Amikor az Egyesült Államok és Európa szankciókat vezetett be Oroszország és gazdasági elitje ellen az ukrajnai háború miatt, az oligarchák igyekeztek olyan menedéket találni magánrepülőgépeik számára, ahol azok biztonságban vannak a lefoglalások elől. A választás Dubajra esett, de ha egyszer odaérnek, gyakorlatilag nem tudnak onnan elmenni. Az iparági szakértők, műholdfelvételek és a WINGX légiközlekedés-kutató cég adatai szerint több tucat, orosz oligarchákhoz köthető magánrepülőgép parkol egy sivatagi terminálnál. A február 24-i orosz invázió óta közel száz gép érkezett.
Az Egyesült Arab Emirátusok a magánrepülőgépek és más ingó eszközök, például szuperjachtok parkolásának egyik legvonzóbb helyévé vált, mert nem bírálta nyilvánosan Oroszországot, és nem mondta ki, hogy érvényesíteni fogja a nyugati országok által bevezetett szankciókat. Ehelyett diplomáciai megoldást sürgetnek Ukrajnában, mondván, hogy ha kiállnának valamelyik oldal mellett, az további erőszakhoz vezetne.
Roman Abramovics 250 utas szállítására alkalmas, közel 250 millió dollár értékű Boeing 787 Dreamlinere március 4-én repült Dubajba, azóta ott tartózkodik. Itt "pihen" Viktor Rasnyikov acélmágnás, Mikhail Gutseriyev és Arkagyij Rottenberg, Putyin korábbi judopartnerének magángépe is. A parkolás díja az Egyesült Arab Emirátusok legforgalmasabb magánrepülőgép-terminálján, a dubaji al-Maktúm nemzetközi repülőtéren naponta nagyjából ezer dollárba, átszámítva 348 ezer forintba kerül.
A szankciók miatt Dubajból nem repülhetnek tovább a gépekkel, kénytelenek “pihentetni” azokat. Az Egyesült Államok és az Európai Unió megtiltotta a vállalatoknak, hogy gondoskodjanak az orosz tulajdonban lévő repülőgépekről, vagy olyan szolgáltatásokat kínáljanak, mint a flottakezelés, javítás és karbantartás.
A Boeing, a magánrepülőgépek gyártója és a legtöbb tulajdonos fő karbantartási forrása azt mondta, hogy nem támogatja a szankcionált oroszok tulajdonában lévő vagy hozzájuk köthető repülőgépeket. Ez azt jelenti, hogy azok a joghatóságok, ahol a repülőgépeket nyilvántartásba vették, valószínűleg repülésre alkalmatlannak ítélik a gépeket, mert nem kapnak gyártói támogatást. Az Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériuma börtönbüntetéssel és pénzbírsággal fenyegetett „bármely személyt bárhol, beleértve Oroszországot is”, ha megszegi a repülőgépekre vonatkozó szankciókat.
A WINGX szerint más, az oroszok számára nyitva álló légterekben is vannak magánrepülőgépek. Isztambulban ötvennégy parkol, ezek közül hatnak Oroszországban van a bázisa, további két Oroszországhoz köthető magánrepülőgép pedig a grúziai Tbilisziben található. Legkevesebb három Dubajban tartózkodó magánrepülőgépet vettek vissza a bankok, mivel a tulajdonosok a szankciók miatt nem tudják fizetni a jelzálogkölcsönt – mondta Mr. Ittihadieh, a Freestream Aircraft munkatársa. (The Wall Street Journal)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.