Hamarosan megkaphatja a kormánytól a közösségi közlekedéshez szükséges hozzájárulást a fővárosi önkormányzat. Az összeg kevesebb mint felét tarthatja meg, de ez az év végéig elegendő lehet Budapest működőképességének fenntartásához, írja a Népszava.
A Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésén tárgyalják a budapesti közösségi közlekedés 12 milliárd forintos állami normatíváját. Az erre vonatkozó előterjesztés elfogadása után utalható a pénz a főváros számlájára – erősítette meg a lapnak Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes.
A 12 milliárdból azonban kevesebb mint 5 milliárd marad a BKV-nál, mert a fővárosnak 7,26 milliárdot vissza kell adnia agglomerációs hozzájárulás címén az államnak. Tarlós István főpolgármestersége idején a főváros mindenféle külső kényszerítés nélkül átadta az államnak az agglomerációs járatok üzemeltetését.
Tarlós akkor úgy számolt, hogy a HÉV-ek és a Budapestről kijáró buszok évente 10 milliárd forint veszteséget termelnek, ráadásul legalább 100 milliárdot visz el a pályafelújítás és az új járművek szükségszerű beszerzése. A kormány már Tarlós ideje alatt évi 2,16 milliárd forintot kért a buszok után, míg a HÉV-ek működtetéséhez 4,42 milliárdot.
A fővárosi önkormányzat fizetőképességének fenntartásához még két tétel hiányzik, az egyik az energiakompenzáció. A BKV energiaköltségei 2021 első félévéhez képest 2022 első félévében a BKV energiaköltségei a duplájára emelkedtek. A hvg.hu kérdésére a vállalat azt mondta, hogy a gázolajköltségeik 65 százalékkal, a vontatási áramköltségük 136 százalékkal, az egyéb energiaköltségük pedig 115 százalékkal drágult.
Karácsony Gergely főpolgármester két napja levelet írt Orbán Viktornak. Ebben kedvezményes áron kért áramot a kötelező feladatok ellátásához, illetve a lakossági vásárlókhoz hasonlatosan hatósági ársapkát kért a BKV buszaiba vett üzemanyaghoz. Javaslataira egyelőre csak Német Szilárd rezsibiztos válaszolt: „a kormány a Pakson termelt áramot a magyar családok ellátására fordítja."
A harmadik tétel a fővárosi beruházásokhoz szükséges hitel felvétele lenne, ehhez városvezetés nyár óta várja a kormányengedélyt.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.