Alagúttal kötnék össze Szicíliát és az olasz szárazföldet

külföld
2020 augusztus 12., 09:05

A hosszú ideje fontolgatott hídépítés helyett legújabban alagúttal tervezné összekötni Szicília szigetét az olasz szárazfölddel az olasz kormány - írja az MTI.

A közlekedési minisztérium szerint „soha vissza nem térő alkalmat” kínál, hogy az 5 milliárd eurós beruházást finanszírozhatnák abból a csaknem 210 milliárd euróból, amelyet a koronavírus-járvány okozta gazdasági válság utáni helyreállításra folyósít Olaszországnak az Európai Unió.

Az alagúthoz kapcsolódva Dél-Olaszországban és Szicíliában is a kiépítenék a nagysebességű vasúti hálózatot, a vonalat elvezetve Szicília közigazgatási székhelyéig, az ötödik legnagyobb olasz városnak számító Palermóig.

Amikor a poszt elején hosszú ideje fontolgatott hídról beszéltünk, nem vicceltünk: a szicíliai Messinát a szárazföldön fekvő Reggio Calabriával összekötő híd tervét már az ókortól dédelgetik Itáliában, de továbbra sem látszik megvalósulni.

Bár legszűkebb pontján mindössze 3,1 kilométeres a Messinai-szoros, a hídépítést nehezíti, hogy a tenger mélysége eléri a 250 métert, erősek az áramlatok, és újabban környezetvédelmi és megtérülési aggályok is felmerültek. A 3,3 kilométeres messinai közúti és vasúti híd legutóbb konkrét formát öltő tervét az elmúlt években befagyasztották. Főleg azért, mert túl soknak találták a 8,5 milliárd euróra becsült költséget.

Giuseppe Conte miniszterelnök hétfőn egy lapinterjúban vetette fel, hogy híd helyett környezeti ártalmat nem okozó alagúttal köthetnék össze az olasz csizmát és Szicíliát, hasonlóan a Németország és Dánia között épülő alagúthoz. A gigaberuházáshoz kiindulópontként használhatnák Giovanni Sacca mérnök 2017-ben készített alagúttervét.

Paolo De Micheli infrastrukturális és közlekedési miniszter kedden azt közölte, hogy már dolgoznak a beruházási terven, amelyet az Európai Bizottság elé terjesztenek. Az alagútépítéshez elengendhetetlen az uniós jóváhagyás is, ha EU-pénzeket akarnak felhasználni hozzá. (MTI)