Barcelona egyik legszennyezettebb levegőjű belső kerületében a tervek szerint minden harmadik utcából zöld zónát csinálnának, ahol majd csak gyalogosok és biciklisek közlekedhetnek – írja a Guardian. Ezen kívül még létrehoznának 21 új, nyilvános zöldfelületet, hogy 200 méternél többet senkinek se kelljen sétálnia ahhoz, hogy egy parkot találjon.
Az először 2016-ban benyújtott tervek szerint minderre a következő tíz évben 37,8 millió eurót költenének, és ha minden jól megy, a végére autómentes szupertömbökkel lenne tele a város.
Erre azért is van szükség, mert a WHO iránymutatásai alapján készült uniós levegőminőségi előírásoknak, vagyis annak, hogy a nitrogén-dioxid kibocsátás ne legyen több 40 mikrogrammnál köbméterenként, Barcelona nem szokott megfelelni, a város nagy részén ez a szint általában meghaladja a 47-et.
Több európai nagyvároshoz hasonlóan Barcelona már így is próbált tenni azért, hogy kevesebben közlekedjenek a városban autóval: időszakosan lezártak utcákat, kiszélesítették a járdákat és újabb bringasávokat hoztak létre. A márciusi, járvány miatti lezárások óta a városban 29 kilométernyi bicikliutat és 12 kilométernyi új járdát készítettek. Ezzel együtt megszüntettek 1300 parkolóhelyet.
Szerencsére van a szerkesztőségben olyan, aki élt is Barcelonában, így fontos adalékként érdemes a fentiekhez hozzátenni, hogy bár Barcelonában tényleg rengeteg az autó, a városban évtizedek óta az a szokás, hogy ezeket csak vidéki utakra használják, mert jó a tömegközlekedés. A helyiek pedig annyira nem használnak autót, hogy a keskeny utcákban az a szabály, hogy hetente át kell parkolni a túloldalra, hogy ne gyűljön összes túl sok szemét a szinte sosem használt autók alatt.