár forgatókönyv szerzőjeként miért a döntőbizottságba és miért nem a rendezői székbe ült bele. Fonyódi korábban több projektben dolgozott együtt Káel Csabával, például a meg nem valósult Toldiban és egy megvalósult munkácsys tévéprodukcióban. A mozgóképfogyasztó nagyközönség leginkább a Hacktion tévésorozat vezető írójaként ismerheti.

Szintén új tag Pesti Ákos producer-gyártásvezető, aki korábban gyártott reklámokat, forgatási helyszíneket leszervező location managerként dolgozott játékfilmekben, például a Káel Csaba-féle Bánk Bánban, az utóbbi években pedig több olyan nagyjátékfilm gyártásvezetője volt, mint a Martfűi rém vagy a Megdönteni Hajnal Tímeát.

A testület helyettes tagja az a Lukácsy György lett, aki esztétika szakon végzett a Pázmányon, majd a jezsuita rend Faludi Ferenc Akadémiáján hallgatott filmtörténetet és filmesztétikát, majd hosszú ideig a Heti Válasz filmkritkusa volt, mostanában pedig a Nemzeti Színház irodalmi munkatársa és a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasa.

A Döntőbizottságból ezzel a váltással kikerült Divinyi Réka forgatókönyvíró (Csak szex és más semmi, Tibor vagyok, de hódítani akarok, Szabadság, szerelem, Lora, Kaméleon, Valami Amerika 2-3, Pappa Pia, BÚÉK), Fekete Ibolya rendező-forgatókönyvíró (Bolse vita, Chico,Anyám és más futóbolondok a családból) és az erdélyi magyar Zágoni Bálint, a kolozsvári Filmtett Egyesület vezetője. Valamint a lemondott Havas Ágnes. 

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.