A norvég influenszereknek fel kell tüntetniük, ha retusálták a szponzorált fotóikat

INTERNET
2021 július 06., 16:25

Hamarosan érvénybe lép egy törvény Norvégiában, ami kötelezi a hirdetőket és az influenszereket, hogy

jelezzék, ha egy promócióra használt képet retusáltak vagy más szerkesztést végeztek rajta.

A szabály szerint egységes címkével kell majd jelezni, ha a kép készítéséhez valamilyen filtert használtak, vagy ha a szereplők testének alakját, méretét vagy a bőrük textúráját szerkesztették.

Az influenszereknek minden közösségi médiás felületen - többek közt Facebookon, Instagramon, Snapchaten, TikTokon és Twitteren - címkézniük kell a reklámot tartalmazó posztjaikat. Ha ezt nem teszik meg, akkor pénzbírságot, extrém esetben pedig akár börtönbüntetést is kaphatnak.

A törvény célja, hogy csökkentse a közösségi médiát használók - főként az erre kifejezetten érzékeny fiatal generáció - abbéli szorongását, hogy egy irreális szépségideált kell elérniük.

A BBC-nek több norvég influenszer nyilatkozott a törvényről, a döntést üdvözlik, de nem mindenki van meggyőződve arról, hogy valódi eredményt lehet elérni vele.

„Annyira sok ember van, akik bizonytalanok a testükkel vagy az arcukkal kapcsolatban” - nyilatkozta a 26 éves Madeleine Pedersen. „Én is küzdöttem régebben a testképemmel az Instagram miatt. Az a legrosszabb, hogy nem is tudom, hogy azok a lányok, akikre felnéztem, szerkesztették-e a képeiket vagy sem. Ezért van szükségünk válaszokra - kell nekünk ez a törvény.”

Egy másik fiatal influenszer, Eirin Kristiansen szerint a törvényhozók jó irányba haladnak a jogszabállyal, de nincs megfelelően átgondolva.

„Számomra úgy tűnik, hogy ez egy gyors megoldás, amivel meg akarnak oldani egy problémát, de nem fog fejlődést hozni. A mentális problémák kialakulásának sokkal több oka van, mint egy szerkesztett kép, és egy újabb címke a hirdető fényképe mellett nem fogja megváltoztatni azt, hogy hogyan éreznek a fiatal lányok és fiúk.”

„Szerintem inkább arra kéne koncentrálnunk, hogy megtanuljunk szelektívek lenni a tartalmakkal, amiket látunk, és megtanuljuk, hogyan működik valójában a közösségi média.”

(BBC, Vice)