A rossz városi levegő veszélyesebbé teheti a koronavírust

Reggel 4 hírlevél
Amit 2021-ben tudni kell, minden reggel.

Az AFP által idézett közegészségügyi szakértők szerint a benzines és dízeles járművek okozta légszennyezés jó eséllyel növelheti az új típusú koronavírus okozta halálozások arányát a városokban. 

Az Európai Népegészségügyi Szövetség (EPHA) figyelmeztetése szerint az inkább városokra jellemző rosszabb minőségű levegő, amely magas vérnyomást, cukorbetegséget és különféle légzőszervi megbetegedéseket okozhat, magasabb halálozási arányhoz vezethet. A szövetség közleménye szerint a járművekből származó kibocsátás mértéke még mindig sok helyen veszélyes szinteken van, ami épp a járványnak leginkább kiszolgáltatottabb emberek egészségének árthat. 

Az Európai Tüdőgyógyász Társaság (EPS) tagja, Sara De Matteis szerint a krónikus tüdő- és szívbetegségekkel élők állapota romolhat a rossz levegőnek való hosszú távú kitettségük miatt, és épp ezért szervezetük kevésbé tud ellenállni, ami miatt a járvány könnyebben vezethet esetükben halálhoz. 

A koronavírus-járvány még túlságosan új ahhoz, hogy már ellenőrzött kutatások legyenek a vírus veszélyessége és a levegő minősége között, de az AFP szerint a 2003-as SARS-járvány után kutatók kimutatták, hogy az olyan betegek, akik közepes minőségű levegőjű területen fertőzöttek meg, 84 százalékkal nagyobb eséllyel haltak meg, mint azok, akik alacsony szennyezettségű levegőjű helyen éltek. 

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség egy korábbi jelentése szerint a légszenyezettség jelenleg mintegy 400 ezer korai halálozást okoz évente a kontinensen, annak ellenére, hogy az EU komoly erőkkel próbálja javítani a helyzetet. A koronavírus egyik európai gócpontján, az észak-olasz területeken kifejezetten magas a levegő PM-10 koncentrációja, teszi hozzá még az AFP.