Brüsszel nagy részén mától csak 30 km/órával mehetnek az autók

közlekedés
2021 január 01., 12:21

Péntektől, azaz az új év első napjától kezdve Brüsszel nagy részén csak 30 kilométer/órás sebességgel lehet autóval közlekedni. Az új szabály, ami az eddigi 50 km/órás sebességet vitte le, nem csak a belvárosra, de az egész városi régióra érvényes lesz, és csak a főutak jelentenek majd kivételt. Azaz mint a Politico írja, ezentúl a 30 lesz a szabály, nem a kivétel.

A brüsszeli régió közlekedéséért és mobilitásáért felelős miniszter, Elke Van den Brandt szerint a céljuk az, hogy Brüsszel egy biztonságosabb és barátságosabb hely legyen. Van den Brand szerint nem céljuk, hogy az autósok otthon érezzék magukat a városban, helyette azt szeretnék, ha az emberek az ország és Európa minden részéről éreznék otthon ott magukat, ehhez pedig a legjobb út, ha egy kellemes várost hoznak létre.

photo_camera Elke Van den Brandt Fotó: THIERRY ROGE/BELGA via AFP

A sebességkorlátozás csak egyike a számos lépésnek, melyekkel azt szeretnék elérni, hogy 2030-ra jelentősen visszaszorítsák az autós forgalmat a gyalogos és kerékpáros forgalom javára. A miniszter szerint a mostani korlátozás egyik konkrét hatását hamar érezni fogja mindenki, ugyanis számításaik szerint a 20 kilométer/órával csökkentett sebességlimit hatására felére csökkenhet az autóforgalom okozta zaj.

A zöldpárti politikus szerint a közlekedés átalakítása a közterek átalakításával kezdődik, és nem létezik egy természeti törvény, ami kimondaná, hogy autóknak kell lennie Brüsszelben. Ez egy döntés eredménye volt, ahogy az ezen való változtatás is az. Van der Brand szerint a brüsszeli közterületek mintegy 70 százalékát az autós forgalomnak rendelik alá, legyen szó akár utakról, akár parkolóhelyekről, ám az évtized végére ezeket jelentősen csökkenteni akarják. Az autók persze nem fognak teljesen eltűnni a városból, hiszen fővárosról és fontos EU-s központról van szó, de a miniszter abban biztos, hogy sokkal kevesebb helyen lehet majd utcán parkoló autókat látni, és inkább a jelenleg kihasználatlan, nem utcai területeket hasznosíthatják majd ilyen célokra.

photo_camera Fotó: Martin Bertrand/Hans Lucas via AFP

A miniszter az interjúban beszélt arról is, hogy más, hasonló méretű városokhoz képest Brüsszelben még mindig kevesen bicikliznek, és van den Brandt szerint azért, mert sokan félnek. De szerinte fontos felismerés, hogy az infrastruktúra kiépítése mindig az első, és azt követik majd a viselkedésbeli változások: ha az emberek látják, hogy hogyan válik biztonságosabbá a biciklizés, akkor egyre többen lesznek, akik ezt a közlekedési módot választják majd. Jól jelzi ezt az is, hogy a lezárások idején 40 kilométernyi szakasszal bővítették ki a város bicikliút-hálózatát, és ennek hatására 80 százalékkal nőtt meg a biciklisek száma.

Ráadásul tudni azt is, hogy a brüsszeliek kétharmada egy átlagos napon kevesebb mint öt kilométeres távot tesz meg, azaz a gyaloglás és a bicikli reális alternatívája lehet az autózásnak. A kormány mobilitási tervének előrejelzése szerint 2030-ra 35 százalékkal kevesebb autó lesz a belga fővárosban.