Legalább az év végéig leáll egy németországi Opel-gyár a globális csiphiány miatt

autó
2021 szeptember 30., 12:12

Legalább az év végéig leállítják a termelést a németországi Eisenachban működő Opel-gyárban a globális csiphiány miatt - jelentette be az autógyártó társaság.

Az üzemet október első hetében állítják le. A kb. 1360 dolgozót bejelentik rövidített munkaidőre, így a bérük nagy részét az állami támogatás miatt megkapják.

Legkorábban 2022 elején indulhat újra a termelés, de konkrét dátum még nincs.

Ezt azzal indokolták, hogy a félvezetők hiánya miatt az egész ágazat rendkívüli helyzetben van, és nem lehet tudni, hogy mikorra állnak helyre a gyártáshoz szükséges ellátási láncolatok.

A dolgozókat ma értesítették. A szakszervezetük, az IG Metall erősen kifogásolja az eljárást, az ágazati érdekképviselet helyi vezetője szerint a két napja tartott állománygyűlésen szó sem volt leállásról, és a munkaadó egyeztetés nélkül döntött – írja a Mitteldeutscher Rundfunk (MDR) regionális közszolgálati médiatársaság.

A keletnémet mintagyár

Az egykori NDK területén fekvő Eisenachban a rendszerváltás előtt Wartburg gépkocsikat gyártottak. Az Opel 1990-ben vette át az üzemet, és 1992-re felépített egy új gyárat, amit sokáig a keletnémet gazdaság megújításának és felzárkóztatásának mintapéldájaként tartottak számon.

Az eisenachi üzem a Türingia tartományi térség egyik legnagyobb ipari munkáltatója. A Grandland X nevű városi terepjáró modellt gyártják, hagyományos és hibrid meghajtással.

Az Opel Grandland X gyártása az eisenachi gyárban 2020. június 8-án.
photo_camera Az Opel Grandland X gyártása az eisenachi gyárban 2020. június 8-án. Fotó: Martin Schutt/dpa via AFP

Korábban két Opel kisautót, a Corsa és az Adam nevű modelleket gyártották. Az átállás miatt tavaly 2,5 hónapig állt a munka. Idén augusztusban is kényszerszünetet kellett tartani, mert egy elektronikai alkatrészeket gyártó malajziai beszállítónál a koronavírus-járvány miatt felfüggesztették a termelést.

Az Opel a korábbi anyavállalat, a francia PSA Group és az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobiles egyesülésével az év elején létrejött Stellantis konszernhez tartozik. A csiphiány a vállalatcsoport egészét sújtja, az adataik szerint a január-júniusi időszakban 700 ezer autót nem tudtak legyártani miatta. Az üzletmenet így is jól alakult, a cég 75 milliárd euró bevételt és 5,9 milliárd euró nyereséget ért el 6 hónap alatt. (MTI)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.