Először tesztelték a mobilgát-rendszert, ami megmentené Velencét az árvizektől

külföld
2020 július 10., 14:41

Először tesztelték Velencében azt a 78 mobilzsilipből álló árvízvédelmi rendszert, ami nagyon lassan készült el, és melynek történetét komoly botrányok és korrupciós ügyek kísérték, írja a BBC.

A 1,5 kilométer hosszú, Mose (Mózes) névre keresztelt gátrendszer tesztjén a miniszterelnök, Giuseppe Conte is részt vett. Az olasz városban az elmúlt 50 év legsúlyosabb árvize nemrég, 2019 őszén pusztított.

photo_camera Fotó: Giacomo Cosua/NurPhoto via AFP

A projektnek akadtak ellenzői is: környezetvédők tüntettek pénteken, mivel szerintük a gátrendszer ártani fog a környék élővilágának. De a rendszer sok kritikát kapott azért is, mert az eredeti költségvetés háromszorosába került végül. A rendszert még a nyolcvanas években tervezték meg, de csak 2003-ban indult el a kiépítése. A beruházást kísérő korrupciós ügyek miatt tucatnyi hivatalnokot tartóztattak már le.

A koronavírus-járvány következtében a városban jelentősen visszaesett a máskor már gyakorlatilag elviselhetetlen mértékű turizmus, és a gigantikus óceánjárók se hozzák most az utasokat, de attól még az Adriai-tenger emelkedő szintje továbbra is fenyegeti a várost.

Giuseppe Conte
photo_camera Giuseppe Conte Fotó: Filippo Attili/Italian Prime Min/Anadolu Agency via AFP

Pénteken a miniszterelnök jelenlétében kapcsolták be a rendszert, melynek segítségével 90 perc alatt tudták csökkenteni, illetve növelni a vízszintet a Lido, a Malamocco és a Chioggia lagúnabejáratoknál. A Mose működésének lényege, hogy amikor nagyon magas ár jön, sűrített levegőt pumpálnak be a 78 zsilipkapuba, amitől megemelkednek, gátat képezve így. Egy kapu 30 méter magas, 20 méter széles és mintegy 300 tonnát nyom.

A rendszer kezelői szerint ha már teljes kapacitással működik majd minden, akkor még gyorsabban, fél óra alatt fel tudnak majd emelkedni a gátak. De egyelőre még nincs itt az éles bevetés ideje: a fenntartók szerint most legalább másfél évig újabb tesztek jönnek majd.