Budapest utcáin megjelentek a méhek, a legyek, a sünök és a kortárs képzőművészek, ami arra utal, hogy visszavonhatatlanul itt a pár éve bevezetett új évszak, az előnyár.
A hétvégén hajtott végre konceptuális köztéri akciót, a kijárási korlátozást megszegve Pólya Zsombor képzőművész. Egy táblával vonult el a Műcsarnok előtt a Műjégpálya felől a szerb nagykövetség irányába, a kezében egy táblával, amire az volt írva, hogy
“ÖRÜLÖK, HOGY NEM LÁTHATOM”
Hogy mi? A jogos kérdés megválaszolása végett mikrointerjút készítettem a művésszel:
444: Ez igazi karanténalkotás, friss reflexió, ha reflexió, vagy korábbi, csak most tetted ki?
Pólya Zsombor: Teljesen friss, szombaton csináltam. Konkrétan szombat délután 4-kor volt az akció.
444: Annak örülsz, hogy azt nem láthatod, ami a Műcsarnokban ki lenne állítva?
Pólya Zsombor: Igen, elsősorban a Szalont, igaz pont annak a molinója nincs kint.
A vírus elérte azt amit már a futuristák is akartak, hogy zárjanak be a múzeumok (mondjuk ők radikálisabbak voltak, felégetni is akarták).
Illetve ez egy Tót Endre hommage, az Öröm sorozatára utalok.
444: Miért örülsz, hogy nem láthatod a Szalont?
Pólya Zsombor: A szalon eléggé elavult forma. Illetve természetesen az MMA miatt. Azt kommunikálják a szalonnál, hogy egy átfogó merítés a jelenlegi kortárs helyzetről, de nem véletlen nem állít ki ott Maurer Dóra, St.Auby Tamás vagy akár Tót Endre. Lehet, hogy kaptak felkérést, de vállalhatatlan jelenleg az intézmény.
444: Kár hogy nem viseltél futurista mellényt!
Pólya Zsombor: A futurisa vonatkozást csak mint művészettörténeti előzményt írtam.
444: Szándékos határátlépés/provokatív gesztus volt, hogy olyankor demonstráltál, amikor ilyet elvileg nem szabadna csinálni?
Pólya Zsombor: Igen, természetesen. Mondjuk jó kérdés, hogy én épp dolgoztam, amikor csináltam az akciót (művészetet csináltam, ezt most furán fogalmaztam meg, de érted mire gondolok) és ha egy rendőr megállít, akkor ezt hogyan magyarázom el neki...
444: Hát az lett volna a bónusz, micsoda függelék-alkotást csatolhattál volna ehhez, amin megpróbálod elmagyarázni egy rendőrnek, hogy éppen közhasznú munkát végzel.
Pólya Zsombor: Igen. Valószínű hiába magyaráztam volna. :)
A kortárs művészetben annyira el nem merült olvasók kedvéért mondom, hogy az 1935-ben született Tót Endre az egyik legelismertebb magyar származású képzőművész a világon, konceptuális alkotó. Miután a kommunista Magyarországról Nyugat-Berlinbe emigrált, az első műve egy felirat volt, amit a Falra írt és nagyjából úgy szólt magyarul, hogy
"Örülnék, ha írhatnék valamit a fal másik oldalára"
Ebből fejlődött ki a Pólya Zsombor által emlegetett Öröm-akciósorozata, amikor táblákra írt feliratokkal járta Berlin utcáit.